نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 19 آبان 1399 - 08:26

نوای جنوب:یکی از اهالی روستای گلدشت از توابع بخش شبانکاره شهرستان دشتستان در نامه ای خطاب به استاندار با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این روستا که منجر به مهاجرت شده، خواستار پیگیری برخی اقدامات در این زمینه شده است.

نوای جنوب:یکی از اهالی روستای گلدشت از توابع بخش شبانکاره شهرستان دشتستان در نامه ای خطاب به استاندار با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این روستا که منجر به مهاجرت شده، خواستار پیگیری برخی اقدامات در این زمینه شده است.

این نامه را با برخی ملاحظات حقوقی در متن آن می خوانید:

جناب آقای استاندار

سلام علیکم

در رابطه با وضعیت رقت بار روستای چوب سوخته پلاک 7326 بخش شبانکاره روستای گلدشت احتراما به استحضار عالی می‌رساند:

1- اهالی این روستای کوچک در سالهای قبل به شغل کشاورزی و دامداری اشتغال می ورزیده و با این کسب و کار آبرومندانه احتیاجات روزمره خود و بخشی از مردم استان بوشهر را ازقبیل هرگونه محصولات کشاورزی اعم از جو وگندم تا مواد گوشتی، لبنیاتی، تامین علوفه دامی و بافت صنایع دستی مانند قالی و گبه تامین می کرده اند که نمونه بارز آن صادرات تجارتی از استان به خارج از کشور همگی از کارهای پر تلاش مردان و زنان زحمت کش کشاورزان و دامداران این روستای کوچک بوده است.

2-  اما با احداث سد شهید رئیسعلی دلواری در این منطقه فرصتی برای افراد زمین خوار فراهم گردید تا با هم دستی افرادی سودجو از در برخی ادارات به عنوان نقشه برداری و تفکیک اراضی مراتع و مستثنیات روستای چوب سوخته را درسال 1379بدون آگهی و اطلاع به کشاورزان و دامداران، نقشه برداری نموده وکل اراضی این روستا را اعم زراعی و مراتع به غیر از یک خانواده، سایر کشاورزان و دامداران صاحب نسق زراعی و مراتع را با هرگونه تصرفات زراعی ودامداری بنام عدم سکونت قلمداد نموده اند و با اقدامی مغرضانه باعث ویرانی این روستای آباد گردیده اند.

3- ساکنین این روستا که اصالتا بیش از چند صدسال با مشاغل کشاورزی و دامداری در این منطقه امرار معاش می کردند، به کلی نادیده انگاشته و به منظور بیرون راندن از این روستا از حق قانونی خود محروم، معزول و بیکار نموده اند که ناچار به ترک مکان شده و هم اکنون این روستا به طور کلی فاقد سکنه و تبدیل به یک ویرانه گردیده است.

4- عوایدی که فعلا از این روستای ویران به جامانده است عبور کوچ زمستانی چند احشام کوچ نشین از استان های فارس و اصفهان به طور موقت که وجهی بابت علف چری به افرادی سود جو پرداخت می نمایند و بعدا هم به استان های خود مراجعه و هیچ گونه عوایدی برای استان بوشهر ندارند.

5- مشکلات دیگر در منطقه، بعضی از افراد چند برابر بیشتر از اراضی که در تحت مالکیت خود داشته اند بدون هیچگونه مدرکی مراتع  منطقه را تبدیل به کشت در اورده واقدامات مامورین منابع طبیعی برای جلوگیری از این مهم جدی نبوده است.

6-  با این تفاسیر ذکر شده نباید نادیده انگاشت که اقدامات عمرانی و شایسته ای در مورد اصلاح این امور و در حد امکان توسط آقایان منتظری مدیرکل محترم منابع طبیعی استان بوشهر و آقای محمدی رئیس محترم مراتع استان صورت گرفته که قابل تحسین بوده  اما خرابی های گذشته چنان نبوده که به این زودی ها رفع مشکل گردد. بدیهی است دستور موکد استاندار محترم به مدیران و مسئولین در حل مشکلات کشاورزان و دامداران منطقه بسیار امید بخش خواهد بود.

حسن جعفری از روستای گلدشت شهرستان دشتستان



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار