نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 22 مرداد 1399 - 19:26
یک بام ودو هوا

نوای جنوب:بررسی ها نشان می دهد کمک مالی پتروشیمی های مستقر در استان بوشهر در حوزه کرونا، بیش از آنکه رنگ و بوی مسئولیت اجتماعی داشته باشد، حکایت صدقه و ریگی در بیابان دارد.

نوای جنوب:بررسی ها نشان می دهد کمک مالی پتروشیمی های مستقر در استان بوشهر در حوزه کرونا، بیش از آنکه رنگ و بوی مسئولیت اجتماعی داشته باشد، حکایت صدقه و ریگی در بیابان دارد.بدون شک ویروس کرونا مسئولیت اجتماعی شرکت ها را در معرض آزمایش قرار داده و از این رو، توقع کمک موثر و مناسب شرکت های متمول و درآمدزای نفتی و پتروشیمی مستقر در استان به دستگاه سلامت بوشهر خواسته ای دور از انتظار نیست.

کمک 30 میلیاردی، همه ادعای پتروشیمی های استان بوشهر

به استناد پیگیری های خبری، کادر درمان استان بوشهر با طولانی شدن دوره کرونا خسته و فرسوده شده و همزمان با کمبود امکانات دست و پنجه نرم می کنند؛ علاوه بر این وزارت بهداشت نیز اعتبارات لازم را برای افزایش انگیزه این نیروها در اختیار ندارد.

همچنین بسیاری از هم استانی ها به لحاظ کمبود یا گرانی سرسام آور داروهای کرونا، قادر به تامین آن نبوده و بیماران با مرگ دست و پنجه نرم می کنند و اینجاست که مسئولیت اجتماعی شرکت ها نفتی و خصوصا پتروشیمی ها نمایان می شود.

اما شوربختانه شرکت های پتروشیمی استان در خصوص کمک به حوزه سلامت و مدیریت کرونا در بوشهر کارنامه قابل دفاعی از خود برجا نگذاشته اند، طوری که براساس آمارهای رسمی، عدد 30 میلیاردتومان به عنوان همه کمک های این مجموعه از ابتدای بحران کرونا اعلام شده که باید گفت درصد بسیار ناچیزی از سودهای خالص و پاداش های توزیع شده میان مدیران و هیات مدیره این مجموعه هاست.

از درآمد سرشار پتروشیمی ها تا دست تنگی برای استان

شگفتی بیشتر آنکه گویا این رقم صرفا در صورتجلسه مجامع این شرکت ها مصوب شده و رقمی که دست دانشگاه علوم پزشکی را گرفته، پایین تر از 30 میلیاردتومان است.

تاسف بارتر اینکه پتروشیمی های مستقر در استان که عمدتا در درون فنس های پارس جنوبی قرار دارند، به واسطه قرارگیری در محدوده منطقه ویژه اقتصادی از معافیت های مالیاتی برخوردار شده و عملا فعالیت های گسترده مالی شان کمکی به درآمد استان نمی کند.

خست و دست تنگی پتروشیمی های استان در برابر مسئولیت اجتماعی شان در شرایطی است که خوراک فعالیت خود (گاز) را با یارانه دولتی و نرخ بسیار نازل دریافت و در مقابل، محصولات شان را به نرخ ارز روز می فروشند و البته درباره برگشت ارزهای صادراتی برخی از آنها به چرخه اقتصادی کشور هم ابهاماتی مطرح است.

کمک 22 میلیاردی، فقط کمک یک شرکت در هرمزگان

جالب اینکه یک شرکت زیرمجموعه نفتی ها در هرمزگان به تنهایی 80 درصد رقم مورد اشاره پتروشیمی های استان بوشهر را به منظور کمک به مدیریت کرونا و سایر مسئولیت های اجتماعی اش در هرمزگان اختصاص داده است.

براساس صورتجلسه مجموع عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس، 10 میلیاردتومان در خصوص کمک به مدیریت کرونا در هرمزگان و 12 میلیاردتومان دیگر برای مشارکت در فعالیت های ورزشی و اجتماعی مرتبط با مسئولیت اجتماعی در این استان مصوب شده است؛ مجموعا 22 میلیاردتومان.

اما قریب 18 پتروشیمی فعال در استان خصوصا پارس جنوبی همه ادعای شان در راستای مسئولیت اجتماعی فقط 30 میلیاردتومان بوده که آن هم بصورت کامل تخصیص نیافته است.

ضرورت پیگیری مجدانه استانداری و نمایندگان بوشهر

از استاندار بوشهر به عنوان نماینده عالی دولت انتظار می رود به شکل مجدانه ای پیگیر اجرای مسئولیت های اجتماعی پتروشیمی های مستقر در استان باشد و در این مسیر از اختیارات موجود و رایزنی ها در مرکز نهایت بهره را ببرد.

همچنین نمایندگان استان در مجلس خصوصا دو نماینده حاضر در کمیسیون انرژی مجلس هم باید از ابزارهای نظارتی موجود برای کمک موثرتر پتروشیمی ها و مجموعه نفت به مدیریت کرونا در استان و سمسئولیت های اجتماعی شان

صحیح نیست پتروشیمی ها با گرفتن زمین مفت و فعالیت های آلاینده و مشکل آفرین برای جامعه محلی، از درآمدهای سرشار صادرات برخوردار بوده، اما در زمانه دشواری و به وقت ایفای مسئولیت های اجتماعی، اینگونه خساست به خرج داده و رفتارشان در قبال کمک ها به حوزه سلامت استان رنگ و بوی صدقه بگیرد.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
پتروشیمی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار