نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 24 آبان 1401 - 06:22

نوای جنوب:معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: محصولات کشاورزی این استان باید کد سلامت داشته باشند و بدون داشتن این کد هیچ محصولی صادر نمی‌شود.

نوای جنوب:معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: محصولات کشاورزی این استان باید کد سلامت داشته باشند و بدون داشتن این کد هیچ محصولی صادر نمی‌شود.

کبری توکلی روز سه‌شنبه 17 آبان در با اشاره به اقدام وزارت کشاورزی در خصوص شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی اظهار کرد: دو مورد به صورت فوری در برنامه‌های دولت قرار گرفته است که سال‌های سال ابتر مانده بود، اما این دولت شجاعت داشته که آن را پیگیری و اجرایی کند.

توکلی افزود: یکی از این موارد شناسنامه دار کردن باغات و مزارع است و دیگری ثبت کد سلامت محصولات کشاورزی برای محصولات کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: شناسنامه دار کردن باغات سبزی وصیفی کل کشور است که از سوی وزیر کشاورزی رونمایی شد. شناسنامه دار کردن باغات کشاورزی بر عهده‌ی اتاق اصناف کشاورزی استان بوشهر است. این کار در استان بوشهر آغاز شده و با کمک بخش خصوصی و دولتی در حال اجرا است همچنین برنامه‌ی دیگری که در دستور کار قرار گرفته است شناسه دار کردن محصولات کشاورزی از مزرعه یا گلخانه تا زمان صادرات است.

توکلی عنوان کرد: بنا بر این طرح محصولات کشاورزی باید کد سلامت داشته باشند و بدون داشتن این کد هیچ محصولی صادر نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: لذا تمام کشاورزان استان بوشهر همزمان با سایر کشاورزان کشور که قصد صادرات محصولات خود دارند باید حتما همزمان با کشت محصولات برای ثبت در سامانه اقدام کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر محصولات کشاورزی از استان بوشهر به کشورهای روسیه، عراق، قطر، امارات، پاکستان، افغانستان و تعدادی از کشورهای اروپایی صادرات داشتیم که بیشترین صادرات مربوط به گوجه فرنگی بود.

توکلی گفت: Qr یا کد سلامت محصولات کشاورزی تمام فرایندهای تولید از زمان تولید و محل تولید همچنین انواع کود و سمومی و فرآیندهایی که بر روی محصولات کشاورزی صورت گرفته است را در خود جای خواهد داد.

احمد سبحانی مدیر حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در خصوص اجرای طرح کد سلامت محصولات کشاورزی عنوان کرد: بنا بر نیازهای صادراتی و همچنین داشتن اطلاعات کامل مربوط به سلامت محصولات کشاورزی و فرایندی که برای تولید محصولات کشاورزی برای سالم سازی محصولات کشاورزی کشور این طرح در استان بوشهر همزمان با کل کشور آغاز شده است.

سبحانی افزود: کشاورزان در این طرح باید در سامانه‌ی مجوزهای الکترونیکی کشاورزی موسوم به سماک کلیه‌ی فرایندهای کشت محصولات را زیر نظر کارشناسان مربوطه ثبت کنند.

مدیر حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: در این طرح همه‌ی کشاورزان باید قبل یا همزمان با آغاز به دلیل حساسیت بالای مصرف‌کننده‌های محصولات کشاورزی نسبت به فرایند تولید و سمومی و کودهایی که در آن استفاده می‌شوند طرح شناسه سلامت محصولات کشاورزی در کشور اجرایی شده است.

وی بیان کرد: در این طرح کشاورز با هماهنگی و نظارت مسئول فنی محصولات خود را همزمان با آغاز کشت در سامانه ملی ثبت می‌کند تا نوع کود و و سومی که که در این مزرعه استفاده می‌شود مشخص باشد بنابراین برای هر محصول یک کد سلامت مشخص س تعلق می‌گیرد که در آن تمام فرایند تولید محصول از محل کشتا زمانی که به بازار ارسال می‌شود در آن ثبت می‌شود.

مدیر حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: لازم به ذکر است از این به بعد تنها محصولاتی صادر می‌شوند که کد سلامت داشته باشند و بدون کد هیچ محصول اجازه صادرات پیدا نمیکنه نه این نکته به خصوص برای کشاورزانی که در پی صادرات محصولات خود هستند از جمله گلخانه داران و مزرعه داران باید مورد توجه قرار گیرد.

سبحانی عنوان کرد: تا پایان آبان ماه و همزمان با آغاز فرایند کشت همه گلخانه دارها باید نسبت به ثبت شناسه سلامت محصولات خود در ««سامانه‌ی سماک» اقدام کنند که این به نوعی به منزله‌ی قرنطینه بهداشت گیاهی خواهد بود و در صورتی که فرایند دریافت کد شناسه محصول برای کشاورزی ثبت نشود نمی‌تواند در خواست صادرات محصولات خود را ثبت کند.

وی بیان کرد: این نکته نیز حائز اهمیت است که امسال صادرات گوجه فرنگی از استان بوشهر از عوارض صادرات معاف است و کشاورزان می‌توانند بدون عوارض صادراتی محصولات خود را صادر کنند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
جهاد کشاورزی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار