نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 05 فروردين 1401 - 22:23

نوای جنوب: آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه  1401/01/05 توسط حجةالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

 





نوای جنوب: آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه  1401/01/05 توسط حجةالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

 

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

 

1️⃣ *قدر دانی اوقات معنوی*

 

🔹 مومن در سیر و سلوک خود در سه ظرفیت قرار می گیرد:

 

الف) ظرفیت زمانی: مثل ماههای شعبان، رجب و رمضان، شب نیمه شعبان، شبهای قدر، ایام مخصوص زیارت امام حسین (ع)، ایام حج، دهه ذیحجه و فرصت جوانی

 

ب) ظرفیت مکانی: مثل  مشاهد مشرفه و عتبات عالیات و مساجد

 

ج) ظرفیت استاد یا امام معصوم (ع): مولا علی (ع) فرمود: اوقات زندگی تو جزءجزء عمر تو است پس بکوش وقتت جز در مواردی که موجب نجاتت می شود تلف نشود، این بیان علوی (ع) به این معنا است که عمر انسان سرمایه و رأس المال انسان برای سعادت است باید آن را مغتنم شمرد.

 

2️⃣ *دهه آخر شعبان؛ دهه نکوداشت مساجد*

 

حدیث معراج:

 

«... عَلَی الْبَابِ السَّادِسِ مَکْتُوبٌ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ قَبْرُهُ وَسِیعاً فَسِیحا فَلْیَبْنِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا تَأْکُلَهُ الدِّیدَانُ تَحْتَ الْأَرْضِ فَلْیَسْکُنِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکُونَ طَرِیّاً مُطِرّاً لَا یَبْلَی فَلْیَکْنُسِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَرَی مَوْضِعَهُ فِی الْجَنَّهًْ فَلْیَکْسُ الْمَسَاجِدَ بِالْبُسُطِ ...» (بحارالأنوار، ج۸، ص۱۴۴)

 

(بر بالای در ششم نوشته بود: خدایی به جز خدای یگانه نیست و محمّد(ص) فرستاده او و علی(ع) ولیّ خدا در زمین است. کسی که دوست دارد قبرش وسیع و گشاد باشد، مساجد را بنا کند و کسی که دوست دارد او را کرم‌ها در زمین نخورند، در مساجد بسیار بماند، و کسی که دوست دارد پیوسته جسدش پاک و تازه بوده و نپوسد و کهنه نشود مساجد را جاروب کند، و کسی که دوست دارد جایگاه خود را در بهشت ببیند مساجد را با فرش بپوشاند.)

 

🔸 کارکردهای مساجد:

 

1- اقامه نماز جماعت

2- تلاوت و تعلیم قرآن

3- اعتکاف

4- دعا و مناجات و زیارت

5- تبلیغ و سخنرانی و توسل

6- بیعت و رای گیری

7- اعلام و اطلاع رسانی

8- بسیج توده ها (نظامی)

9- قضایی (شورای حل اختلاف)

10- آموزشی (تدریس علوم اسلامی)

11- طرح مواسات و کمک به مستمندان

12- ملجأ و مأمن احاد جامعه

 

3️⃣ *اعلان شعار سال توسط رهبری با هدف جریان سازی، فرهنگ سازی و جهت دهی فعالیت ها به سمت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین*

 

کلید حل مشکلات اقتصادی کشور رونق تولید است. اگر بخواهیم گرانی، تورم و مشکلات معیشتی مردم حل شود باید به مسئله تولید ملی توجه شود، اگر تولید داخلی افزایش پیدا کند بیکاری برطرف می شود، گرانی و تورم مهار می شود، اشتغال افزایش می یابد، آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند.

 

این نامگذاری یک مخاطب خاص دارد که عبارت باشد از مسؤولان اجرایی و یک مخاطب عام دارد که عموم اقشار مختلف جامعه هستند که هر یک بر حسب وظیفه خود باید در این گفتمان سازی و جریان سازی نقش ایفا کنند.

 

4️⃣ *رحلت آیة الله محمدی ری شهری*

 

ضایعه تلخ و تأسف بار فقدان عالم مجاهد و روحانی انقلابی مرحوم آیة الله ری شهری برای ایران اسلامی تألم انگیز است عالم ربانی، علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که حدیث پژوهی متبحر بود و آثار نفیسی را از میزان الحکمه تا مجموعه های ارزشمندی مانند دانشنامه امیرالمومنین (ع)، دانشنامه امام حسین (ع)، دانشنامه امام مهدی و دانشنامه قرآن و حدیث با تکیه بر احادیث شیعه نگاشت او به حق یار و یاور صدیق اسلام و انقلاب و امام و رهبر بودند.

 

5️⃣ *رحلت خیر بزرگ دشتستان*

 

خبر درگذشت خیر مومن و مخلص و نمازگزار دائمی جمعه و جماعت و شیفته خدمت در راه گسترش مکتب تشیع موجب تأثر و تأسف گردید، این ضایعه و مصیبت را به مردم شریف دشتستان، مستمندان به ویژه بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفته و برای مرحوم غفران و رحمت الهی را خواستارم.

 

آن مرحوم در ساخت و ساز مدارس علمیه و مساجد و حسینیه ها و رسیدگی به محرومین و نیازمندان بی نظیر بودند ایشان در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی جزو پیشتازان در امور خیر و عام المنفعه بودند.

عاش سعیدا و مات سعیدا

 

6️⃣ *هشدار تصادفات مرگبار*

 

با بهبود شرایط و کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا شاهد افزایش مسافرت های نوروزی و متاسفانه بالا رفتن آمار تصادفات منجر به مرگ هموطنان هستیم، از همه هموطنان و همشهریان عزیز استدعا داریم با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی مراقب سلامتی خود و عزیزان خود باشند و با بی احتیاطی و سرعت و سبقت های غیرمجاز ایام نوروز را به کام خود تلخ نکنند و جان خود و دیگران را در معرض خطر قرار ندهند.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار