نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 10 ارديبهشت 1400 - 11:58
9اردیبهشت روز شوراها

نوای جنوب:عدم تجربه کافی شورایی در نظام مدیریت کشور به خوبی احساس می‌شود و باسابقه ۲۳ ساله‌ای که از ابتدای تشکیل شورا تا کنون داشته‌ایم نشان داده کسانی که در این راستا تجربه های خوب و سازنده ای داشتند رها شده و از تجربیات‌شان استفاده‌ای نمی شود.

عدم تجربه کافی شورایی در نظام مدیریت کشور به خوبی احساس می‌شود و باسابقه ۲۳ ساله‌ای که از ابتدای تشکیل شورا تا کنون داشته‌ایم نشان داده کسانی که در این راستا تجربه های خوب و سازنده ای داشتند رها شده و از تجربیات‌شان استفاده‌ای نمی شود.انسان، موجودی اجتماعی است که نیازها و خواسته‏ های او جز با همکاری و تبادل نظر فکری با دیگران برآورده نمی‏ شود.

نوآوری‏ های بزرگ و بهره‌‏برداری از آنها، حاصل کمک و هم‏فکری انسان‏ها با همدیگر است، پیشرفت دانش و فن‏اوری، ضرورت این کار جمعی و تبادل اطلاعات را میان انسان‏ها، ملت‏ها و دولت‏ها بیشتر نمایان می ‏سازد.
تصمیم ‏گیری‌‏های اجتماعی در جنبه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی زمانی دقیق‌‏تر و درست‌‏تر خواهد بود که افراد صاحب‏‌نظر در تنظیم آن بیشتر شرکت کنند و از نظرخواهی و تبادل اندیشه‌‏های گوناگون بهره گرفته شود. 
برخورد اندیشه ‏ها به صورت صحیح و پیوسته، می‌‏تواند نارسایی‌های تصمیم ‏گیری و اجرا را از بین ببرد و نتایج به دست آمده را هر چه کامل‏ تر و دقیق ‏تر کند، لذا به منظور انجام امور به شکل مشورتی، سال ۱۳۷۷ پارلمانی شکل گرفت به نام شوراها که هم در شهرها و هم روستاها با انتخاب مردم بر کرسی های این پارلمان محلی تکیه زدند.




نهاد شورا که شالوده آن ریشه درقرآن و مبانی دین مبین اسلامی دارد در واقع به فرایند واگذاری امور به مردم، عینیت بخشید و به برکت این اتفاق، نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه ای که در آن زندگی می کنند، دوچندان گردید.
و حالا با گذشت قریب به ۲۳ سال از تاسیس این نهاد در روزی که به نام شوراها نامگذاری شده خبرنگار «شیرازه» به منظور تبیین وظایف شورا و همچنین چالش ها و مشکلات پیش روی این پارلمان مردمی به سراغ یکی از شوراهای شهر سعادتشهر رفته و با وی گفتگویی اختصاصی انجام داده ایم.
فرج الله شکری سخنگوی شورای شهر سعادتشهر در ابتدا به تبیین وظایف شورا پرداخت و گفت: شورا یک پارلمان محلی است با شخصیت حقوقی مستقل که بر اساس خرد جمعی  مدیریت را به دو شکل نظارت و تصمیم گیری اعمال می‌کند و به عنوان یک جایگاه ویژه در قانون اساسی تجلی ارائه مردم به شمار می‌رود که به طور مستقیم از طرف مردم جهت نظارت بر عملکرد مجریان انتخاب  می‌شوند.
وی افزود: این افراد به نمایندگی از مردم به نظارت بر امور و همچنین حسن اجرای برنامه ها و طرح ها اقدام می‌کنند، به عبارت دیگر شوراها ضربه گیر نظام هستند.
این عضو شورای سعادتشهر اظهار کرد: ارتباط مستمر شورا با مردم و درک عمیق آنها از مشکلات مردم می‌تواند در موفقیت شوراها در راستای آبادانی کشور نقش موثری را ایفا کند.
وی با بیان اینکه شورا وظایف متعددی دارد، عنوان کرد: از وظایف مهم شورا می‌توان به نظارت بر هزینه کرد درآمد شهرداری‌ها به نحو صحیح و مطابق با قانون اشاره کرد.
شکری ادامه داد: همچنین شوراها اقدامات عمرانی و خدمات شهری و روستایی را به عهده داشته و نظارت بر انجام آنها دارند و این نظارت بر اساس تقاضا و خواست مردم است و از همه مهم تر جلوگیری از تبعیض در تقسیم اعتبارات و خدمات مطابق با منافع و مصالح عموم مردم از دیگر وظایف شوراها است.
این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال خبرنگار «شیرازه» که برای ارتقای جایگاه شوراها چه باید کرد؟ گفت: اگر ما با هدف توسعه کمی و کیفی به شورا نگاه می‌کنیم پس باید برای اقدام اول ساختار قوانین شهرداری ها تغییر پیدا کند، چون سال‌های زیادی می گذرد که قوانین شهرداری ها به شکل سابق باقی مانده و تغییرات خاصی در آن شکل نگرفته و لازم است توسط  مجموعه دولت و مجلس با همکاری نهاد مقدس شورا این کار انجام شود.
شکری اضافه کرد: شورا می تواند زمینه های لازم را جهت مشارکت افراد فراهم کند که این زمینه های مشارکت را باید دولت و مجموعه نظام ایجاد کنند.
وی بیان کرد: جهت مشارکت افراد واجد شرایط و آشنا به مسائل شهری و ثبت نام در شوراها باید انگیزه ایجاد شود تا این افراد توسط مردم گزینش و انتخاب شوند البته نباید پس از انتخابات رها شوند بلکه باید هم توسط مردم و هم  نهادهای دولتی مورد حمایت هم قرار گیرند.
سخنگوی شورای سعادتشهر با اشاره به اینکه نگاه دولت‌ها به شوراها معمولا معطوف است به برگزاری انتخابات، اظهارکرد: پس از انتخابات یک برنامه مدون و تعریف شده‌ای برای  قدرت نظارتی و قانونی شوراها وجود ندارد و همین موجب تضعیف نهاد مقدس شورا میان مردم شده و این اصلا به نفع نظام نیست و عواقب خوبی را نخواهد داشت.
شکری تصریح کرد: با اینکه یکی از اختیارات شوراها شناسایی مشکلات و ارائه راه حل ها و طرح ها به مسئولین مربوطه است اما همانطور که گفتم برنامه مدونی وجود ندارد.
افراد باتجربه در شوراها رها شده اند
وی در ادامه به مشکلات و چالش‌های شوراها در کشور نیز اشاره کرد و افزود: این مشکلات و چالش‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش اول متوجه مسئولین است و بخشی هم متوجه خود شورا و اعضا آن است.
این عضو شورا با بیان اینکه مسئولان معمولا در گفتار و به زبان به جایگاه و نقش شوراها در حالت‌های مختلف اذعان دارند، اظهار کرد: اما در عمل می‌بینیم که راه دیگری می‌روند.
وی تصریح کرد: همچنین سلیقه‌ای عمل کردن شوراها و اعضای آن در بیشتر موارد و تفاوت در شیوه عمل منجر به بروز مشکلاتی می‌شود.
شکری با تاکید بر اینکه متاسفانه شاهد ارتباط مطلوب، موثر و مفید و مستمر شوراهای شهر و روستا با مسئولان سیاسی در راستای وظایف و اختیارات‌شان نیستیم، گفت: عدم تجربه کافی شورایی در نظام مدیریت کشور به خوبی احساس می‌شود و باسابقه ۲۳ ساله ای که از ابتدای تشکیل شورا تا کنون داشته‌ایم نشان داده کسانی که در این راستا تجربه های خوب و سازنده ای داشتند رها شده و از تجربیات‌شان استفاده‌ای نمی شود.
به گفته این عضو شورای شهری استفاده مناسب از دانش شورا در جهت حل مشکلات موضوعی است که توسط مسئولین مورد بی توجهی قرار گرفته و از طرفی نگاه سیاسی به شوراها و درگیر شدن اعضا با اینگونه مسائل باعث شده تا شوراها در بعضی موارد نتوانند موفق عمل کنند.
وی افزود: عدم فرهنگسازی کافی بین شهروندان در راستای شناخت وظایف شوراها مشکلاتی را برای شوراها فراهم کرده لذا می‌بینیم بعضی مواقع عده ای از مسئولین فرق بین شورای شهر و شورای شهرستان را نمی دانند پس کسی که این فرق را متوجه نمی‌شود چطور می‌تواند با برنامه مناسبی در کنار شوراها برای حل مشکلات مردم اقدام کند؟
نبود مسیر مناسب و لازم برای فعالیت‌های شوراها و وجود خلأهای تعاملی با نهادهای دولتی از دیگر چالش های مهم شوراها است که شکری به آن اشاره کرد و افزود: ریل گذاری خدمات و فعالیت‌های شوراها باید بر اساس یک کار کارشناسی شده و شفافیت در امور باشد لذا در این مسیر نمایندگان می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در تسهیل خدمت رسانی این نهاد مقدس به مردم را دنبال کنند.
سخنگوی شورای شهر سعادتشهر در پایان تصریح کرد: شورا یک نهاد انتخابی از سوی مردم می‌باشد لذا ضروری است هم از طرف مردم و هم مسئولان دولتی مورد حمایت قرار گیرد.


کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شورای شهر

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار