نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 13 شهريور 1399 - 11:45
گل به خودی سازمان شیلات در نابودی صنعت صیادی جنوب

نوای جنوب:در سال‌ های اخیر با انتشار تصاویر صیادان چینی این طور به نظر می‌آمد که کشتی‌ های چینی در حال صید ترال در خلیج فارس هستند اما اکنون مشخص شده...

نوای جنوب:در سال‌ های اخیر یکی از جنجالی ‌ترین اتفاقات در حوزه صیادی سواحل خلیج فارس، صید موسوم به ترال بوده که صدای اعتراض بندرنشینان و صیادان محلی را درآورده است، خصوصاً آن که گفته می‌شود کشتی‌های چینی اقدام به صید ترال کرده‌اند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در این ماجرا، پای مدیران داخلی بیش از خارجی ‌ها در میان است.صید ترال به صیدی گفته می ‌شود که در آن با استفاده از توری قیف شکل، آبزیان عمق دریا کف روبی می‌شوند.

اعتراض به این نوع صید به این دلیل است که استفاده از تورهای بزرگ عمقی موجب صید بی ‌رویه شده و ذخایر آبی را به خطر می ‌اندازد. صید ترال به واسطه اثرات منفی بر اکوسیستم ‌های آبی و تنوع زیستی بسیار بحث ‌برانگیز است، این نوع صید به دلیل استفاده از ادوات سنگین ماهیگیری تخریب‌هایی در مقیاس بزرگ در کف دریاها ایجاد می ‌کند، از آن جمله می‌ توان به شکستن مرجان ‌ها، خسارت به زیستگاه و حذف جلبک ‌های دریایی اشاره کرد.

به نوشته مشرق، در سال‌های اخیر که مواردی از صید ترال در آب‌های ایران صورت گرفت، این گمانه که خارجی‌ها در حال بردن ذخایر آبی ما هستند و نان صیادان را بریده‌اند، حاشیه‌ساز شد. از آنجایی که معیشت صیادان محلی وابسته به صید و صیادی در آبهای ساحلی است با کاهش ذخایر آبزیان ضمن حذف معیشت این قشر زحمتکش و ایجاد تبعات اجتماعی همچون بیکاری، مهاجرت و ... موجب اعتراضات مردمی در منطقه شده است.این موضوع البته بارها تکذیب شد.

آن طور که مسئولان می ‌گویند صیادی ترال با مجوز صورت می ‌گیرد و خارجی ‌ها هم بعضاً فقط اجرای کار را بر عهده دارند. نکته مهم آن که در سال‌ های اخیر با انتشار تصاویر صیادان چینی این طور به نظر می‌آمد که کشتی‌ های چینی در حال صید ترال در خلیج فارس هستند اما اکنون مشخص شده که این کشتی ‌ها به اجاره مدیران بازنشسته سازمان شیلات درآمده بودند تا به نام چینی ‌ها و به کام این مدیران کار تمام شود.

رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری در خصوص صید ترال گفت: صید ترال یکی از گونه ‌های مرسوم صیادی در دنیاست و در کشور ما نیز از سالیان گذشته تاکنون ادامه داشته و قرار نیست این شیوه صید در کشور صورت نگیرد.نبی ‌ا... خون ‌میرزایی در مورد صید ترال و پخش فیلم‌هایی مبنی بر جارو کردن ماهی ‌های دیگر دریا گفت: صرفاً پخش فیلم در فضای مجازی نمی ‌تواند دلیل محکمی باشد. برخی از این فیلم‌ ها که ادعا می‌شد به تازگی گرفته شده است مربوط به سه سال پیش بود. اکنون هم هیچ تبعه خارجی از جمله صیاد چینی در کشور نداریم، خارجی‌هایی که در ایران کار می‌کنند تحت عنوان تکنسین، کارگر و یا موارد دیگری هستند که برای صیادان ایرانی کار می‌کنند و مجوز گرفته ‌اند.وی در پاسخ به این سئوال که گفته می ‌شود کشتی ‌های ترال در خارج از محدوده تهیه شده فعالیت می‌کنند و ماهیان را از کف اقیانوس می‌گیرند گفت: سیستمی در سازمان طراحی شده و ما هر لحظه کشتی‌هایی که اقدام به صید می ‌کنند را ردیابی می‌کنیم و هر لحظه می ‌توانیم تشخیص بدهیم در کدام قسمت دریا هستند، بنابراین این گونه اظهارات اساسی منطقی ندارد.

خون ‌میرزایی افزود: صید در جنوب کشور توسط ۱۳۴ فروند کشتی انجام می‌شود که البته در سال گذشته ۶۵ فروند کشتی در این زمینه فعال بودند. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در سال ۹۸ در روش صید ترال ۳۹ هزار تن آبزی برداشت شده است بیان کرد: طبیعتاً تمام این برداشت با هدف صید فانوس ماهیان بوده ولی از این میزان تنها ۳۱ هزار تن آن فانوس ماهی بوده است و ۸ هزار تن دیگر آبزیان بوده است.

این مسئول در خصوص تخلفاتی که در صید ترال صورت می ‌گیرد نیز گفت: کشتی ‌هایی که برای صید ترال اختصاص داده شده در مرحله رفتن به دریا، برگشت و خالی کردن آبزیان، توسط گشت ‌های نظارتی و سامانه ‌های کنترل از راه دور سازمان شیلات رصد می‌شوند و نمی ‌توانند تخلفی صورت دهند.

رئیس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: ایران رتبه اول صید ماهی در اقیانوس هند را در اختیار دارد و صیادان خارجی که در ایران وجود دارند برای کشتی ‌ها و ناوگان صیادی ایرانی فعالیت می‌کنند. این افراد به عنوان نیروهای فنی در ناوگان ایرانی حضور دارند و به طور شخصی صید برای خود ندارند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران هم در این زمینه گفت: در حال حاضر کشتی خارجی چینی اقدام به صید ترال در کشور نمی‌کند ولی ملوانانی در حال کار هستند که قبلاً تعدادشان روی شناور به ۵۰۰ نفر هم می‌رسد ولی هم‌اکنون به زیر ۵۰ نفر رسیده‌اند.

سید پرویز محبی افزود: ملاک تشخیص اینکه شناورهای موجود در خلیج فارس از چه کشوری است فقط اسنادی است که سازمان بنادر تحت عنوان پروانه بهره‌برداری صادر می‌کند که ملاک کار سازمان شیلات نیز محسوب می‌شود برای این که بداند کار شناور چه بوده و متعلق به چه شرکتی است.

وی درباره شناورهای خارجی که به اجاره مدیران سابق شیلات درآمده بودند، اظهار نمود: به استناد همین مدارکی که سازمان بنادر صادر کرده در حال حاضر تمام شناورهای موجود در خلیج فارس، ایرانی بوده ولی در گذشته ۱۶ شناور وجود داشت که با تصمیم شورای عالی امنیت ملی و کارگروه ویژه مرز، مجوز این شناورها لغو شد.

محبی در ادامه یادآور شد: ولی این شناورها دیگر در خلیج فارس نیستند و مالکین شرکت‌هایی که این شناورها را آورده بودند بعضاً مدیران و مسئولین بازنشسته سازمان شیلات بودند که به عنوان سرمایه‌گذار به این عرصه ورود کرده و کار صید ترال را انجام می‌دادند.

وی افزود: هیچ‌ وقت سازمان شیلات این موضوع را رد نکرده و همواره آن را تأیید کرده‌ایم اما در وضعیت فعلی بحث این است که کشتی چینی وجود دارد یا خیر که پاسخ ما این است که در حال حاضر هیچ‌گونه از شناورهای ما شناورهای خارجی چه چینی چه با ملیتی دیگر نیست.این مسئول در پایان اظهار کرد: در دوره ریاست صالحی بر سازمان شیلات ۱۶ شناور چینی کار صید ترال را انجام می‌داد که اسناد و مدارک نشان می‌دهد مالکیت این شناورها ایرانی بوده است و کشتی‌ها چینی بوده ولی در حال حاضر نیز این افراد و شناورها در چرخه کار سازمان نیستند و خارج شده‌اند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شیلات

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار