نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 16 مهر 1399 - 13:02
فشار شدید اقتصادی به مردم

نوای جنوب:شیب تند قیمت برنج به عنوان یکی از پرمصرف ترین غذاها، در حالیست که خبری از مداخله ستاد تنظیم بازار استان بوشهر نیست.

نوای جنوب:مصرف کننده‌ ای که توان خرید برنج ایرانی را ندارد، همواره متقاضی برنج‌ های وارداتی است اما صعودی شدن قیمت ها، بسیاری دیگر توان خرید برنج‌ های خارجی را هم ندارد.


شیب تند قیمت برنج به عنوان یکی از پرمصرف ترین غذاها، در حالیست که خبری از مداخله ستاد تنظیم بازار استان بوشهر نیست.

  در حالی که حذف ارز 4200 تومانی و جایگزینی ارز نیمایی، دلیل گرانی برنج وارداتی طی ماههای اخیر عنوان می شود، اما گرانی روزافزون برنج داخلی نیز نگرانی های مردمی را در پی داشته است.

این درحالیست که اگر تغییر نرخ ارز، دلیل گرانی برنج خارجی عنوان می شود، مشخص نیست برنج تولید داخل با چه حساب و کتابی روند صعودی قیمت را دنبال می کند.

شرایطی که خرید یک کیسه برنج برای قشر متوسط را هم با دشواری همراه کرده است.

بررسی خبرنگار ما از فروشگاههای زنجیره ای و بازار بوشهر حاکیست کیسه ده کیلویی برنج داخلی بین 250 تا 280 هزارتومان قیمت خورده است.

هچنین برنج وارداتی نیز بین 230 تا 250 هزارتومان به فروش می رود. درحالی که نسبت به اوایل سال رشد دو برابری را تجربه می کند.

یک فروشنده در بوشهر به خبرنگار ما می گوید: مصرف کننده‌ ای که توان خرید برنج ایرانی را ندارد، همواره متقاضی برنج‌ های وارداتی است اما از آنجایی‌ که در شرایط فعلی در بازار کمبود ایجاد و قیمت ها صعودی شده، دیگر توان خرید برنج‌ های خارجی را هم ندارد.

این وضعیت در شرایطی می باشد که برخی مسئولان از تحت کنترل بودن بازار سخن می گویند.

نکته قابل تامل دیگر اینکه ستاد تنظیم بازار استان به دبیری سازمان صمت درخصوص توزیع برنج با نرخ متعادل تر کاری نمی کند و عملا در برابر گرانی ها دست روی دست گذاشته است.

این درحالیست که مدتهاست بوشهر به مرکز تخلیه برنج وارداتی کشور مبدل شده و در استان های دیگر با ظرفیت فروشگاههای زنجیره ای، تعاونی ها و فروشگاههای معتبر نسبت به توزیع برنج با قیمت تنظیم بازار اقدام می شود.

شیب تند قیمت ها در بازار

جدا از دو برابر شدن نرخ برنج طی ماههای گذشته، روغن های خوراکی، حبوبات، گوشت مرغ، اجاره بها، لوازم خانگی، و خودرو و... نیز در مدت اخیر روند صعودی قیمت را دنبال کرده اند. اتفاقاتی که نه تنها توقفی ندارد بلکه همچنان روبه‌جلو در حال حرکت است و بصورت لحظه‌ ای قیمت‌ ها جابجا می‌ شوند.

سونامی‌ افزایش قیمت در شرایطی سفره های مردم را کوچک تر کرده که انفعال مسئولان گویای این وضعیت است که دولت بازار را به امان خدا رها کرده و مردم در میان هیولای گرانی دست تنها مانده اند.

با این وجود، ظرفیت هایی در استان نظیر ذخیره سازی اقلام پرمصرف وجود دارد که برای ایامی مثل امروز به کمک مردم آمده و با توزیع هدفمند و مناسب آن، اندکی از تب گرانی ها را سرد کرد، اما از همین عملکرد هم مضایقه می شود!



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
افزایش قیمت ها

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار