نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 28 بهمن 1401 - 13:29

نوای جنوب:علی احمدی‌زاده جمعه ۲۸ بهمن در حاشیه نمایشگاه صنایع شیلاتی ایران اظهار کرد:  امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی از موارد مهم در بسیاری از جوامع است و به همین دلیل ارتقای امنیت غذایی به‌ویژه آبزیان و نیل به خودکفایی و تولید دانش فنی جهت تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس یک الزام است که در برنامه ششم توسعه کشور برای تولید ۲۰۰ هزارتن در سال تاکید شده است.





نوای جنوب:علی احمدی‌زاده جمعه ۲۸ بهمن در حاشیه نمایشگاه صنایع شیلاتی ایران اظهار کرد:  امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی از موارد مهم در بسیاری از جوامع است و به همین دلیل ارتقای امنیت غذایی به‌ویژه آبزیان و نیل به خودکفایی و تولید دانش فنی جهت تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس یک الزام است که در برنامه ششم توسعه کشور برای تولید ۲۰۰ هزارتن در سال تاکید شده است.

 

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری بارها بر حفظ امنیت غذایی تاکید داشته‌اند، از این رو جهاددانشگاهی بوشهر در حوزه آبزیان گام‌هایی مهمی را برداشته است که ازجمله آن می‌توان به کسب دانش فنی و تولید بچه ماهی سی‌بأس برای پرورش در قفس و کسب دانش فنی تولید غذای زنده آبزیان از جمله انواع ریزجلبک‌ها، روتیفر و آرتیمیا اشاره کرد.

 

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر یادآور شد: توسعه صنعت آبزی پروری مدرن با استفاده از اصلاح نژاد و کسب دانش فنی و تولید غذای زنده جهت تکثیر آبزیان دریایی و گونه‌های دیگر آبزیان از دیگر طرح‌های در دست اقدام جهاددانشگاهی واحد بوشهر است که در حال انجام است.

 

احمدی‌زاده عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای پرورش آبزیان در آب‌های استان بوشهر و داشتن بیشترین مرز آبی بالغ بر ۸۵۰ کیلومتر، بسترسازی جهت تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس در جهاددانشگاهی بوشهر در فاز اول پروژه بااعتبار هشت میلیارد تومان فراهم‌شد که این پروژه مهم استان بوشهر را به قطب تولید و تکثیر بچه ماهی تبدیل می‌کند.

 

وی بیان کرد: ساخت مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی استان بوشهر با ۲۰ هزار مترمربع در شهرک زیست فناورانه دلوار در طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر سالانه پنج میلیون قطعه بچه ماهی سی‌باس به‌عنوان یکی از ۳۱ طرح فناورانه ملی جهاددانشگاهی در سال ۹۸، کشور را از واردات بچه ماهی که در حال حاضر از کشورهای هند، استرالیا و تایلند برای پرورش در قفس انجام می‌شود، بی‌نیاز خواهد کرد.

 

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر ادامه داد: فاز اول این پروژه در زمینی به مساحت حدود ۲۰ هزار مترمربع با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد، در این مجتمع برای توسعه فناوری در کنار تولید و تکثیر بچه ماهی، تولید غذای زنده آبزیان همچون تولید آرتمیا، روتیفر و انواع ریز جلبک‌ها نیز برنامه‌های تدوینی استان در عرصه دریا -اتفاق خواهد افتاد.

 

این مقام مسئول گفت: فاز دوم پروژه جهاددانشگاهی بوشهر در سه هکتار زمین در حال انجام است که تولید غذای آبزیان را انجام خواهد داد تا با گسترش بحث زیست فناورانه با توجه ظرفیت استان زنجیره تولید و پرورش ماهی در قفس را تکمیل کند. در این راستا اقدامات لازم جهت تکمیل پروژه با مشارکت ۴۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در حال نهایی شدن است.

 

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر تاکید کرد: هدف از پروژه‌های تولید بچه ماهی سی‌باس و خوراک آبزیان این سازمان در گام نخست رفع نیازهای استان و در قدم‌های بعدی رفع نیازهای ملی و حتی صادرات به خارج از کشور است.

 

احمدی‌زاده خاطر نشان کرد:  یکی از کارهای مهم جهاددانشگاهی استان بوشهر استفاده از متخصصان و نخبگان حوزه آبزی پروری از سراسر کشور در اجرای تولید فناوری و دانش فنی جهت تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس است.

 

وی اظهار کرد: وابستگی در تأمین بچه ماهی، توسعه نیافتن تولید واکسن، وابستگی در خوراک آبزیان پرورشی، سرانه پایین مصرف آبزیان و تکمیل نشدن زنجیره‌های تولید از جمله مهمترین چالش‌های شناسایی شده کشور ایران  برای پرورش ماهی در قفس است.

 

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهرافزود: در راستای تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر کسب فناوری تولید قفس پرورش ماهی را انجام داده و در حال تولید صنعتی تورهای پرورشی است که در دریای خزر و خلیج فارس با موفقیت نصب شده است که در این نمایشگاه نیز ارائه شده است.

 

احمدی‌زاده با اشاره به واکسن‌های آبزیان تولیدی جهاددانشگاهی گفت: یکی از موضوعات مهم در تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس کسب دانش فنی تولید واکسن بچه ماهی است که جهاددانشگاهی تهران فناوری را تولید و به صورت صنعتی در حال ارائه به بازار است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
جهاد دانشگاهی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار