نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 18 مرداد 1400 - 23:02

نوای جنوب:در کنار همه شلوغی‌هایی که بر اثر شیوع کرونا به وجود آمده، داروخانه‌ها هم با ازدحام بالای مراجعه‌کنندگان مواجه شده‌اند که باعث کلافگی و اعتراض شهروندان گردیده است. در این شرایط افزایش مسئولان به راحتی به تاسیس داروخانه های شبانه روزی مجوز نمی دهند.

وای جنوب:در کنار همه شلوغی‌هایی که بر اثر شیوع کرونا به وجود آمده، داروخانه‌ها هم با ازدحام بالای مراجعه‌کنندگان مواجه شده‌اند که باعث کلافگی و اعتراض شهروندان گردیده است. در این شرایط افزایش مسئولان به راحتی به تاسیس داروخانه های شبانه روزی مجوز نمی دهند.این روزها مطب‌ های پزشکان متخصص، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های شهر بوشهر با ازدحام بالای بیماران مواجه شده، طوری‌که برخی از این پزشکان تا هفته آینده نوبت خالی ندارند یا بسیاری از بیماران در انتظار خالی شدن تخت بیمارستان هستند.

در این شرایط، بسیاری از بیماران کرونایی از ترس حاد شدن وضعیت شان تمایلی به بستری در بیمارستان ندارند یا تختی خالی پیدا نمی کنند و درمان شان به صورت خانگی دنبال می شود، اما برای دریافت داروها با دردسر زیادی مواجه هستند.

سهمه بندی داروهای کرونایی از سرم ها تا برخی اقلام پرمصرف مانند رمدیسیویر، اکمترا و تمزیوا که صرفا در برخی داروخانه های بیمارستانی یا شبانه روزی عرضه می شود، باعث شلوغی داروخانه ها شده است.

این وضعیت منجر به آن ازدحام جمعیت در داروخانه های شبانه روزی شده که در میان آنها نیز برخی بیماران کرونایی هستند که خود پیگیر درمان و داروی شان می باشند.

همچنین این روزها، نسخه پیچی داروخانه ها نیز با معطلی زیادی همراه است و حتی تا یک ساعت هم طول می کشد، موضوعی که داروخانه داران دلیلش را الزامی شدن ثبت آنلاین نسخه دارو در سامانه بیمه ها می دانند.

یک نیروی داروخانه: کمبودها بیشتر شده

یک نیروی شاغل در داروخانه در گفتگو با «خلیج فارس» به کمبود و سهمیه بندی سرم در شهر اشاره کرد و گفت: این مسئله علاوه بر اینکه بیماران سرطانی را با مشکل مواجه کرده، این روزها بیماران سرپایی کرونا را نیز که به صورت مرتب سرم مصرف می‌ کنند، به دردسر انداخته است.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ های بوشهر ادامه داد: کمبود داروهای کرونایی وجود داشته و اخیرا این مشکل محسوس تر شده، از این رو با نسخه های زیادی مواجه ایم که یا سرم آن نیست یا برخی اقلام ناقص می باشد که باعث کلافه شدن مردم و شلوغی داروخانه ها گردیده است.

به گفته وی، اکنون عرضه دو داروی مهم درمان کرونا شامل "رمدیسیویر و فاویپیراویر" تنها به داروخانه های شبانه روزی و هلال‌ احمر بوشهر محدود شده که برخی روزها جایگزینی آنها از تهران هم با تاخیر همراه است و به دست آوردنش به شانس افراد بستگی دارد.

باید داروخانه های شبانه روزی افزایش یابد

به نظر می رسد در این شرایط بحرانی، افزایش داروخانه های شبانه روزی برای تقسیم مراجعات بیماران ضروری است تا از ازدحام و شلوغی در دو، سه داروخانه مشخص را کنترل کند.

اما پیگیری های «خلیج فارس» نشان می دهد صدور مجوز داروخانه ها جدید مشابه برخی مشاغل مثل دفترخانه اسناد رسمی با انحصار و سختگیری مواجه است و ظاهرا شبانه روزی شدن داروخانه نیز به این سادگی مورد موافقت وزارت بهداشت قرار نمی گیرد؛ اتفاقی که به عقیده برخی کارشناسان، پای منافع برخی مسئولانی که خودشان صاحب داروخانه اند در میان می باشد!

چندین تماس خبرنگار «خلیج فارس» با معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی برای پیگیری این مشکلات تا زمان انتشار این گزارش بی نتیجه بود.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار