نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 19 بهمن 1401 - 16:28

نوای جنوب:معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بیش از۸۰ درصد مصوبات سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به این استان در بخش شیلات و کشاورزی محقق شده است.

نوای جنوب:معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بیش از۸۰ درصد مصوبات سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به این استان در بخش شیلات و کشاورزی محقق شده است.شاپور رضایی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سهم سازمان جهاد کشاورزی از محل سفر استانی سال گذشته هیات دولت به استان بوشهر ۱۰ مصوبه با اعتبار ۴۳۳ میلیارد تومان بود که تاکنون معادل ۲۳۲ میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد آن تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در استان بوشهر با توجه به قابلیت‌های موجود در این استان احیا و تقویت بخش شیلات و نخیلات است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر زیادی در میزان کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی دارد و همین مساله باعث شده سطح زیادی از نخلستان‌های استان بوشهر در حال خشک شدن باشند.

وی با اشاره به آبیاری سنتی نخیلات استان بوشهر اضافه کرد: خشکسالی‌ها و کاهش منابع آبی بر میزان کیفی و کمی تولید تاثیر گذار بوده و به دلیل غرقابی بودن آبیاری نخیلات سالانه میلیاردها تومان باید برای زهکشی زمین‌های کشاورزی دراین استان هزینه شود.

رضایی یادآور شد: در همین راستا طرح تحول نخلستان با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای نجات نخیلات شهرستان دشتستان تعریف شده و قرار شد با اجرای این طرح نخیلات درجه ۲ و ۳ نوسازی و اصلاح و گروه‌های آب بر نیز تشکیل شوند.

به گفته رضایی در زمان حاضر طرح ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری شبکه‌های آبیاری تحت فشار در منطقه سعدآباد در دست اجرا است که از محل سفر رئیس جمهور ۳۰ میلیارد تومان برای سرعت بخشی در اجرای این طرح در نظر گرفته شده بود که ۱۰۰ درصد اعتبار تخصیص یافته است و فاز اول تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اجرای فاز نخست طرح آبیاری تحت فشار نخیلات در سطح یکهزار و ۵۰ هکتار در آبپخش را از دیگر مصوبه‌های سفر رئیس جمهور به استان بوشهر عنوان کرد که برای اجرای آن ۶۵ میلیارد تومان مصوب شده و از این میزان ۳۵میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و معادل ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رضایی، انجام مطالعه و طراحی اجرای شبکه‌های آبیاری تحت فشار در سطح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی دشت شبانکاره را از دیگر پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهور به استان بوشهر عنوان کرد که برای اجرای آن ۷۰ میلیارد تومان اعتبارمصوب شده و ۵۰ درصد از آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت متمرکز برای اصلاح، حذف، جایگزینی نخیلات و توسعه باغ‌های استان بوشهر از اقدام‌های مهم دولت در بخش نخیلات بود که تاکنون از این میزان ۴۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معادل ۶۵ درصد محقق شده است.

به گفته رضایی اعتبارات اصلاح، حذف، جایگزینی نخیلات و توسعه باغ‌ها در قالب تسهیلات کم بهره و سقف آن نیز بستگی به عملیاتی که انجام می‌شود در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: تزریق اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به بخش کشاورزی موجب سرعت بخشی در روند اجرای طرح تحول نخلستان شده و با اجرای این طرح و تغییر شیوه آبیاری نخیلات انقلابی در نخلستان‌های منطقه دشتستان به وجود می‌آید.

رضایی یادآور شد: براساس برآورد انجام شده برای اصلاح و توسعه هر باغ ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان و برای جایگزینی و حذف نخیلات نیز ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی اظهار کرد: همچنین در زمان حاضر پروژه احداث شبکه موقت انتقال برق شهرک شیلاتی رود شور شمالی با ۹۵ درصد، اسکله صیادی خورخان با ۸۵ درصد لایروبی اسکله صیادی لاور شهرستان دشتی با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی و لایروبی اسکله نخل تقی نیز در دست اجرا است.

رضایی در باره ضرورت اجرای طرح‌های شیلاتی نیز گفت: امروز لایروبی اسکله‌های یاد شده از جمله مطالبه‌های صیادان استان بوشهر به شمار می‌رود که با تزریق اعتبار و سرعت بخشی در روند اجرا یکی از مطالبه‌های بحق فعالان این بخش فراهم می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: همچنین با راه اندازی شهرک شیلاتی رود شور به مساحت ۳۷هزار هکتار ۲هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم در این بخش ایجاد می‌شود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
جهاد کشاورزی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار