نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 17 فروردين 1403 - 08:14

نوای جنوب:سیدعلی میرغفاری مسئول صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال شب گذشته مهمان برنامه مجله فوتبال بود. او درباره روند دریافت مجوز حرفه‌ای در این باشگاه گفت

نوای جنوب:سیدعلی میرغفاری مسئول صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال شب گذشته مهمان برنامه مجله فوتبال بود. او درباره روند دریافت مجوز حرفه‌ای در این باشگاه گفت: حدود ۱۰ سالی است که باشگاه‌ها درگیر دریافت مجوز حرفه‌ای هستند، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا شرایط را مانند چند سال اخیر سخت نکرده بود. AFC می‌خواهد تا باشگاه را به‌صورت هدفمند و در یک چارچوب اداره کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد تیم‌داری را به باشگاه داری تبدیل کند. در ایران بیشتر تیم‌داری صورت می‌گرفت تا بحث باشگاه داری.

او ادامه داد: افسر مجوز حرفه‌ای به عنوان مسئول انجام امور مربوط به مجوز حرفه‌ای در باشگاه‌ها و در خود سامانه AFC نیز تعریف شده است. این شخص به عنوان هماهنگ کننده و انجام دهنده امور اداری و بارگذاری مدارک در داخل این سامانه معرفی شده که باید در چارت مدیریتی باشگاه حضور داشته باشد تا بتواند کار‌ها را انجام دهد.

وی درخصوص ددلاین تعیین شده برای پرداخت بدهی‌های قطعی نیز گفت: تاریخ ۳۱ ماه مارس آخرین مهلت پرداخت بدهی‌هایی است که تا آخر سال ۲۰۲۳ قطعی شده و این موضوع به باشگاه‌ها نیز ابلاغ گردیده است. بدین ترتیب باشگاه‌ها در چهار ماه ابتدایی سال جدید میلادی فرصت دارند تا این بدهی‌ها را تسویه کنند. در باشگاه استقلال موضوع بدهی به سانتاکلارا پرتغال بود. البته بدهی‌هایی نیز مانند دستیاران ساپینتو بود که توانستیم آن را پرداخت کنیم.

او ادامه داد: در مورد باشگاه سانتاکلارا نیز همین اتفاق افتاد و از طریق مطالبات باشگاه استقلال در فیفا ۳۰۰ هزار یورو را پرداخت کردیم و ۲۰۰ هزار یورو باقی مانده را نیز توانستیم با همکاری فدراسیون و از طریق AFC پرداخت کنیم. حتی پیش از رسیدن به آخر ماه مارس نیز آقای خطیر توافق‌نامه‌ای را سانتاکلارا امضا کرده بودند که ما تضمین می‌دهیم این مبلغ توسط باشگاه استقلال پرداخت شود. در نتیجه بدهی‌هایی که باید تا آخرین ضرب الاجل AFC پرداخت می‌شد به حساب سانتاکلارا واریز شده است. برخی پرونده‌های دیگر نیز هست که در استیناف یا دادگاه CAS در حال رسیدگی است و قطعی نشده است.

مسئول صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال درباره چگونگی پرداخت این طلب‌ها توضیح داد: کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌صورت مستقیم پولی به ما پرداخت نکرد. این همکاری بود که توسط فدراسیون فوتبال صورت گرفت و توانستیم از حساب خود فدراسیون در کنفدراسیون فوتبال آسیا طلب سانتاکلارا را پرداخت کنیم وگرنه به دلیل تحریم‌ها ما نمی‌توانیم از کنفدراسیون فوتبال آسیا مبلغی را دریافت کنیم. به‌طور کلی، استقلال حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار دیگر طلب دارد.

میر غفاری در خصوص بدهی مالیاتی استقلال نیز گفت: از سال ۷۳ تا سال ۱۴۰۲ بدهی مالیاتی داشتیم که با تلاش‌های آقایان خطیر و شیرزادی توانستیم مفاصا حساب مالیاتی را بگیریم و نامه آن را نیز در سامانه‌ای اف سی بارگذاری کردیم. حدود ۱۴۰ میلیارد بدهی داشتیم که با نامه نگاری‌هایی که صورت گرفت، توانستیم آن را به حدود ۲۹ میلیارد تومان کاهش دهیم. ما حدود ۱۲ میلیارد را به‌صورت نقدی پرداخت کردیم و خود اداره مالیات مابقی آن را قسط بندی کرد.

وی گفت: برای دریافت مجوز حرفه‌ای ۵ معیار وجود دارد. یکی از مشکلات، بحث زیرساخت بود. هم استقلال و هم پرسپولیس استادیوم آزادی را به عنوان ورزشگاه اصلی معرفی کرده‌ایم. ما به عنوان مستاجر در این ورزشگاه هستیم و بابت هر بازی مبلغی را پرداخت می‌کنیم. در سال‌های گذشته یکی از مدارکی که استادیوم آزادی باید به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه می‌داد، بحث تخلیه اضطراری استادیوم است که در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته چنین بحثی وجود نداشته بود. اما سال قبل این کار انجام گرفت. چون ما می‌دانستیم بحث عدم ثبات مدیریت در سازمان توسعه و تجهیز وجود دارد، خودمان را ملزم می‌دانستیم تا این کار را انجام دهیم. در جلساتی که با آقای وزیر ورزش نیز داشتیم این طرح را مطرح کردیم. فکر نمی‌کنم هیچ وزیری تا این حد پای کار بوده باشد تا استقلال و پرسپولیس بتوانند مجوز حرفه‌ای را بگیرند و در سال‌های گذشته شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم. قبل از سال جدید سه جلسه و امسال نیز دو جلسه را با حضور وزیر ورزش برگزار کردیم. خود وزارت ورزش نیز این حساسیت را درک کردند و می‌دانند که استقلال و پرسپولیس باید این مجوز را دریافت کنند.

وی در خصوص بحث مالکیت مشترک نیز گفت: سال گذشته حتی سامانه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که باشگاه پرسپولیس به وزارت کار و تامین اجتماعی تحویل داده شده که این موضوع منتفی شد و سپس واگذاری باشگاه‌ها به بانک‌ها مطرح شد و حتی عنوان گردید که یازدهم فروردین واگذاری پرسپولیس توسط کارگزاری بانک ملت و باشگاه استقلال توسط کارگزار بانک صنعت و معدن انجام می‌شود تا ۵۱ درصد از سهام دو باشگاه به‌صورت بلوکی واگذار شود. برای استقلال تاریخ ۲۱ فروردین را تعیین کردند.

میر غفاری در مورد اینکه فرصت نهایی برای حل مشکل مالکیت مشترک چه زمانی است، گفت: تاریخ پنجم اردیبهشت ماه برای این موضوع تعیین شده است. همانطور که می‌دانید، بعد از اینکه ما مدارک را بارگذاری کردیم، این مدارک توسط کمیته بدوی در سازمان لیگ و کمیته مجوز حرفه‌ای بازبینی می‌شود. پس از اینکه تایید شد، به AFC ارجاع داده می‌شود و اگر تایید نگردد، ما می‌توانیم فرجام خواهی کنیم که به کمیته استیناف ارجاع داده می‌شود. حتی اگر یکی از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از وزارت ورزش جدا شوند و به بخش دیگری واگذار گردند، بحث مالکیت مشترک حل می‌شود. امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. خود شخص آقای مخبر نیز پیگیر این قضیه هستند. اما امیدوارم در این چند روز آینده این اتفاق خوب رخ بدهد.

منبع: ورزش سه



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
سرخابی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار