نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 15 شهريور 1402 - 23:10
ایجاد تحول در تهیه اب مردم:

نوای جنوب:به موازات آب‌شیرین‌کن‌ها ما روی ساخت سدها هم متمرکز شده‌ایم. ما در همین مدت کوتاه دو سال گذشته موفق شده‌ایم حداقل دو تا از سدهای درحال ساخت را به بهره‌برداری برسانیم و دولت و وزارت نیرو حمایت کردند. من از این فرصت استفاده می‌کنم و صمیمانه از پشتیبانی‌های آقای مهندس محرابیان وزیر انقلابی وزارت نیرو تشکر می‌کنم

 

نوای جنوب:دکتر احمد محمد ی زاده در خصوص ایجاد تحول در مسئله آب شرب بعنوان مشکل لاینحل سالهای قبل استان بوشهر گفتند: همینطور که سوال کردید موضوع اول که من باید درمورد آن پاسخ بدم موضوع آب هست. همینطور که می‌دانید ما یک کشوری هستیم که در منطقه‌ی خشک جهان قرار گرفتیم و اقداماتی که امروز کشورهای صنعتی انجام دادن نظام طبیعت را کاملا به هم زده‌اند و خشکسالی را در بسیاری از نقاط دنیا و حتی در اروپا و آمریکا تشدید کرده‌اند. مشکل اصلی کشور ما که مشکل مشترک استان‌ها، شهرستان‌ها و بلکه حتی روستاهای کشور است مسئله‌ی آب است. آب همینطور که خداوند فرموده مایه‌ی حیات است و اگر آب نباشد زندگی نیست.   در استان بوشهر ما بیش از نود درصد آب استان بوشهر از منابع خارج از استان تامین می‌شود، ما بخشی از آبمان از سد کوثر در استان کهکیلویه و بویراحمد و بخشی‌اش در شهرستان کازرون تامین می‌شود. ما استانی هستیم که با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم و هم منابع آبی‌امان در اختیار خودمان نیست و متعلق به استان‌های دیگه‌ای هست. گرچه همه‌ی آب‌های کشور متعلق به همه‌ی مردم کشور است، کما اینکه نفت و گاز که در استان ما و خوزستان است و متعلق به همه‌ی ملت است. اما ما تصمیم گرفتیم که روی موضوع آب به طور جدی وقت بگذاریم چرا که استان ما هم به لحاظ جمعیتی و هم صنعتی و کشاورزی در حال پیشرفت و توسعه هست و روز به روز نیاز به آب جدی‌تر و ضروری‌تر می‌شود. وقتی دولت سیزدهم در استان بوشهر مسئولیت را به عهده گرفت و بنده وارد آن‌جا شدم، روزانه سی‌وپنج هزار متر مکعب آب از دریا استحصال می‌شد و شیرین‌سازی می‌شد و وارد شبکه می‌شد، تعدادی از آب‌شیرین‌کن‌ها دز حال ساخت‌ بودند و نیمه‌کاره باقی‌ مانده بودند. دولت در سفر اولی که ریاست محترم جمهوری‌اسلامی به بوشهر تشریف آوردند و اعضای محترم هیأت دولت هم ایشان را همراهی می‌کردند درمورد آب و تکمیل پروژه‌های در حال ساخت آقای رئیس جمهور دستوراتی را صادر کردند و ما را موظف کردند که روی موضوع آب به طور جدی وقت بگذاریم. الان که با شما صحبت می‌کنم خیلی خوشحالم بگم که با تکمیل واحدهای آب‌شیرین‌کنی که در حال ساخت بودند و اینکه آن‌ها را به مدار تولید و بهره‌برداری رساندیم در همین تقریبا دو سال گذشته امروز ما صد و چهار هزار متر مکعب آب را داریم از دریا استحصال و شیرین‌سازی و وارد شبکه می‌کنیم. 

آب‌شیرین‌کن‌هایی مثل آب‌شیرین‌کن نور ویژه در شهر بوشهر، آب‌شیرین‌کن مپنا با سی‌وپنج‌هزار متر مکعب تولید روزانه‌ی آب باز هم در شهر بوشهر، آب‌شیرین‌کن وحدتیه و چند آب‌شیرین‌کن دیگر که آب‌شیرین‌کن‌های نیمه‌کاره بودند تمام شدند و به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیدند. 

خیلی خوشحالم بگم که در هفته‌ی دولت ما آب‌شیرین‌کن سیراف به جم که بیش از چهارده سال بود که شروع شده بود و این آب‌شیرین‌کن همینطور نیمه‌کاره باقی‌ مانده بود با حمایت‌هایی که دولت کرد و تامین منابع بانکی موردنیاز و تسهیلات بانکی که به سرمایه‌گذار اختصاص داد ما ده‌هزار متر مکعب از بیست و هشت هزار متر مکعب آب‌شیرین‌کن سیراف را انشالله به مدار تولید خواهیم رساند و به مدار بهره‌برداری وارد خواهیم کرد.

همچنین خیلی خوشحالیم که در هفته‌ی دولت امسال چند واحد جدید آب‌شیرین‌کن را انشالله عملیات اجرایی‌شان را شروع می‌کنیم از جمله آب‌شیرین‌کن بنک یکی از شهرهای ماست در کنار شهر کنگان که عملیات اجرایی‌اش با دویست‌وپنجاه میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی شروع خواهد شد، آب‌شیرین‌کن دیر را در همین چند ماه گذشته شروع کردیم و آب‌شیرین‌کن عسلویه شروع شده و در حال انجام است، آب‌شیرین‌کن آب‌پخش و آب‌شیرین‌کن دلوار آب‌شیرین‌کن‌هایی بودند که سال‌ها نیمه‌کاره رها شده بودند، انشالله این‌ها را همه فعال کردیم و در مدار ساخت هستند.

در سفر ریاست محترم جمهور اسلامی ایران با درخواست آقای دکتر اسلامی ریاست محترم انرژی اتمی ایران ما می‌تونیم در بوشهر به عنوان مسئولیت اجتماعی و خدمت به مردمی که در کنار نیروگاه اتمی و صنعت برق هسته‌ای هستند آمادگی داریم که یک آب‌شیرین‌کن بزرگ احداث کنیم و آبش را به آبفای کشور واگذار کنیم و بفروشیم و در اختیار مردم قرار دهند. آقای رئیس جمهور از این پیشنهاد استقبال کرد و دستور آغاز عملیات اجرایی را دادند و ما عملیات اجرایی را سال گذشته شروع کردیم و الان کارگاه آب‌شیرین‌کن هفتادهزار متر مکعبی انرژی اتمی ایران در شهر بوشهر در پارک لیان در حال ساخت است.

 

به موازات آب‌شیرین‌کن‌ها ما روی ساخت سدها هم متمرکز شده‌ایم. ما در همین مدت کوتاه دو سال گذشته موفق شده‌ایم حداقل دو تا از سدهای درحال ساخت را به بهره‌برداری برسانیم و دولت و وزارت نیرو حمایت کردند. من از این فرصت استفاده می‌کنم و صمیمانه از پشتیبانی‌های آقای مهندس محرابیان وزیر انقلابی وزارت نیرو تشکر می‌کنم که در آب‌شیرین‌کن‌ها و در سدها خیلی فعال از ما پشتیبانی کردند و منابع لازم را برای ما فراهم کردند. و ما موفق شدیم در سفر دوم ریاست جمهوری اسلامی ایران در اسفند ماه گذشته سد باغان در جم را به بهره‌برداری برسانیم و آب‌گیری کنیم، سد اخند در عسلویه به بهره‌برداری رسید و الان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ما دو سد بزرگ دیگه در استان داریم، این سدها با کش و قوس‌هایی به لحاظ تامین اعتبار مواجه بودند؛ سد دشت پلنگ در منطقه‌ی شهرستان دشتی یک سد بزرگ است و صد‌وپنجاه میلیون متر مکعب مخزن دارد، مشکلات مالی و کارگاهی داشت که همه الحمدالله حل شدند، یک شرکت خارجی فاینانس این سد را به عهده گرفته و پشتیبانی مالی می‌کند و دو پیمانکار قدر در کارگاه کار می‌کنند و من مرتب به آن‌جا سرکشی می‌کنم و سرعت کارگاه بسیار خوب و قابل‌قبول شده.

سد دالکی یکی از بزرگترین سدهای استان بوشهر است با ظرفیت حدود چهارصدوپنجاه میلیون متر مکعبی و آب قابل استحصال حدود دویست‌و‌هفتاد متر مکعبی. وقتی ما در استان بوشهر کار را شروع کردیم پیشرفت این سد سی‌و‌دو درصد بوده، در حالی‌که این سد حدود ده سال است شروع شده و با حدود هشت سال فعالیت با وجود اینکه سدها در هنگام شروع پیشرفت بالاتری دارند خیلی خوشحالم که با حمایت‌هایی که تامین شد و وزارت نیرو پشتیبانی کرد امروزه سد با حدود پنجاه درصد پیشرفت کار دارد. این سد آب موردنیاز نخلستان‌های دشتستان را تامین می‌کند و اساسا مشکل آب نخلستان‌ها را حل می‌کند از آن‌جایی که ما استانی هستیم که حدودا پانزده درصد خرمای کشور را تولید می‌کنیم و شش میلیون اصله نخل داریم.

ما یک سدی را فقط دستور مطالعاتی داشتیم با ظرفیت شصت میلیون متر مکعب در منطقه‌ی تنگستان، یکی از تجمع نخلستان‌های ما در منطقه‌ی تنگستان است که بشدت به آب احتیاج دارند. مطالعه‌ی سد باهوش با مخزن شصت میلیون متر مکعبی در دستور کارمان بود که منتظر نماندیم و با کمک‌هایی که دریافت کردیم الان عملیات اجرایی سد باهوش هم که در کنار سد خاییز که در همان منطقه قرار دارد و الان الحمدالله ده میلیون متر مکعب آب پشت آن است را شروع کردیم. بنابراین ما در موضوع آب به عنوان اصلی‌ترین موضوع پرداختیم.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
احمد محمدی زاده

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار