نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 14 دي 1402 - 12:51
نشست خبری مدیرعامل پتروشیمی پردیس با خبرنگاران رسانه های تخصصی حوزه بورس:

نوای جنوب:نشست خبری مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با حضور خبرنگاران رسانه های تخصصی حوزه بورس و بازار سرمایه در مجتمع پتروشیمی پردیس عسلویه برگزار شد.

نوای جنوب:نشست خبری مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با حضور خبرنگاران رسانه های تخصصی حوزه بورس و بازار سرمایه در مجتمع پتروشیمی پردیس عسلویه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی پردیس، دکتر سیدمحمدرضا میری لواسانی در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای پتروشیمی پردیس اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، مثل سنوات گذشته با چالش هایی مواجه بودیم که یکی از مهمترین آنها تاثیر قیمت جهانی بر سودآوری شپدیس بود. نه تنها ما بلکه تمام اوره سازان با این معضل مواجه شدند. پتروشیمی پردیس ۴۷ درصد از سهم بازار اوره ایران را در اختیار دارد و از میزان اوره تولیدی باید ماهیانه ۸۳ هزار تن به بخش داخلی و حمایت کشاورزی اختصاص دهد. ۷۰ درصد محصول ما صادراتی است و این مساله ما را از قیمت های جهانی متاثر می کند.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس ادامه داد: چالش عمده دیگر برای ما و سایر اوره سازان، قطعی گاز زمستانه است، همان طور که عرض کردم خوراک ورودی ما گاز طبیعی است و به دلیل افزایش مصارف خانگی در فصل زمستان، دولت بخشی از گاز تخصیصی به شرکت ها را قطع می کند.

وی افزایش یکباره نرخ خوراک و سوخت را یکی دیگر از چالش های شپدیس عنوان نمود و بیان داشت: چالشی که در سال ۱۴۰۲ و یک شبه با آن مواجه شدیم و باعث انحراف در صورت مالی ما شد و بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار داد، افزایش نرخ خوراک بود که یکباره از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان رسید. نرخ سوخت نیز با افزایش صد درصدی از ۲ هزار تومان به ۴ هزار تومان افزایش یافت. این موضوع باعث شد که قیمت سهام شپدیس دچار نوسان شود و بر عملکرد شرکت تاثیر منفی بگذارد.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس گفت: از سال ۹۸، عملا بخش حمایت کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی از انجام تعهد خود در مقابل اوره سازان خودداری کرده و بدهی سنواتی برای پتروشیمی پردیس معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان رقم زده که این بدهکاری وزارت جهاد کشاورزی به پتروشیمی پردیس در روند این شرکت در بازار سرمایه و جذاب بودن سهم در بازار تاثیر گذاشته است. اما اتفاق مثبت که در سال جاری رقم خورد، این بود که با تصمیم سهامدار اصلی یعنی شرکت نفت و گاز پارسیان و شرکت سرمایه گذاری غدیر، در تابستان ۷۵ روز از تخصیص اوره به بخش حمایت کشاورزی خودداری کردیم و این مساله باعث شد که بدهی حمایت کشاورزی در سامانه دولت ثبت شود. تا سال ۱۴۰۱، تخصیصی که به بخش حمایت کشاورزی دادیم در ردیف بدهی دولت به اوره ساز لحاظ نشده بود. از امسال می دانیم اگر اوره تخصیص پیدا کند یک ردیف بودجه در دولت دارد.

 

دکتر میری لواسانی توضیح داد: موضوع دیگر، بحث داخلی شرکت است. ذخیره سازی ما با سایر اوره سازان بسیار متفاوت است. باتوجه به موقعیت مکانی پردیس می توانیم فقط ۲۰ روز ذخیره تولید داشته باشیم. با درنظر گرفتن قیمت جهانی همواره باید فروش انجام دهیم. ما احساس می کنیم در بعضی از مواقع نباید فروش انجام داد. اما اگر فروش انجام نشود باید تولید را از مدار خارج کنیم. زیرا مخازن ذخیره ما بیش از ۲۰ روز گنجایش پذیرش را ندارند. 

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، دو میلیون و 993 هزار تن تولید داشتیم که این عدد در مقایسه با سال مالی ۱۴۰۱، ۳ درصد کاهش میزان تولید اوره بود. دلیل آن هم این است که در سال ۱۴۰۱،  شرکت به دلیل قطعی گاز  ۸۰ روز از مدار تولید خارج شد و اما این اتفاق به ۹۷ روز در سال ۱۴۰۲ رسید. ما ۱۷ روز تولید را از دست دادیم.










مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در ادامه اظهار داشت: میانگین قیمت تمام شده جهانی اوره در سال ۱۴۰۱، ۵۴۱ دلار بود. در حالی که در سال ۱۴۰۲، میانگین ما به ۳۴۱ دلار کاهش یافت که عملا ۳۷ درصد کاهش قیمت جهانی اوره را داشتیم. اما این عدد در آمونیاک به ۴۰ درصد کاهش یعنی از ۶۳۹ دلار به ۳۸۴دلار رسید. البته در مواقعی که ما خام فروشی کردیم قیمت آمونیاک به قیمت اوره برتری داشته است. این میانگین قیمت ها، صورت های مالی ما را تشکیل می دهد. کل فروش پردیس در سال مالی ۱۴۰۱، ۴۳۱۵۰میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۴۰۲، به دلیل نوسانات قیمت جهانی به ۳۴۷۸۰میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. سود خالص شرکت در دوره ۱۴۰۱، ۲۵۵۸۰میلیارد تومان بود که در دوره ۱۴۰۲ به ۲۱۹۷۰میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سهم حمایتی در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و 48 هزار تن به حمایتی تخصیص دادیم و از سود خالص ما اگر ۹۴۰۰ میلیارد ذخیره را کم کنیم، سال قبل سود قابل تخصیص “شپدیس” ۱۶۱۵۰میلیارد تومان بود که با در نظر گرفتن ۶ میلیارد برگ سهمی که در اختیار سهامداران داریم به هر برگه سهم ۲۳۵۰ تومان سود خالص تعلق گرفته است.با در نظر گرفتن کاهش ۳۷ درصدی قیمت جهانی اوره، کاهش ۴۰درصدی قیمت جهانی آمونیاک و کاهش ۱۴٫۵ درصدی فروش، با تمهیدات و حمایت سهامداران توانستیم سود قابل تخصیص را از ۱۶۱۸۰میلیارد به ۱۷۲۷۰میلیارد تومان افزایش دهیم که اگر مشابه سال ماقبل سود تخصیص می یافت، باید به ۲۵۱۴ تومان سود به ازای هر برگه سهم می رسیدیم.

دکتر میری لواسانی توضیح داد: در مجمع ما به این جمع بندی رسیدیم که به جای ۸۷ درصد، ۹۶ درصد سود تقسیم شود و به ازای هر سهم ۲۷۵۰تومان سود بین سهامداران توزیع کردیم که مقرر شد در ۴ ماه آینده تقسیم و پرداخت شود. البته این نکته را نباید فراموش کرد، در مقابل تمامی کاهش ها، تنها تاثیر نرخ ارز به کمک ما آمد که در اسفندماه از ۲۷هزار تومان به میانگین ۳۳هزار تومان رسید. بخشی از زیان ما اگر جبران شد، ناشی از نرخ تسعیر ارز بود. تصمیمات شبانه و یکباره ما را به چالش در سود آوری مبتلا می کند. اگر نرخ گاز خوراک ۴۰ درصد و نرخ گاز سوخت ۱۰۰ درصد افزایش نمی یافت، بی شک ۳ هزار میلیارد تومان به سود خالص شرکت افزوده می شد و سود خالص شرکت در مرز ۲۵ هزار میلیارد تومان قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه از داشتن رینگ بورس در بورس کالا بسیار استقبال می‌کنیم، گفت: احتمالا بصورت سهامدار در تولید کریستال ملامین پتروشیمی کرمانشاه مشارکت خواهیم داشت. 

دکتر میری لواسانی با اشاره به طرح های توسعه ای شرکت گفت: طرح توسعه ای ما، در پتروشیمی همت است. شرکت پتروشیمی پردیس سهامدار این پتروشیمی بود و یک سهامدار نیز در هلدینگ خلیج فارس داشت. در آبان ماه بود که سهام حداکثری ۹۸ درصدی پتروشیمی همت به پتروشیمی پردیس تعلق گرفت. از آنجا که سهامدار و شریک نداریم، منتظر سهامدار اصلی یعنی شرکت نفت و گاز پارسیان و سرمایه گذاری غدیر هستیم که نقشه راه این پتروشیمی را برای ما ترسیم کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پتروشیمی همت، گفت: یکی از مشکلات ما، نوسان قیمت جهانی است. اینکه یک طرحی آیا سودآور هست یا خیر، با چالش‌های الان شاید با مشکلاتی مواجه باشد اما طی پنج سال خود را به نقطه سر به سر می‌رساند. پردیس نباید سهامداران خود را دچار مشکل کند و اینکه سرمایه پردیس را به یک شرکت دیگر ببریم قابل توجیه نیست.

دکتر میری لواسانی یادآور شد: تا ۱۵ درصد آورده شرکت را به پتروشیمی همت اختصاص می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تامین مالی را از تسهیلات بانکی انجام بدهیم.

مدیرعامل شپدیس به شایعات موجود پیرامون «عدم تعهد دولت به تامین گاز صنایع» واکنش نشان داد و گفت: ما تهعد داریم که به بخش داخلی اوره بدهیم، آنها هم گاز ما را تامین کنند. در این شرایط ما اگر از ترکمستان گاز بگیریم، به‌صرفه‌تر است.

دکتر میری لواسانی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه چرا میزان بازگشت ارز پردیس به سامانه نیما با تاخیر مواجه بوده است گفت: در سامانه جامع تجارت برگشت ارز پردیس ۹۵ درصد بوده است و در یک مقطع زمانی شروع تابستان به ۹۹ درصد نیز رسیده بود.

وی ادامه داد: ارز ما از بازار آمریکای جنوبی وارد می‌شود و از آن  به ما انتقال پیدا می‌کند. به دلیل تحریم تعامل مستقیم با خریدارمان نداریم و ما به همین دلیل رقمی را هم برای جابجایی و انتقال مالی‌مان هزینه می‌کنیم و لذا پولی هم که برای ما برمی‌گردد، هزینه دارد. الان در سامانه جامع تجارت  ۹۵  درصد از ارزمان برگشته است و با توجه به موجودی ارزی‌مان که هفته آینده اعلام خواهیم کرد، بالغ بر ۶۰ میلیون یورو سرمایه ارزی داریم که هفته آینده و قبل از اینکه به مهلت ۸۰ روز بانک مرکزی برسد در سامانه عرضه خواهیم کرد.

در پایان این نشست خبری، خبرنگاران از بخش های مختلف مجتمع پتروشیمی پردیس از جمله انبارهای اوره، اتاق های کنترل، فازهای تولیدی آمونیاک و اوره و اسکله اختصاصی بارگیری محصول بازدید کردند.









کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
پتروشیمی پردیس

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار