نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 30 آذر 1401 - 08:09
نامهوارده:

نوای جنوب:در واقع منطق تمامی افکارسنجی ها و شرط لازم و کافی برای اینکه یک افکارسنجی قابل تعمیم به کل باشد باید دارای مولفه های مشخص و صحیح زیر نظر مرکز رسمی مطالعات تخصصی معتبر به همراه یک روش دقیق انجام شود.





نوای جنوب :(نامه وارده)پس از انقلاب اسلامی با رشد اجتماعی و تغییر افکارعمومی و نیازهای مرتبط مردمی باعث شد تا سطح دیگری از مطالعات اجتماعی در ایران عملی شود که بر اساس همین نیاز منجر به ایجاد مراکز رسمی دارای مولفه های صحیح افکارسنج گردید و فعالیت جدی خود را با هدف کمک به سازمان ها و نهادهای دولتی،عمومی، خصوصی و مدنی در  بحث اتخاذ تصمیمات و سیاستگذاری های مبتنی بر شواهد و آمار آغاز نمودند.

 

در واقع منطق تمامی افکارسنجی ها و شرط لازم و کافی برای اینکه یک افکارسنجی قابل تعمیم به کل باشد باید دارای مولفه های مشخص و صحیح زیر نظر مرکز رسمی مطالعات تخصصی معتبر به همراه یک روش دقیق انجام شود.

 

اما متاسفانه اخیرا شاهدیم که برخی مجموعه های دغدغه مند خصوصا برخی از رسانه ها از رسالت اصلی خود فاصله گرفته و با هدف منفعت طلبانه در جهت پیشبرد خواسته های بعضا خصوصی بدنبال راه هایی هستند تا بتوانند با استفاده از نام مردم به اهداف خود نزدیک شوند که یکی از همین راه ها، انجام افکارسنجی عمومی خارج از مولفه های صحیح و علمی می باشد.

 

افکار سنجی عمومی باید دارای مدل و روش علمی صحیح و مشخص زیر نظر مرکز معتبر انجام شود تا بتوان از آن به عنوان یک گام مثبت در رفع نقایص و معایب عملکرد جامعه براشته شود اما متاسفانه آنچه که از این نوع افکار سنجی های خارج از اصول و قاعده برداشت می شود نتایج عکس در برخواهد داشت و نمیتوان به آن دل خوش بود.

 

از آنجا که طرح سوال صحیح  و ایجاد زیر ساخت امنیتی قوی در فضای مجازی به عنوان مولفه های اصلی یک افکارسنجی صحیح محسوب می شود اما برخی از نظرسنجی ها کاملا خارج از چهارچوب علمی انجام می شود.

 

به طور مثال افکار سنجی که اخیرا در سایت اطلاع رسانی  دریا کنار شاهدیم، نشان دهنده انجام یک نظرسنجی اشتباه  می باشد که حتی اگر نگاه خاص رسانه ای نیز در آن وجود نداشته باشد، می تواند  محیطی جهت سوءاستفاده کنندگان  ایجاد گردد و آسیب ها و پیامدهای عمومی منفی در بر گیرد.

 

به گفته یکی از کارشناسان مسلط به جرائم فضای مجازی اینگونه فعالیتها باید دارای زیرساخت های امنیتی بسیار قوی باشد که زیر نظر مراکز معتبر علمی امکان پذیر است چرا که به راحتی با ورود یک ربات کل نتایج این نظرسنجی بهم می ریزد و چالش عمومی منفی ایجاد می کند.

 

امیدواریم فعالان حوزه های دغدغه مند مردمی، رسالت و جایگاه والای خود را بهتر شناخته و بدون در نظر گرفتن منافع رسانه ای خود در راستای همدلی ، همراهی و همیاری مردم، دلسوزانه در کنار مردم و مسئولان در جهت پیشبرد اهداف مثبت جامعه گام بردارند.

 

 *شهروند بوشهری فعال رسانه ای



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
افکار سنجی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار