نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 06 شهريور 1399 - 00:47

نوای جنوب: مسئولین درمانی استان می بایست پاسخ دهند در این قرن، در این سال و در این فصل، پنکه چه جایگاهی در وسایل سرمایشی دارد که مکرر از همراهان بیماران مطالبه می شود.

نوای جنوب:

علی اسماعیل پور

سیستم سرمایشی و تهویه مطبوع یکی از شاخص های بهداشت فضای فیزیکی (بهداشت محیط ) و از چک لیست های نظارتی بخش درمان در بیمارستان ها و مراکز درمانی محسوب می شود که ضرورت پویایی سیستم تاسیساتی این مراکز به علت تاثیر مستقیم آن در حفظ ایمنی و آسایش بیماران از اهمیت بیشتری نسبت به سایر اماکن عمومی برخوردار است.

تحقیقات پزشکی نشان داده است که کنترل دما و رطوبت و استفاده از تهویه مطبوع برای معالجه و درمان بیماران بسیار مفید و موثر است و عملکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع به معنای حفظ ایمنی و سلامت بیماران ، پرسنل و سایر بخش های درمانی می باشد. 

عکس: آرشیو

عوارض جانبی ناشی از ضعف کیفیت هوای داخل اتاقهای بیمارستان از جمله آلرژی، خستگی و بی حالی، سردرد و سر گیجه بیماران بر کسی پوشیده نیست.

بدون تردید تمامی فضاهای یک بیمارستان نیاز به سیستم خنک کننده دارند و به طریق اولی، بخش های تخصصی بیمارستان از جمله بخش مراقبت های ویژه (icu) به این سیستم با توجه به بستری بودن بیمارانی با مشکلات حاد تنفسی، نیاز حیاتی تری دارند.

از آنجایی که نویسنده این سطور اخیراً خود درگیر مباحث و مشکلات بیمارستانی بوده  مواردی را در مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس که بزرگترین مرکز درمانی استان بوشهر می باشد را به عینه دیده که بسیار نا امید کننده و دور از باور است.

این بیمارستان نوساز که در سال 91 افتتاح شده و بیمارستان معین استان در مقابله با کرونا می باشد؛ بخش  مراقبت های ویژه آن فاقد سیستم سرمایشی و تهویه مطبوع مطلوب می باشد که مصادیق زیادی برای اثبات این مدعا وجود دارد. بسیار قابل تامل است که تنها وسیله سرمایشی برخی از قسمت ها و همچنین بخش مراقبت ویژه این مرکز درمانی، پنکه می باشد که آن هم توسط همراه بیمار تهیه می شود.

بسیار نگران کننده و تاسف بار است که در بخش icu بیمارستان که می بایست بالاترین سطح خدمات در انجام  ارائه شود و به صورت لحظه ای و شبانه روزی تحت پایش قرار گیرید آن هم در  استانی با مختصات جغرافیایی استان بوشهر، این بخش فاقد سیستم  سرمایشی مطلوب و یا دارای سیستم سرمایشی با کیفیت بسیار نازل باشد.

به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که به جهت فقدان وسایل سرمایشی در icu ، مردم برای بیمارشان پنکه تهیه نمایند. از منظری دیگر مقامات بیمارستانی و درمانی استان اگر دغدغه رفاه حال بیماران را ندارند دستکم در شرایط کنونی که کادر درمانی با وسایل حفاظتی مشغول خدمت هستند را دریابند.

از سوی دیگر، عدم وجود سیستم تاسیساتی و سرمایشی مناسب در بخش های مختلف بیمارستان و وجود رطوبت و گرما، عمر مفید دستگاه های موجود در آن بخش از جمله دستگاههای ونتیلاتور، مانیتورینگ های بالای سر بیماران، ساکشن و... را به شدت کاهش می دهد و خطر از بین رفتن آنها را افزایش می دهد.

ضروری است متولیان امر بهداشت و درمان استان به جای اینکه هر روز آمار مرگ و تعداد متوفیان را اعلام کنند بازدیدی از بخش های مختلف بیمارستان نیز داشته باشند و اجازه ندهند به علت این مسائل مبتدی و بدیهی، دردو رنج بیماران و همراهان آنها بیشتر شود.

مسئولین درمانی استان می بایست پاسخ دهند در این قرن، در این سال و در این فصل، پنکه چه جایگاهی در وسایل سرمایشی دارد که مکرر از همراهان بیماران مطالبه می شود.

مردم کمبود کادر درمانی را به علت شیوع گسترده ویروس کرونا و اشغال تخت های بیمارستانی می پذیرند اما برایشان قابل درک نیست که بخشی از سیستم سرمایشی بزرگترین مرکز درمانی استان بوشهر متکی به پنکه دستی باشد. بی شک محصول این اقدامات و کیفیت نازل خدمات، سردر گمی، نا امیدی، آسیب روح و جسم بیماران و سلب اعتماد مردم است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
بیمارستان

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار