نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 29 مرداد 1402 - 20:44

نوای جنوب:کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یک لیوان نوشابه حاوی 25 گرم قند یا معادل 10 حبه قند است که برای سوزاندن کالری حاصل از آن نیاز است حدود 30 دقیقه پیاده‌روی با سرعت متوسط داشته باشیم.

نوای جنوب:کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یک لیوان نوشابه حاوی 25 گرم قند یا معادل 10 حبه قند است که برای سوزاندن کالری حاصل از آن نیاز است حدود 30 دقیقه پیاده‌روی با سرعت متوسط داشته باشیم.فاطمه پوربهی افزود: یکی از موثرین راه‌های کاهش وزن، حذف و یا به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی حاوی شکر و شیرینی هاست. شیرینی‌ها و هر آنچه حاوی شکر زیاد باشند باعث افزایش وزن و تجمع چربی در ناحیه مرکزی بدن می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به وزن نرمال و کاهش وزن، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی اصولی ضروری است. برنامه غذایی مناسب برای کاهش وزن هر فرد ممکن است با فردی دیگر متفاوت بوده و بهتر است برای هر شخص رژیم غذایی منحصربه‌فرد و بر اساس شرایط فرد تنظیم شود.

کاهش ماهانه 2 تا 4 کیلوگرم از وزن در ماه طبیعی است

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: برنامه غذایی مناسب برای کاهش وزن باید روی کاهش ماهانه 2 تا 4 کیلوگرم از وزن بدن تنظیم‌شده باشد. اگر سرعت کاهش وزن بیش از این مقدار باشد فرد را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها ماند کبد چرب، سنگ کیسه صفرا و ... قرار می‌دهد.

پوربهی عنوان کرد: علاوه بر آن برنامه غذایی مناسب کاهش وزن است که از همه گروه‌های غذایی به تعادل در آن وجود داشته باشد و گروهی حذف نشود. مثلا قطع مصرف برنج در برنامه غذایی کاهش وزن می‌تواند باعث کمبود ویتامین‌های گروه B و ریزش مو شود.

مصرف پروتئین به حفظ سیری و کنترل اشتها کمک می‌کند

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف مقادیر کافی پروتئین در برنامه غذایی به حفظ سیری و کنترل اشتها و همچنین حفظ توده عضلانی به‌عنوان بافت فعال متابولیک کمک زیادی می‌کند. منابع پروتئینی گوشت‌های بدون چربی، مرغ بدون پوست و انواع حبوبات و تخم‌مرغ را شامل می‌شود.

وی افزود: کاهش مصرف غذاهای سرخ‌کرده و فست فودها، تعادل در مصرف میوه‌ها، مصرف کافی و مناسب از سبزی‌ها به‌عنوان منبع فیبر، مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب و مایعات و ... از دیگر توصیه‌های موثر در کاهش وزن است.

پوربهی تاکید کرد: در کنار رعایت برنامه غذایی مناسب، داشتن فعالیت بدنی و ورزش باعث کاهش وزن بهتر و راحت‌تر خواهد شد.

به ازای هر 15 دقیقه ورزش باید نصف لیوان آب مصرف شود

وی خاطر نشان کرد: توجه به آب و مایعات دریافتی حین ورزش و بعد از آن ضروری است. قواعد کلی تاکید می‌کنند به ازای هر 15 دقیقه ورزش باید نصف لیوان آب مصرف شود. از همه مهم‌تر این است که اجازه ندهیم حین ورزش آب زیادی از بدن دفع شود و در صورت داشتن تعریق زیاد در آب‌وهوای گرم بلافاصله بعد از ورزش آن میزان آب از دست رفته ( تفاوت وزنی قبل و بعد از ورزش) را جبران کنیم.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: وجود آب کافی و هیدراته بودن بدن در عملکرد نرمال ارگان‌های بدن و همچنین فرآیند چربی سوزی بسیار موثر است.

وی اظهار داشت: علاوه بر راهکارهای تغذیه‌ای و ورزشی، توصیه‌های کاربردی نیز می‌توانند در کنترل اشتها موثر باشند که از آن جمله می‌توان به کشیدن غذا در بشقاب‌های سایز کوچک، آهسته غذا خوردن، عدم تماشای تلویزیون یا استفاده از گوشی همراه حین غذا خوردن نام برد.

پوربهی تاکید کرد: پرکردن بشقاب غذا با سالاد یا سبزی‌ها مصرفی، مصرف چای سبز یا قهوه برای بهبود متابولیسم یا سوخت‌وساز و مصرف مکمل‌های فیبری از منابع گیاهی یا جلبک‌های خوراکی موثر، در ایجاد حس سیری بسیار تأثیرگذار هستند.



کانال خبری نوای جنوب

مرتبط:
برچسب ها:
نوشابه

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار