نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 03 شهريور 1400 - 13:34

نوای جنوب: کسی فکرش را هم نمی‌ کرد روزی قیمت هویج از قیمت موز فراتر برود و این موضوع به سوژه‌ ای برای تلخند مردم تبدیل شود؛ اما مدیریت فشل و بی برنامه‌ مسئولان این امر را محقق کرد!

نوای جنوب: کسی فکرش را هم نمی‌ کرد روزی قیمت هویج از قیمت موز فراتر برود و این موضوع به سوژه‌ ای برای تلخند مردم تبدیل شود؛ اما مدیریت فشل و بی برنامه‌ مسئولان این امر را محقق کرد!کسی فکرش را هم نمی‌ کرد روزی قیمت هویج از قیمت موز فراتر برود و این موضوع به سوژه‌ ای برای تلخند مردم تبدیل شود؛ اما مدیریت فشل و بی برنامه‌ مسئولان این امر را محقق کرد!این مشکل در هر دوره‌ای برای بخشی از سبزیجات و سیفی‌ جات و میوه‌ ها می‌ افتد و به اتفاقی عادی برای مسئولان بی عرضه تبدیل شده است؛ ولی چنین اتفاقاتی تاثیر مستقیم در سفره مردم می‌ گذارد. 

موضوعی که ناشی از اجرا نشدن طرح آمایش سرزمینی، اصلاح الگوی کشت، نبود بانک اطلاعاتی از میزان و نوع محصولات تولید شده، عدم مدیریت نیاز بازار و در یک کلام بی برنامگی و سپردن امور به دلالان می باشد. 

به‌عبارت ساده‌تر در ابتدای سال کشت هیچ برنامه‌ای برای کشاورزان و باغداران وجود ندارد تا آنها براساس نیاز کشور محصول کشت کنند به همین دلیل در هر جایی هر کشاورزی هرچه دلش بخواهد می‌کارد، بدون اینکه بداند واکنش بازار به آن محصول چه خواهد بود و همین باعث می‌شود یکسال فراوانی محصول و یکسال کمبود محصول بازار را در فشار قیمتی قرار دهد.

این روزها که تاثیر هویج در درمان بیماران کرونایی با تبلیغات زیادی همراه شده، بالا رفتن قیمت آن نیز به گردن کرونا انداخته شده است.

اگرچه نباید از خواص زیاد هویج غافل شد اما صرفا برای کرونا کاربردی ندارد و رسیدن قیمت آن به 30 هزارتومان جای تعجب دارد.

یک پزشک متخصص با بیان اینکه میل کردن میوه‌ها و سبزی‌ها سهم مهمی در انرژی زایی و افزایش عملکرد ایمنی بدن دارد، گفت: باید دانست سبزی‌ هایی چون هویج معجزه نمی‌کنند تا جلوی کرونا را بگیرند؛ تنها ممکن است از پیشرفت آن جلوگیری کرده و یا مانع تشدید آن شوند چراکه بدن را قوی می‌کنند.

سیده سمیه اصغری اظهار کرد: هر سبیزی و میوه‌ای می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی چون کرونا که به سیستم ایمنی بدن ضربه می‌زند، مفید باشد؛ هویج هم از جمله همان سبزی‌هاست که باید این روزها به دور از افراط مورد توجه قرار گیرد.

صادرات در وسط  بلوای کمبود!

یکی از اتفاقات دیگری که باعث کمبود محصولات کشاورزی و رشد قیمت آن در داخل و به‌ویژه در بزنگاه‌ها می‌شود دادن مجوز صادرات است! 

در بسیاری از مواقع به‌دلیل نبود همان بانک اطلاعاتی از داده‌های استراتژیک؛ درهای صادرات محصولات کشاورزی بازمی‌شود بدون اینکه کسی توجهی به نیاز بازار داخلی کند، هرچند که تفاوت قیمت در داخل و خارج می‌تواند دلیلی برای این اقدام باشد، اما آیا تامین نیاز داخلی مهمتر از صادرات به شکل بی‌رویه نیست؟ 

منظور این نیست که باید جلوی صادرات گرفته شود؛ بلکه باید با برنامه‌ریزی براساس اطلاعات روز تولید محصولات و ذخیره و نیاز و مصرف بازار این اقدام صورت بگیرد نه اینکه هرچه داریم صادر کنیم و مصرف‌کننده داخلی با گران‌شدن کالا دستش به آن نرسد و بعد مسئولان برای کنترل بازار و قیمت، کاسه چه‌کنم دست بگیرند و وعده بهبود وضعیت را در چند هفته آینده بدهند! 

البته رییس اتحادیه میوه و تره بار تهران گفته: به استان ها اعلام شده که با توجه به کمبود هویج، در این فاصله ۲۰ روزه اجازه صادرات گرفته شود و خوشبختانه آرامشی بر بازار حاکم شده که انتظار می رود تا هفته آینده قیمت این محصول به 10 هزارتومان برسد.



کانال خبری نوای جنوب

مرتبط:
» تفاله هویج را دور نریزید [حدود 1 ماه قبل]
» سنگین‌ترین هویج دنیا +عکس [بيش از 3 سال قبل]
برچسب ها:
هویج

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار