نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 02 ارديبهشت 1400 - 00:18

نوای جنوب: نه تنها شاهد رشد و تعالی شخصیت مردم و استخراج توانایی های افراد، تقویت هویت شهری و حس اعتماد احساس تعلق به شهر و همکاری میان اهالی شهر و شهرداری نیستیم، بلکه کمترین میزان کارکرد و بهره وری در نظام مدیریت شهری را نیز خواهیم داشت .





نوای جنوب:به نام آن خد ای پاک سبحان      که ازخاک آفرید اینگونه انسان
مشارکت به‌عنوان عنصر اساسی و تفکیک‌ناپذیر توسعه نگریسته می‌شود. بویژه توسعه شهری که از اهمیت خاصی برخوردار است . هر چه توده ی مردم جامعه مشارکت بیشتری در امور خود داشته باشند ، امکان کسب موفقیت بیشتر فراهم می شود ، اقشار پایین و محروم جامعه از نتایج مشارکت و فواید حاصل از توسعه بهره مند می شوند . امروزه مشارکت شهروندان در امور شهری یک ضرورت است ، ضرورتی که می تواند منجر به توسعه ی پایدار شهری شود .
مشارکت شهروندان ابزاری برای تقویت مدیریت شهری در جوامع پیشرفته امروزی و از شاخص های زندگی جوامع مختلف محسوب می شود. در بحث مشارکت فعال شهروندان، رشد و تعالی شخصیت شهروندان، گسترش توانایی های افراد، تقویت هویت شهری، تقویت حس اعتماد و همکاری میان اهالی شهر و اصلاح سبک زندگی شهروندان مدنظر است.  همچنین مشارکت شهروندان ابزاری برای تقویت مدیران در مدیریت شهری و ایفای نقش آنان است.
مدیریت شهری باید ضمن داشتن برنامه برای وضع موجود شهرو رفع مشکلات آن با استفاده از جلب مشارکت اجتماعی، برنامه آینده شهر را تدوین کند، مفهوم مشارکت این است که افراد و کل جامعه با تاثیرگذاری مستقیم وغیرمستقیم خود در امور شهری و دیگر موضوعات مرتبط تبدیل به شهروندان فعال شوند.
اگر زندگی مردم به گونه ای باشد که از شهروند فعال به شهرنشین تنزل پیدا کنند، نه تنها شاهد رشد و تعالی شخصیت مردم و استخراج توانایی های افراد، تقویت هویت شهری و حس اعتماد احساس تعلق به شهر و همکاری میان اهالی شهر و شهرداری نیستیم، بلکه کمترین میزان کارکرد و بهره وری در نظام مدیریت شهری را نیز خواهیم داشت .
در حقیقت، طبیعت انسان اجتماعی است و زندگی اجتماعی براساس روابط انسان ها با یکدیگر امکان پذیر می شود. در این فرآیند، فرد و جامعه بر یکدیگر تأثیر می گذارند؛ در نتیجه، لازم است که افراد جامعه نقش خود را در این اثرگذاری و اثرپذیری، به درستی ایفا کنند. از این رو، افراد باید با مشارکت فعال در سرنوشت خود و جامعه کوچک شهری، دخالت کرده و در برنامه ها، فعالیت های عمرانی و شهرسازی تأثیرگذار باشند؛ چراکه اگر در تعیین سرنوشت خود مشارکت نداشته باشند، براساس سنت های موجود در عالم خلقت، دیگران با سلطه بر آنها و به جای آنان تصمیم گیری خواهند کرد .
با مشارکت  افراد جامعه، شهر به سوی وحدت و یکپارچگی قدم میگذارد چون در نظام مشارکت جو، از تمامی ظرفیت ها، توانمندی ها و استعدادهای مردم استفاده می شود، فاصله ی طبقاتی و مشکلات شهری  کاهش خواهد یافت. در متون اسلامی توصیه های فراوانی از بزرگان درباره ی مشارکت وجود دارد، برای نمونه حضرت علی(ع) در نامه ای به مردم مصر می فرماید: ای مردم مصر، نگویید ما سرپرستی چون ملک و امامی چون علی داریم.اگر درصحنه حاضر نباشید، شکست می خورید. جامعه ای که درخواب باشد، دشمن بیدارش، او را رها نمی کند.  (کرمی، 14)
شرکت مردم در امور شهری باعث افزایش عزت نفس، افزایش تعامل اجتماعی، افزایش تجربه و مهارت و تقویت خصلت هایی نظیر خود رهبری، خود مسئولیت پذیری می شود و زمینه را برای تغییر و تحول در جهت آبادانی وپویایی شهر آماده می کند .و اینجاست که نفع عموم بر نفع شخص ارجح تر قلمداد می شود.
ساختار باید مشارکت کامل و جامع را شامل شود که شهروندان در همه مراحل تصمیم گیری اجرا و نظارت فعالانه حضور یابند و در اموری که مربوط به محله خود آنها است مشارکت کنند، البته خود افراد نیز باید از سطح آگاهی های عمومی کافی و حسن مسئولیت اجتماعی و تعلق به جامعه برخوردار باشند و این مهم در فرآیند همدلی و سپس همفکری ایجاد می شود .
فاطمه پناهی نسب / استاد دانشگاه / فعال امور اجتماعی و امور خیریه



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
فاطمه پناهی نسب

نظرات کاربران
سلام عالی ممنون ازتون♥️
مثل همیشه عالی 🎈💚
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار