نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 29 آذر 1399 - 20:29

نوای جنوب:: نماینده مردم شهرستان‌های جنوب بوشهر در مجلس گفت: طرح معکوس درآمد سرانه فقط به سود استان‌های بزرگ مانند تهران است. با شاخص‌های مطرح شده، اعتبارات استان‌های بوشهر و خوزستان کم‌تر خواهد شد.





نوای جنوب:حجت الاسلام موسی احمدی نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس با اشاره به طرح معکوس بودجه ۱۴۰۰، بیان کرد: برخی به اشتباه فکر می‌کنند در لایحه بودجه اتفاقی رخ داده است، دراین خصوص در لایحه بودجه هنوز تصمیمی گرفته نشده و رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور پیشنهاد اصلاح لایحه بودجه را داشته است.

او افزود: آنچه مطرح است، طرحی در مجلس وجود دارد با عنوان طرح کلی بودجه ۱۴۰۰ که برخی احکام اصلاح ساختار بودجه کل کشور مطرح شده است. در این طرح لوایح بودجه سنواتی براساس احکام باید تنظیم شود. طرح کلی برای بودجه سنوات آینده است.

احمدی ادامه داد: در این لایحه ۹ بند وجود دارد که در بند ۷ به توزیع عادلانه بودجه استان‌ها اشاره کرده است که از محل بودجه عمومی عوارض، مالیات و ارزش افزوده براساس شاخص جمعیت، نرخ بیکاری و مساحت تعیین شده است.

او گفت: این طرح وقتی مطرح شد، بند بند آن مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی مطرح شد. مخالف این طرح بودم به دلیل اینکه درآمد استان‌های کوچک که بالاست به استان‌های بزرگ که دارای جمعیت بیشتر و نرخ بیکاری بالایی هستند، سرازیر خواهد شد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: طبق طرح معکوس درآمد سرانه، بازگشت درآمدی که از استان حاصل می‌شود، کمتر خواهد شد؛ بنابراین در زمان رای گیری رای مخالف دادم. ۱۱ نفر رای مخالف دادند و بقیه افراد موافق بودند.

احمدی افزود: طبق معمول آنچه درآمد مناطق است، با توزیع عادلانه باید در اختیار مردم آن مناطق قرار گیرد. بعداز اینکه این موضوع مطرح شد با مشورت با سایر نمایندگان دلیل تصویب طرح را سوال کردم. دوستان متوجه این قضیه شدند و قرار شد از طریق شورای نگهبان ورود کنند و طرح وارد مجلس شود یا اینکه شورا آن را رد کند.
افزایش در بودجه سه درصد نفت را جایگزین می‌کنیم

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: نامه‌ای نوشته و بعد از جلسه مجلس، خطاب به شورای نگهبان تنظیم شد، اما به دلیل اینکه من در جلسه وزارت نفت حضور داشتم قرار شد امضای الکترونیکی من از دفتر زیر نامه درج شود که این اتفاق نیفتاد. البته نامه بعدی به شورای نگهبان باید با ملاحظات ارسال شود. این طرح برای اولین بار مطرح شد. این طرح فقط به سود استان‌های بزرگ مانند تهران است. با شاخص‌های مطرح شده، اعتبارات استان‌های بوشهر و خوزستان کم‌تر خواهد شد.

احمدی افزود: راهکار‌هایی وجود دارد که اگر شورای نگهبان به نتیجه نرسید، آن‌ها در ساختار بودجه لحاظ خواهد شد. مانند افزایش در بودجه سه درصد نفت خواهیم داشت.

شورای نگهبان اجازه ندهد بوشهر بیش از این محروم شود

او با بیان اینکه شورای نگهبان نباید اجازه دهد که استان بوشهر بیش از این محروم شود، بیان کرد: نشست‌هایی با حقوقدانان‌ شورای نگهبان داشتیم که عبارت معکوس درآمد سرانه از بند هفت حذف شود و یا درآمد‌های نفت و گاز استان‌های نفتی در این بند محاسبه نشود.

نماینده جنوب استان بوشهر تاکید کرد: با همه‌ این تفاصیل نباید نمایندگان استان اجازه دهند که فقر و محرومیت بر استان بوشهر همچنان سایه‌ی شومش را ادامه دهد.

احمدی گفت: استان بوشهر بزرگ‌ترین ذخایر نفتی و گازی را دارد، ولی مردم این استان کم‌ترین سهم را از این درآمد هنگفت دارند. نمایندگان در آزمون سختی قرار گرفته‌اند و نباید بگذارند که حقوق مسلم مردم استان ضایع شود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شیخ موسی احمدی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار