نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 16 شهريور 1399 - 21:45
با نزدیک شدن به 1400 و شورای جدید

نوای جنوب:شورای شهر مجلسی درون شهری ست، که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند. وظیفه اصلی این مجلس “انتخاب شهردار” ، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست.





 

نوای جنوب:شورای شهر مجلسی درون شهری ست، که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند. وظیفه اصلی این مجلس “انتخاب شهردار” ، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست.طبق تعریف قانون، براي پيشبرد سريع برنامه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي،‌ فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي از طريق همكاري مردم باتوجه به مقتضيات محلي ‌اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان يا استان با نظارت شورايي به‌نام شوراي ‌روستا، بخش، شهر، شهرستان يا استان صورت مي‌گيرد و به‌منظور جلوگيري از تبعيض و‌جلب همكاري در تهيه برنامه‌هاي عمراني و رفاهي استانها و نظارت بر اجراء هماهنگ آن،‌شوراي عالي استانها مركب از نمايندگان شوراهاي استان تشكيل مي‌شود.

شورای شهر که در سالهای گذشته در بیشتر شهرهای استان بوشهر بیشتر به عنوان شورای شهرداری از آن نام برده می شود تاکنون نتوانسته است در سایر موارد و حل مشکلات مردم در اداراتی جز شهرداری اثر بخش و تاثیر گذار باشد که بیشتر به دو دلیل است :

منفعل و کم اثر بودن شوراها

قابل پذیرش نبودن و یا بی توجهی مدیران به جایگاه شوراها

که این دو دلیل در شهرهای مختلف استان بستگی به نوع عملکرد اعضاء شوراهای هر شهر و نگاه مدیران ارشد هر شهرستان و البته در نهایت استان متفاوت است .

هرچند در بدو انتخاب شورای پنجم حرف و حدیث هایی در  برخی شهرها بوجود آمد و اعتراضاتی از سوی برخی کاندیداهای راه نیافته  انجام شد و یا  بحثهایی دیگر بوجود آمد اما در نهایت شورای پنجم در شهرهای استان آغاز به کار کرد .

قطعا انتظار مردم این بود شورای پنجم با بهره گیری از تجارب شوراهای گذشته به مراتب موثر تر در حل مشکلات شهرها قدم بردارند و باعث شکوفایی شهرهای استان شوند .

آیا در عمل اینگونه شد و آیا شورای پنجم توانست در شهرهای مختلف استان رضایت مردم و یا اکثریت هر شهر را براورده سازد ؟

در دو شهر بزرگ استان بوشهر و برازجان که همواره شوراهای این شهرها بیشتر مد نظر قرار داشته و از سوی رسانه ها رصد میشود شورای پنجم دارای فراز و فرودهای مختلفی بود .

شورای شهر بوشهر در دوره پنجم چندین شهردار و سرپرست شهرداری را تجربه کرد و چند شهردار پیشنهادی آنها در نهایت نتوانست حکم شهرداری را از وزارت کشور را بگیرد و هم اکنون نیز شهرداری بوشهر فاقد شهردار و با سرپرستی اداره میشود که از سوی وزارت کشور جکم شهردار شدن وی صادر نشد .

شورای پنجم بوشهر با حضور برزگر زاده ،ندا عبداله زاده که دارای تجربه شوراهای قبل بوده و کسانی چون کیوان هاشم زاده با سابقه مدیریت رسانه ای و اکبر توسلی با سالها سابقه مدیریت در شهرداری که البته این دونفر بمراتب فعال پاسخگو بودند می بایست بسیار موفق تر از این عمل میکرد اما از همان ابتدا با بوجود آمدن تنازع افکاری که باعث عدم تصمیمات واحد شد نتوانست تاکنون موفق باشد که البته تاکنون نیز شهردار بوشهر انتخاب نشده است .

شورای پنجم برازجان که نسبتا شورایی جوان نسبت به شوراهای قبل بود با حضور یک عضو  از دوره قبل شورا و دیگر نفرات جدید شکل گرفت ،اولین موردی که از ابتدا از این شورا شنیده شد حضور مشاورین متعدد در این شورا بود که قطعا مشاوره در هر امری خصوصا نهادی مردمی چون شورای شهر می تواند مثبت باشد ،آیا در شورای شهر برازجان چنین شد ؟

بطور خلاصه باید گفت شورای پنجم برازجان در اینمورد که اختلاف سلیقه های آنها  تاکنون باعث بحران در شهرداری نگردید و همواره به نحو شایسته ای مدیریت شد قابل قبول است لیکن صراحتا این شورا به هر دلیل نتوانست شورایی مقتدر باشد که قدرت شورایی آن بر مجموعه تحت نظارت تاثیر گذار باشد ،البته برخی از اعضاء شورای شهر برازجان بصورت انفرادی هرکدام همواره در بطن فعالیت ها و کارهای شهر و حل مشکلات مردم بودند و همو اره اطلاع رسانی های مناسب نیز در رسانه ها داشته ودارند که اینها این اعضاء را برجسته تر و فعالتر نشان می دهد ،ناگفته تماند خصلت پاسخگو بودن و تعامل نیز در برخی از اعضاء شورای پنجم برازجان قابل تحسین است .

اما یکی از شوراهایی که در سه سال گذشته همواره نامش در رسانه ها مطرح و چندین بار بحث انحلالش در استان مطرح گردید شورای پنجم آبپخش بود شورایی که چالشهایش با شهردار منتخبش همواره در فضای رسانه ،استانداری و فرمانداری مورد بحث و حتی در موردی به چالش جدی تر نیز کشیده شد و در نهایت پس از چندین استیضاح شورا توانست شهردار را برکنار کند .

پس از برکناری شهردار سابق ابپخش عملکرد متفاوتی از مدیریت شهری آبپخش مشاهده نگردیده در حالی که انتظار بود پس از آنهمه تنش دامنه دار منجر به تغیر شهردار شاهد تحول شگرفی در این شهر باشیم ،لیکن تاکنون چنین چیزی مشاهده نشده وحتی برخی افراد که در زمان شهردار سابق به عنوان مشاور و دست راست شهردار عمل میکردند هم اکنون با چرخش معنادار همان نقش را به شیوه ای دیگر در امر اطلاع رسانی!ایفا می کنند .

یکی از شوراهایی که در این دوره متفاوت عمل نمود شورای شهر وحدتیه دشتستان است که در امر ثبات و اقتدار این شورا از نقش پررنگ کرامت کشاورز مرد با تجربه ادوار شورا و رئیس فعلی شورای شهرستان دشتستان نمی توان گذشت که همواره عامل یکپارچگی ووحدت در شورای وحدتیه است و البته اعضاء جوان و پرتلاشی چون هیبت اله سالاری که در فعالیت های مختلف شهری پیشگام بوده و هستند ،

شورای شهر گناوه نیز در سه سال گذشته در زمینه ثبات شهردار با چالشهایی مواجه بود که  اینک مدتی است بدور از حرف و حدیث مدیریت شهری گناوه به ثبات رسیده است .

در دیگر نقاط استان نیز چهره هایی چون عباس صبوری رئیس شورای اهرم که با روابط عمومی و ارتباطات مردمی خود به چهره ای شاخص در تنگستان در پیگیری حل مشکلات مردم شناخته می شود و در تمامی امور پیشگام در انتقال مشکلات اهرم و تلاش در جهت حل آنهاست .

درخصوص شورای شهر چغادک همین نکته قابل گفتن است که انتخاب مهندس وحید واعظی موفق ترین شهردار اوار این شهر نقطه ای روشن در کارنامه شورای وقت این شهر همواره در یادها میماند و انتظار است این شهر که موقعیت خاص و استراتژیکی در محورهای مواصلاتی استان دارد بسیار بیش از این جای پیشرفت و ترقی دارد که این مسئولیتی سنگین برای شورای این شهر است.

(ادامه دارد )



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شورای شهر

نظرات کاربران
بسیار بد و ناهماهنگ و عامل بی نظمی در مدیریت شهری و پرداختن به مسائل غیر مرتبط با وظایف
شورای بیشتر شهرهای بوشهر منفعل و ضعیف می‌باشند
........
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار