نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 25 تير 1401 - 07:50

نوای جنوب:مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر از کاهش بارندگی و افزایش برداشت آب‌های زیرزمینی استان بوشهر خبر داد و گفت: حجم سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته است.‌‌

نوای جنوب:امید آزادی جو اظهار داشت: بررسی وضعیت تغییرات سطح آب آبخوان‌های استان حاکی از آن است که سطح منابع آب زیرزمینی به صورت پیوسته و مستمر در حال پایین رفتن است.

وی اضافه کرد: میزان بارش‌های استان در دو سال گذشته کمتر از حد نرمال بوده و حدود ۷۵ درصد متوسط سالانه تحقق یافته است. متوسط بلند مدت بارش استان در ماه اردیبهشت ۲۴۶ میلیمتر بوده، اما این میزان در سال آبی جاری تا پایان اردیبهشت ۱۸۱ میلیمتر و سال قبل ۱۹۵ میلیمتر بوده است.

آزادی جو افزود: به موازات کاهش شدید بارش‌ها، حجم برداشت از آب زیرزمینی به واسطه افزایش سطوح زیرکشت، افزایش برداشت، انتقال آب و کف شکنی و دیگر تخلفات به شدت افزایش یافته و همگی سبب افت سریع سطح آب و شوری بیشتر آبخوان‌ها شده است.

وی بیان کرد: روند کاهشی سطح آبخوان‌های قابل بهره برداری استان بوشهر همانند آنچه در دو دهه گذشته رخ داده ادامه دارد و آورده تمام آبخوان‌های استان منفی است. در طول ۸ ماه پذشته نیز همانند سال‌های قبل، در تمامی شهرستان‌های استان شاهد روند افت سطح آب زیرزمینی هستیم.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: متوسط افت آب زیرزمینی دشت‌های شهرستان دشتستان مثل پشت پر، خون، فاریاب، بوشکان و دهرود – تنگ ارم حدود ۰.۵ متر بوده است. این رقم در شهرستان تنگستان و در دشت اهرم در حدود ۳۰ سانتیمتر است.

آزادی جو افزود: بیشترین افت در بازه زمانی اعلام شده، به ترتیب در آبخوان‌های دشت پلنگ و لاور به میزان ۱.۳ و ۱.۱۴ متر بوده است. دشت‌های شهرستان دیر و کنگان نیز افتی بین ۵۰ تا ۷۵ سانتیمتر تجربه کرده اند و در اردیبهشت ماه نیز آبخوان‌های شهرستان جم به میزان ۳۲ سانتیمتر کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در همین دوره میانگین افت برای همه آبخوان‌های شور و شیرین استان، ۱۰ سانتیمتر افت اندازه گیری شده است و این در حالی است که ماه‌های پرتنش تابستان در پیش است و برداشت آب زیرزمینی و تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به ظرفیت و پتانسیل ذخیره آبی زیرزمینی استان در حال افزایش و استمرار است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
اب

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار