نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 29 آذر 1399 - 10:01

نوای جنوب:جاده ساحلی گناوه- ریگ- بوشهر از جمله محورهای مواصلاتی استان بوشهر است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه شور بخشی از قطعه آن همه ساله در زمان بارندگی مسدود می‌شود.

نوای جنوب:جاده ساحلی گناوه- ریگ- بوشهر از جمله محورهای مواصلاتی استان بوشهر است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه شور بخشی از قطعه آن همه ساله در زمان بارندگی مسدود می‌شود.

آبگرفتگی جاده ساحلی گناوه دردسری که پایان ندارد

 این جاده در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید و طول میسر بوشهر به گناوه بیش از ۳۰ کیلومتر کاهش یافت.

اما 2 کیلومتر از این جاده در حدفاصل و  محدوده روستای جزیره  بندر ریگ در زمان بارندگی ها دچار آبگرفتگی شده و مسدود می شود.

به نوشته ایرنا، کاهش فاصله شهرهای شمالی استان بوشهر و استانهای همجوار با مرکز استان، کاهش  بار ترافیکی بزرگراه بوشهر به دشتستان و  مصرف سوخت، تسهیل راه دسترسی به روستاهای این منطقه ،دسترسی به حوضچه‌های پرورش میگو، افزایش ضریب ایمنی، کاهش تصادف جاده ای، توسعه مناطق و رونق توریسم از مزایا و اهداف این محور است.

دردسر تکراری در زمان بارندگی

این جاده که در مسیر رودخانه شور قرار دارد از زمان بهره برداری تاکنون در فصل بارندگی به دلیل طغیان رودخانه های فصلی بالادست با مسدود شدن مواجه می شود که این روند باعث شده تا علاوه بر اینکه بر ابنیه های جاده  آسیب و خسارت وارد کند ، مسیر ارتباطی شمال با مرکز استان را قطع و ساکنان در مسیر را  تهدید و در محاصره سیلاب قرار دهد.

انحراف این مسیر و احداث سدهای آبخیرداری به عنوان راهکاری موثر در جلوگیری از واردشدن صدمات و لطمات به این جاده ارتباطی و ساکنان در جوار آن است.

اگرچه پروژه  انحراف رودخانه شور از سالیان گذشته توسط شیلات انجام شده است اما نتوانسته اثری برای رفع تهدید و مانعی از سرازیرشدن روان آب های بالادست به سمت جاده ساحلی گناه -بوشهر شود. 

تداوم آبگرفتگی جاده ساحلی گناوه - بوشهر منجر به انباشت گل و لای ناشی از روان آب های بالادست بر روی آن خواهد شد و در آینده نه چندان دور رسوب از سطح محور بالا خواهد رفت که ضرورت دارد برای ممانعت از خسارت و آسیب های بییشتر تا دیر نشده راهکار اساسی اندیشیده شود.

راهکار حل مشکل از زبان فرماندار گناوه

غلامرضا مهرجو: مرتفع کردن جاده، احداث ابنیه و پل‌های جدید و تکمیل طرح انحراف رودخانه شور  از مسدود شدن این محور پرتردد جلوگیری خواهد کرد.

همچنین طرح انحراف رودشور به مسیر خور مزیم ناقص انجام شده و باید تکمیل شود.

احداث سد یکی دیگر از راهکارهای اصولی و مناسب برای پیشگیری از مسدود شدن جاده ساحلی این شهرستان است.

در صورت تکمیل شدن سد چهار روستایی، از آبگرفتگی محور جاده ساحلی گناوه - بوشهر و تهدیدهای روستاهای پایین دست آن در مسیر پیشگیری خواهد شد.

احداث این سد علاوه بر جلوگیری از سرازیرشدن روان آب بالادست به جاده ساحلی گناوه - بوشهر کمک موثری به ذخیره‌سازی و جلوگیری از هدر رفت آب‌های بالادست و احیای کشاورزی منطقه خواهد کرد.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار