نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 01 اسفند 1400 - 19:17

نوای جنوب:اکثر شهروندان از گرانی سرم تزریقی و نبود آن در داروخانه‌های سطح شهرستان دشتی گلایه‌مند هستند و می‌گویند باید تمام داروخانه‌ها را سر بزنیم تا شاید بتوانیم سرم را تهیه کنیم که قیمت آن نیز هر دفعه چند برابر افزایش پیدا می‌کند. 

نوای جنوب:به نقل از فارس؛ اخیرا مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو در خصوص تولید و توزیع سرم‌های تزریقی، گفته بود: «در زمینه سرم‌های تزریقی به میزان مورد نیاز توسط تولیدکنندگان تولید شده و در برخی از مراکز درمانی که به علت افزایش چند برابری مراجعین با کاهش موجودی مواجه هستند، به سرعت توزیع می‌شود.» اما هر بار با اوج‌گیری شیوع بیماری کرونا در سطح شهرستان دشتی، داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی کمیاب می‌شود و گاهاً شهروندان نمی‌توانند آن را در داروخانه‌ها پیدا کنند. 

اکثر شهروندان از گرانی سرم تزریقی و نبود آن در داروخانه‌های سطح شهرستان دشتی گلایه‌مند هستند و می‌گویند باید تمام داروخانه‌ها را سر بزنیم تا شاید بتوانیم سرم را تهیه کنیم که قیمت آن نیز هر دفعه چند برابر افزایش پیدا می‌کند. 

طی بازدید میدانی که خبرنگار خبرگزاری فارس در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه از داروخانه‌های شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی داشته است؛ به تمام داروخانه‌های سطح شهر مراجعه نموده و مشاهده شد به جز یکی از داروخانه‌ها که فقط سرم نیم لیتری داشت و به قیمت ۱۳ هزار تومان می‌فروخت، بقیه آن‌ها هیچ‌کدام سرم نداشتند و شهروندان با دست خالی از آنجا برمی‌گشتند. 

 

گلایه شهروندان از نبود سرم

عبدالواحد ایزدپناه یکی از شهروندان منطقه کاکی که یک هفته پیش به امیکرون مبتلا شده بود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی بیان کرد: من اخبار را زیاد گوش می‌دهم، تقریباً چند هفته پیش اخبار سراسری تلویزیون اعلام کرد که دولت داروهای بیماران کرونایی را رایگان اعلام کرده است، ولی تا حالا چنین چیزی به حقیقت نپیوسته است. 

وی اضافه کرد: امیکرون داروی خاصی ندارد و معمولاً سرم‌های تقویتی با چند تا آمپول ویتامینه و قرص جوشان ویتامین سی و قرص ویتامین دی است. گرانی قرص‌های جوشان به کنار، چرا سرم را گران کرده‌اند؟! 

ایزدپناه ادامه داد: سرعت انتشار امیکرون خیلی زیاد است، با این حال دارو پیدا نمی‌شود، مخصوصاً سرم که نیاز حتمی یک بیمار کرونایی است. من سرم یک لیتری از داروخانه درمانگاه کاکی گرفتم چون بزرگتر از بقیه سرم‌ها بود، و با دو تا آمپول ۶۰ هزار تومان شد. کسی که سرم وصل می‌کرد گفت: «خدا را شکر کن که پیدا کردی، خورموج پیدا نمی‌شود و قیمت آن ۱۰۰ هزار تومان شده است.» 

گرانی سرم

شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: دو شب پیش درمانگاه کاکی نیم لیتر سرم تزریق کردم همراه دو تا آمپول نود و پنج هزار تومان حساب کردند. 

ابوالقاسم حیدری تصریح کرد: داروخانه درمانگاه کاکی سرم ندارد و هیچ یافت نمی‌شود، این سرم هم شخصی بود تهیه کردیم، که یک سرم یک لیتری را به من و شخص دیگری، هر کدام نیم لیتر همراه دو آمپول در درمانگاه کاکی تزریق کردند و از هر کدام از ما مبلغ نود و پنج هزار تومان گرفتند. 

قاسم عالی‌پور یکی از شهروندان ساکن شهر خورموج نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از نبودن سرم در داروخانه‌های مرکز شهرستان گلایه‌مند است و بیان کرد: به یک به یک داروخانه‌های خورموج مراجعه کردم و همگی گفتند سرم نداریم. بالاخره در آخرین داروخانه موفق شدم سرم نیم لیتری را با قیمت ۱۳ هزار تومان خریداری کنم. 

کمبود سرم سراسری است

مسؤول امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی با اشاره به اینکه کمبود سرم مسأله شهرستان و استان نیست بلکه سراسری است، اظهار داشت: داروخانه‌ها هیچ نقشی در خرید سرم‌ها ندارند و تحویل سرم‌ها بر اساس سهمیه‌بندی است. تلاش‌های زیادی توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه برای تأمین و تقسیم‌بندی سرم‌ها بین داروخانه‌ها صورت گرفته است. 

محمد حسین‌پور افزود: سهمیه داروخانه‌های شبانه‌روزی دو برابر روزانه و برای داروخانه‌هایی که طرف قرارداد با مراکز بهداشت (بیمه روستایی) هستند هم سهمیه خاص در نظر گرفته شده است؛ لیکن به دلیل شیوع گسترده‌ سویه‌ امیکرون و مصرف بسیار زیاد سرم‌ها، این نوع مدیریت تقسیم‌بندی سرم‌ها پاسخگوی نیاز مردم نبوده است. البته تلاش مدیریت دارو در معاونت غذا و دارو در این راستا ادامه دارد. 

وی عنوان کرد: همزمان با افزایش بهای دیگر داروها، سرم‌ها نیز به شکل حاد و ناراحت‌کننده‌ای افزایش قیمت پیدا کرده است. بعضی از داروهای ساده مانند آمپول ب کمپلکس و ویتامین‌های تزریقی نوع ب، شربت آموکسی سیلین و شربت آزیترومایسین و … کمیاب و احیاناً نایاب شده است. 

قیمت داروها مصوب است

حسین‌پور با بیان اینکه قیمت همه‌ داروها مصوب است و هیچ داروخانه‌ای، به هیچ عنوان، اجازه و توان قیمت‌گذاری را در این رابطه ندارد، تصریح کرد: همه‌ داروها و اقلام مرتبط با دارو و درمان به صورت قیمت تعیین شده و همراه با فاکتور رسمی و لیست قیمت (قیمت خرید از شرکت پخش و مالیات بر ارزش افزوده و قیمت فروش در داروخانه) تحویل داروخانه می‌شود. 

شهروندان گرانی فروشی را گزارش کنند

وی ادامه داد: در این میان تنها کاری که داروخانه انجام می‌دهد این است که هنگام نسخه‌پیچی، نوع بیمه و سهم سازمان، سهم بیمار و حق فنی مصوب را بر روی نسخه منتقل می‌کند. در مورد داروهای نسخ آزاد و یا داروهای بدون نسخه هم از همین قاعده پیروی می‌کند، یعنی قیمت‌های فروش داروها هنگام تحویل دارو به داروخانه مشخص شده است. 

مسؤول امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند هر گونه کم‌فروشی و گرانفروشی دارو را با در دست داشتن فاکتور و رسید پرداختی، به واحد امور دارویی شبکه بهداشت و درمان و یا تعزیرات حکومتی شهرستان اعلام نمایند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
سرم

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار