نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 11 ارديبهشت 1400 - 15:16
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

نوای جنوب:شورای اسلامی با اشاره به توصیه های قرآن در باب اخلاق سیاسی گفت: جوامعی که قرآن را برنامه زندگی شان قرار دادند به اوج عزت و سربلندی رسیدند.





نوای جنوب:نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس
 شورای اسلامی با اشاره به توصیه های قرآن در باب اخلاق سیاسی گفت: جوامعی که قرآن را برنامه زندگی شان قرار دادند به اوج عزت و سربلندی رسیدند.

 گاهی در جامعه گروه ها، جریانات و احزاب سیاسی و حتی مسئولان این قدر بر حاشیه ها و بی اخلاقی ها دامن می زنند که فضای جامعه ملتهب و به گونه ای به کام مردم تلخ می شود. دوری از حاشیه ها و بی اخلاقی ها از ضروری ترین الزامات این روزهای جامعه ماست. ماه رمضان ماه خودسازی نفس است و بهترین فرصت برای اینکه همگان چه مسئول و چه غیر مسئول به خودسازی نفس بپردازند و کمتر در امورات خود درگیر منافع شخصی و جناحی شوند. اینکه تا چه اندازه می توان از این فرصت برای ساخت جامعه ای ایده آل استفاده کنیم موضوع گفت و گوی ما با  *حجت الاسلام موسی احمدی، نایب رییس کمیسیون انرژی و نماینده مردم کنگان،دیر،عسلویه وجم در مجلس شورای اسلامی* است که در ذیل آمده است:
 
 
تا چه اندازه باید از فرصت ماه مبارک رمضان برای تبیین اخلاق سیاسی در جامعه استفاده شود؟
در ماه رمضان با نزدیک شدن به قرآن و انس با تلاوت و دقت در آیات قرآن و تفسیر و ترجمه آن می تواند به اوج کمال برسد که هدف از آفرینش انسان به کمال رسیدن است. قرآن آمده است که جامعه ای متخلق به اخلاق الهی و دینی ایجاد کند. هر جامعه ای که به سمت و سوی قرآن رفته است و از آیات قرآن بهره گرفته و عملا قرآن را برنامه زندگی اش قرار داده است، آن جامعه به اوج عزت و اقتدار رسیده است؛ بنابراین در اخلاق سیاسی، فردی، اجتماعی و خانوادگی و دینی قرآن توصیه های زیادی داشته است و فرد و جامعه را به سمت کمال سیاسی، اخلاقی و معنوی رهنمون می کند. آیات زیادی داریم که در رابطه با اندیشه کردن در آیات و نعمات انسانی به سمت و سوی خدا سوق پیدا می کند. وقتی انسان متوجه این شد که همیشه در محضر خداست و تمام اعمال، رفتار و گفتارش ثبت و ضبط می شود و دارای مسئولیت است و دوری باید پاسخگویی صحبت هایش، برخورد و عملکردش باشد، قطعا رعایت تمامی جوانب در بیان مطالب را هم می کند.
 
معصوم می فرماید انسان مومن کسی است که اول فکر می کند و بعد مطلبی را بیان می کند و منافق اول می گوید و عمل می کند و بعد فکر می کند، وقتی انسان فکر کند که چه می گوید و چه باید بگوید، اینکه امروز جامعه ما نیازمند چه بیاناتی و چه موضع گیری ها و رفتارهایی است، قطعا در تمامی این موارد تأمل و فکر می کند و بعد رفتار یا گفتاری را از خود دارد.
 
ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هستیم، دشمن یک سری جریان سازی را انجام می دهد که نیروهای ارزشی، توانمند و شایسته را با سمت های مختلف تخریب کند و در اذهان عمومی بد جلوه دهد به ویژه در فضای مجازی که هیچ حساب و کتاب و ضابطه ای ندارد، فضا را ملتهب می کند و این است که باید دقت کرد غیبت، تهمت، افترا و تخریب پرهیز کند و آن چه گروه اقلیت است در جامعه بیان و القا کند تا مردم با واقعیت های موجود و واقعیت هایی که وجود دارد، مواجه شوند و جامعه ای متخلق به اخلاق حسنه و نیکو و رفتاری پیامبرگونه مواجه شوند.
 
چگونه باید از فرصت ماه مبارک برای وحدت و همگرایی در جامعه استفاده شود؟
ماه مبارک رمضان ماه وحدت است، مظاهر وحدت در دین ما بسیار زیاد است، اعتقاد به کلمه لا اله الا الله وحدت آفرین است و با این کلمه جوامع به رستگاری می رسند نماز جماعت، مکه و حرکات در حجت نگاه وحدت آمیز دارد و ماه رمضان ماه وحدت است. همه مسلمانان از یک ساعت معین تا یک ساعت مشخص روزه می گیرند، افطار می کنند، نماز می خوانند و افطار می خوانند و این موارد بهترین مظاهر وحدت است، دین ما دین وحدت است. دین ما دین وحدت است. رهبری بارها بحث بصیرت را مطرح کرده اند و تاکید دارند که جامعه اسلامی یک جامعه با بصیرت و آگاه است، با خودی ها به نگاه وحدت و عطوفت رفتار می کند و با غیر خودی ها می ایستد و موضع می گیرد.
 
گروه ها و جریان های سیاسی و مسئولان چگونه باید از فرصت این ماه برای رفع کدورت که بین خودشان است، استفاده کنند؟
ماه مبارک ماه خودسازی است. زمانی کدورت ها به خاطر منافع شخصی و هوای نفس است که قطعا باید همه گروه ها و اعضا این حرکت را انجام دهند و از آن دوری کنند. از زبانی نگاه سیاسی است فرضا نحوه اداره جامعه است اینجا ما دیگر نمی توانیم بحث وحدت را مطرح کنیم هر کسی نگاهی را به دو نگاهش را بیان می کند، اگر من به عملکرد یک مجموعه انتقاد دارم، این نیست که من بگویم پس چون ماه مبارک رمضان است، ساکت بشوم و نقد نکنم و اجازه دهم آن مجموعه هر مسیری را که انتخاب کرده است، آن مسیر را ادامه دهد. باید من آن نقد را در راستای بهبود عملکرد آن مجموعه بیان کنم. ما آمر امر به معروف و نهی از منکر هستیم و باید در کنار وحدت امر به معروف و نهی از منکر هم داشته باشیم. این گونه نیست که بگوییم برای اینکه وحدت داشته باشیم امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنیم، وحدت به معنای انتقاد در اصول است یعنی در اصل نظام، رهبری و اطاعت از ولایت مطلقه فقیه باید همه تابع باشیم.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شیخ موسی احمدی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار