نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 30 بهمن 1401 - 10:22

نوای جنوب:هنر هفتم در استان بوشهر مهجور مانده و مردم هنردوست در این استان از داشتن سالن‌های استاندارد و فعال سینما بی‌بهره هستند.

نوای جنوب:سینما را هنر هفتم نامیده‌اند زیرا به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای اثرگذاری بر جامعه به ویژه در زمینه شکل‌دهی به افکار عمومی به کار برده می‌شود.

علی‌رغم اهمیت و ارزش و جایگاه سینما، در استان بوشهر به زیرساخت‌های سینمایی کم توجهی شده و سینما در این استان عملاً رو به تعطیلی رفته و کم کم به فراموشی سپرده می‌شود.

در این استان ۲ سینما وجود دارد که یکی از آنها فقط در ایام جشنواره‌ها فعال است و دیگری هم با داشتن سه سالن، به خاطر فرسودگی و مشکلات زیرساختی شرایط حضور مخاطبان را ندارد.

البته سالن‌هایی به صورت چند منظوره به عنوان سینما استفاده می‌شوند ولی به هیچ وجه شرایط لازم را برای دیدن فیلم به شکل مناسب ندارند و علاوه بر دیگر کاربری‌ها در آنها فیلم هم پخش می‌شود.

بوشهر سالن استاندارد و فعال سینما ندارد/ جای خالی پرده نقره‌ای

برای استانی که تأمین بخش زیادی از درآمدهای کشور را بر عهده داشته و لقب پایتخت اقتصادی و انرژی کشور را یدک می‌کشد، این حجم از ضعف در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری پذیرفتنی نیست.

هنر نیازمند حمایت مسئولان است

عبدالرحمن برزگرزاده یکی فعالان حوزه سینما در استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های فرهنگی محسوب می‌شود که نیازمند نگاه ویژه است.

وی اضافه کرد: سینما به عنوان ابزاری قدرتمند در جهت به جریان انداختن و ارتقای فهم پیرامونی جامعه تلقی می‌شود و در واقع موتور محرکه تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری در جامعه است، اما این مهم نه تنها در استان بوشهر بلکه در کشور مغفول مانده است.

برزگرزاده اضافه کرد: مدیران به اهمیت و جایگاه سینما آگاه هستند و به همین دلیل تلاش دارند که این ابزار را در اختیار داشته باشند و از آن استفاده کنند.

در حوزه سینما ضعیف هستیم

وی تصریح کرد: متولیان فرهنگی به جای اینکه به زیرساخت‌ها اعم از فضای کالبدی و تولید بپردازند، منفعل هستند در حوزه سینما ضعیفیم چرا که توجه‌ها به تولید محتوایی معطوف شده که به تبلیغات پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم کشورهای دیگر این افتخار را در کارنامه زندگی و حتی مالیاتی خود ثبت می‌کنند که در سبد خانوار خرید، اثری از هنرمند را در منزلشان نگهداری می‌کنند، حتی خرید بلیت تماشای فیلم در سینما برای آنها یک اقدام مثبت فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود اما در جامعه ما این مساله فرهنگ سازی نشده است.

ضعف زیرساخت‌های سینما در بوشهر

برزگرزاده ادامه داد: فضاهای کالبدی استان بوشهر اعم از فرهنگسراها، سینماها، گالری‌ها و غیره هنوز به طور دقیق شناسایی نشده است؛ منظور این است که پایش و مهندسی نشده است.این فعال هنری تاکید کرد: چند سالی است که مجتمعی فرهنگی در بوشهر افتتاح شده، ولی تعطیل است یا فضایی که اختصاص داده‌اند گنجایش مخاطب را ندارد.

وی تصریح کرد: متأسفانه فضاهایی که ایجاد شده را در اختیار بخش خصوصی گذاشته‌اند که این خود موجب ضربه به سینما است.

برزگرزاده ادامه داد: بوشهر از سال ۱۲۹۹ خورشیدی سینما داشته است و اکنون پس از این سال‌ها استان بوشهر یک سالن استاندارد و فعال ندارد، چه کسی مقصر است؟ آیا هنرمند یا متولی هنر؟ همیشه گفته‌ام که مدیریت فرهنگی سخت‌تر از کار فرهنگی است.

وی اضافه کرد: هر شهر و استانی به تناسب مردم و بارگذاری و پیشینه فرهنگی‌اش باید آمایش شود، داشته‌ها و ظرفیت‌ها را در کنار چالش و تهدیدها قرار می‌دهند و سپس تصمیم می‌گیرند، اما دریغ از یک تصمیم ساده توسط متولیان فرهنگی، زیرا بیشتر دچار روزمرگی شده‌اند.

دنبال مقصر نباشیم

فعال حوزه سینما بیان کرد: بی‌دلیل تعریف و تمجید هنرمندان را نمی‌کنم، آنچه بوده در حد توان خود انجام داده‌اند و با بی مهری‌ها و تصمیمات غیر کارشناسی روبرو بوده‌اند، اما با همه این کم لطفی‌ها برای اعتلای استان و اجرای فکر و اندیشه در حوزه‌های مختلف گام برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه به دنبال مقصر نباشیم افزود: همه ما در این اوضاع مقصریم. فرهنگ و هنر نیاز به مدیرکل ندارد، بلکه شدیداً نیازمند به یک پدر به یک حامی است که هنرمندان به آن تکیه بزنند و شانه‌هایش را برای هنرمندان آماده کند.

بوشهر نیازمند سالن‌های مدرن سینما است

فرید میرشکار، مدرس هنر و فعال سینما و تئاتر استان بوشهر نیز در گفت‌گو با خبرنگار مهر با اشاره به ضعف زیرساخت‌های سینمایی در بوشهر اظهار داشت: بوشهر دارای ضعف‌های فراوانی در حوزه فضاها و زیرساخت‌های سینما است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های استان بوشهر از داشتن سالن سینما محروم هستند تاکید کرد: شهر بوشهر دارای دو سینما است که این دو سینما نیز پاسخگوی نیازهای مردم نیستند.میرشکار با اشاره به اینکه سینما آوینی بوشهر اغلب در زمان جشنواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ادامه داد: سینما بهمن بوشهر که قدمت بالایی دارد، به خاطر فرسوده بودن و نداشتن شرایط مناسب امکان استفاده را ندارد.

وی با اشاره به اینکه گاهاً برخی سالن‌ها برای سینما مورد استفاده قرار می‌گیرند که شرایط لازم را ندارند، افزود: این سالن‌ها مخصوص همایش و کنگره هستند ولی برای سینما استفاده می‌شوند که به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیستند و کیفیت و کارایی لازم را ندارند.

این هنرمند بوشهری با تاکید بر اینکه سینما باید سالن تاریک و مناسب و امکانات و تجهیزات لازم و استاندارد داشته باشد افزود: فضاهایی که برای سینما در استان بوشهر استفاده می‌شود استاندارد و شرایط لازم را ندارد.

وی با اشاره به اینکه بوشهر نیازمند سالن‌های شیک و مدرن سینما است خاطرنشان کرد: اکنون بوشهر دو سینما دارد که فقط در اسم سینما هستند و نیازها در این زمینه را رفع نمی‌کنند.

میرشکار خاطرنشان کرد: هنر استان بوشهر نیازمند توجه ویژه‌تری است و باید به موضوعات زیرساخت‌ها و کاهش مخاطبان سینما در این استان بیشتر پرداخته شود.

مسئولانی که پاسخگو نبودند

بخشی از فعالیت و کار سینما در دست هنرمندان است که بایستی به تولید محتوا و فعالیت در این حوزه بپردازند و با تولید آثار فاخر مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشانند.

بخش دیگر و مهم کار در دست مسئولان است که ضمن حمایت از هنرمندان برای تولید آثار سینمایی فاخر باید زیرساخت‌های مناسبی را نیز برای حضور مخاطبان در سینما فراهم کنند.

در کنار ضعف زیرساخت‌های سینما در بوشهر، پاسخگو نبودن مسئولان نیز درد دیگری است که باید با تغییر در رویه و روحیه مدیران مربوطه این مسائل رفع شود.

برای پیگیری موضوع سینما در بوشهر تلاش زیادی داشتیم تا با مسئولان مربوطه گفت‌وگو کنیم ولی پیگیری‌ها در این زمینه نتیجه‌بخش نبود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
سینما

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار