نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 06 آبان 1399 - 23:51
ناهنجاریهایی که باعث خطرات اجتماعی میشود

نوای جنوب:اخیرا شاهد اتفاقات ناخوشایندی در سطح جامعه هستیم و سوالی که معمولا در ذهن عموم شکل گرفته این است که چه عواملی در رخ دادن آن دخیل هستند و در صورت عدم اقدام جدی و به موقع و آسیب شناسی پیامدهای نگران کننده ای را به دنبال خواهد داشت.





نوای جنوب:مطالعه انحرافات و کجروی های اجتماعی و به اصطلاح، آسیب شناسی اجتماعی (Social Pathology) عبارت است از مطالعه و شناخت ریشه بی نظمی های اجتماعی. در واقع، آسیب شناسی اجتماعی مطالعه و ریشه یابی بی نظمی ها، ناهنجاری ها و آسیب هایی نظیر بیکاری، اعتیاد، فقر، خودکشی، طلاق و...، همراه با علل و شیوه های پیش گیری و درمان آن ها و نیز مطالعه شرایط بیمارگونه و نابسامانی اجتماعی است.به عبارت دیگر، مطالعه خاستگاه اختلال ها، بی نظمی ها و نابسامانی های اجتماعی، آسیب شناسی اجتماعی است؛ زیرا اگر در جامعه ای هنجارها مراعات نشود، کجروی پدید می آید و رفتارها آسیب می بیند. یعنی، آسیب زمانی پدید می آید که از هنجارهای مقبول اجتماعی تخلفی صورت پذیرد. عدم پای بندی به هنجارهای اجتماعی موجب پیدایش آسیب اجتماعی است.

از سوی دیگر، اگر رفتاری با انتظارات مشترک اعضای جامعه و یا یک گروه یا سازمان اجتماعی سازگار نباشد و بیشتر افراد آن را ناپسند و یا نادرست قلمداد کنند، کجروی اجتماعی تلقّی می شود. سازمان یا هر جامعه ای از اعضای خود انتظار دارد که از ارزش ها و هنجارهای خود تبعیت کنند. اما طبیعی است که همواره افرادی در جامعه یافت می شوند که از پاره ای از این هنجارها و ارزش ها تبعیت نمی کنند. افرادی که همساز و هماهنگ با ارزش ها و هنجارهای جامعه و یا سازمانی باشند، «همنوا» و یا «سازگار» و اشخاصی که برخلاف هنجارهای اجتماعی رفتار کنند و بدان ها پای بند نباشند، افرادی «ناهمنوا» و «ناسازگار» می باشند. در واقع، کسانی که رفتار انحرافی و نابهنجاری آنان دائمی باشد و زودگذر و گذرا نباشد، کجرو یا منحرف نامیده می شوند. این گونه رفتارها را انحراف اجتماعی یا (Social Devianced) و یا کجروی اجتماعی گویند

حال سؤال این است که چگونه تشخیص دهیم رفتاری از حالت عادی و به اصطلاح نرمال خارج شده و به حالتی غیرنرمال و نابهنجار تبدیل شده است؟ ملاک ها و معیارهایی وجود دارد. با این معیارها و ملاک ها می توان تشخیص داد که رفتاری در یک سازمان، نهاد و یا جامعه ای عادی و مقبول و نرمال است، یا غیر عادی، غیرنرمال و نابهنجار

اخیرا شاهد اتفاقات ناخوشایندی در سطح جامعه هستیم و سوالی که معمولا در ذهن عموم شکل گرفته این است که چه عواملی در رخ دادن آن دخیل هستند و در صورت عدم اقدام جدی و به موقع و آسیب شناسی پیامدهای نگران کننده ای را به دنبال خواهد داشت.
آسیب شناسی اجتماعی به مطالعه نابسامانی های اجتماعی می پردازد و رفتارهایی که منجر به هنجار شکنی می گردد را بررسی می نماید.
متاسفانه فاصله ی مابین شرایط مطلوب و شرایط واقعی زندگی به عینه قابل ملموس می باشد و با وقوع ویروس منحوس کرونا وضعیت اقتصادی جوامع به طرز غیرقابل باوری دستخوش تغییر گردید که خود زمینه ساز سایر مشکلات اجتماعی گشته است. علاوه بر اینکه جوانان قادر به تشکیل خانواده نمی باشند این وضعیت خود باعث و بانی فروپاشی و انحلال اعضای خانواده شده است. مشکلات اقتصادی مردم به ویژه قشر صعیف را در تنگنای اساسی قرار داده است. قدرت خرید افراد کاهش پیدا کرده به تعبیری هزینه ها چند برابر و درامد یا ثابت و یا کمتر از گذشته شده است لذا اگر به فکر چاره اندیشی در خصوص حل معضلات و مشکلات اجتماعی باشیم در وهله ی اول باید مسائل اقتصادی و اشتغال را حل کرد و بعد به فکر مرحله ی بعد باشیم.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
خودکش های اخیر

نظرات کاربران
با سلام و احترام. گفته اند بمردم ماهيگيرى بايد اموخت كه ماهى خوردن و دادن مشكلى حل نخواهد كرد كه چند سال پيش بنده حقير باتفاق سه نفر ماموريتى يافتيم و مسافرتى به كشور چين داشتيم و اولين شب كه وارد چين شديم شب عيد غدير بود و مهمان سفارت ايران در پكن بوديم بهر صورت چهارده روز در سه استان چين بازديد داشتيم پكن، گوانجو، زيان زين جنوبى ترين استان چين و اما در اين مدت كارخانه هاى توليدى زيادى بازديد كرديم و جلسات متعدد كه مترجم هم داشتيم و فضاى كار و كسب را ديديم كه پرفسورى ميگفت ما براى هرنفر هفده ساعت در روز كار خلق كرده ايم حالا دقيقاً برسى بفرماييد در همچين حالتى هم درامد قابل قبول هست هم فرصتى براى اختلال در نظم اجتماعى نيست : عزيزانم فضاى كسب و كار در كشور ما مهيا نيست و بهمين دليل راهكارى وجود ندارد.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار