- تصاویر/ خانه آجری گیلان؛ زیبایی پنهان در دل شمال
- تصاویر/ اولین حضور وریا غفوری روی نیمکت استقلال بعد از بازگشت
- تصاویر/این موزه در آلمان، الهامبخش دنیای معماری شد
- تصاویر/عروس دریایی لهستانی که الهامبخش پورشه ۹۱۱ شد!
- عکس/سلفی پُربازدید چهرههای مشهور در یک پشت صحنه
- عکس/ از این خودرو فقط یک دستگاه در جهان وجود دارد
- دو مرسدس بنز جدید در آستانه ورود به ایران + عکس
- عکس/ چهره خاص و متفاوت مهلقا باقری در سلفی جدیدش
- عکس/ لامین یامال در این قصر لاکچری زندگی میکند
- تصاویر/ درون آرامگاه کوروش این شکلی است
نوای جنوب:رئیس کمیسیون انرژی مجلس در نامهای خطاب به رئیسجمهور، نسبت به تداوم ناترازی شدید حاملهای انرژی هشدار داد و تأکید کرده نادیدهگرفتن ظرفیت گازمایع (LPG) و حذف آن از سبد عرضه ملی، میتواند زمینهساز بحران مالی، تورمی و آسیبهای امنیتی شود.

نوای جنوب:رئیس کمیسیون انرژی مجلس در نامهای خطاب به رئیسجمهور، نسبت به تداوم ناترازی شدید حاملهای انرژی هشدار داد و تأکید کرده نادیدهگرفتن ظرفیت گازمایع (LPG) و حذف آن از سبد عرضه ملی، میتواند زمینهساز بحران مالی، تورمی و آسیبهای امنیتی شود. موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نامهای خطاب به رئیسجمهور، با اشاره به وضعیت بحرانی ناترازی حاملهای انرژی در کشور و تبدیل ایران از صادرکننده به واردکننده بنزین و گازوئیل، بر ضرورت اصلاح فوری سیاست سوخت، افزایش تنوع در سبد انرژی کشور و جلوگیری از وابستگی به واردات فرآوردهها تأکید کرد.
وی در این نامه ضمن هشدار نسبت به آثار مالی و امنیتی ادامه روند فعلی، اعلام کرده است که در صورت بیتوجهی به توسعه مصرف گازمایع (LPG) و مدیریت قاچاق فرآوردهها، کشور در سالهای پیشرو با کسری بودجه، فشار تورمی و چالشهای امنیتی ناشی از وابستگی خارجی روبهرو خواهد شد.
رئیس کمیسیون انرژی همچنین خواستار اجرای کامل بند «ب» ماده 46 قانون برنامه هفتم و تهیه برنامه جامع تأمین و تخصیص حاملهای انرژی برای حملونقل داخلی در همکاری میان وزارتخانههای نفت، کشور، صمت، استاندارد و محیطزیست شد. در ادامه نامه، رئیس کمیسیون انرژی با انتقاد از مصوبه اخیر هیئت وزیران که سهم گازمایع را از سبد سوخت کشور حذف کرده و قیمت آن را غیریارانهای تعیین کرده است، این تصمیم را برخلاف مصالح عمومی و اهداف پدافند غیرعامل دانسته و تأکید میکند که تنوع در سبد سوختی کشور، گزینهای راهبردی برای حفظ امنیت انرژی و معیشت مردم است.
متن نامه رئیس کمیسیون انرژی به پزشکیان به شرح زیر است؛
جناب آقای پزشکیان
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
همانگونه که استحضار دارید، کشور در آستانه ورود به بحران ناشی از ناترازی حاملهای انرژی قرار دارد که یکی از مصادیق آن ناترازی در فرآورده های نفتی بویژه بنزین و گازوئیل است. ایران که قبل از سال 1402 صادرکننده بنزین و گازوئیل بود، اکنون به واردکننده آنها تبدیل شده که ارقام آن با شیب بسیار تند در حال افزایش است و بیم آن می رود که در سالهای پیش رو مجبور شویم بخش مهمی از نفت / درآمدهای نفتی را صرف تهاتر / خرید فرآورده کنیم.
این مساله علاوه بر ایجاد کسری بودجه فزاینده برای دولت و تحمیل تورم به معیشت مردم، با وابسته کردن فزاینده کشور به واردات فرآورده، درصورت تحریم صادرات، ایران را با چالش امنیتی نیز مواجه خواهد کرد.
فلذا باتوجه به فاصله 3 تا 5 سال با افتتاح پالایشگاههای جدید، ضروری است در کنار توجه بلندمدت برای افزایش تولید فرآورده در طرحهای پتروپالایشگاهی، اقدام به صرفه جویی میان مدت از طریق ساخت یا واردات خودروهای کم مصرف و نیز مبارزه با قاچاق فرآوردههای تولید داخل به خارج، موضوع «ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور» نیز کاملا جدی گرفته شود که این مهم در حکم جزء(1) بند(ب) ماده(46) قانون برنامه هفتم تصویب شده است:
به منظور رفع ناترازی بنزین، ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور و اجرای تکالیف پدافند غیرعامل و قانون هوای پاک مصوب، 1396/4/25 سازمان مکلف است با همکاری وزارتخانه های نفت، کشور و صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، برنامه جامع تأمین و تخصیص حاملهای انرژی شبکه حمل و نقل کشور را شامل بنزین، نفت گاز، گازمایع، برق و گازطبیعی فشرده حداکثر ظرف شش ماه از لازمالاجرا شدن این قانون تهیه نموده و بهتصویب هیئت وزیران برساند.
در حال حاضر علاوه بر بنزین، از گازوئیل در خودروهای سنگین و CNG در خودروهای سبک استفاده میشود و برقی سازی خودروهای سبک و سنگین نیز با همت شهرداری تهران رونق گرفته است که البته ناترازی گازطبیعی عامل محدودکننده توسعه استفاده از CNG در تمام ایام سال و ناترازی برق و گران بودن فناوری ذخیره سازها عامل محدودکننده توسعه استفاده از برق در تمام ساعات شبانه روز است.
لذا ضرورت توجه خاص به افزودن گازمایع (LPG (به سبد سوخت کشور دوچندان می شود که خوشبختانه این موضوع با تعیین مقدار و قیمت گازمایع برای استفاده در خودروها در بند(ت) تبصره(3) قانون بودجه سال1404 کل کشور به تصویب رسید و ابلاغ شد:
در اجرای جزء (1) بند «ب» ماده (46) قانون برنامه هفتم پیشرفت، با تنوع بخشی به سبد سوخت حمل و نقل کشور از طریق شرکت های تابعه ذیربط وزارت نفت از طریق افزایش سهم گاز مایع (ال. پی. جی.) تا سقف پانصد هزار تُن در سال به قیمت هر لیتر معادل پایین ترین نرخ بنزین یارانه ای عرضه شده در کشور و گاز طبیعی فشرده (سی. ان. جی) تا سقف سی میلیون متر مکعب در روز
این وجود قوانین فوق الذکر و قوانین مصوب چند بودجه سنواتی گذشته و علیرغم نامه های متعدد نمایندگان و کمیسیون انرژی مجلس، موافقت کارشناسی وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست، موافقت نظارتی سازمان بازرسی کل کشور(مورخ 1399.10.22 به شماره 404/292102)، تدوین استانداردهای لازم در سازمان ملی استاندارد ایران و آمادگی بخش خصوصی برای اجرای بی هزینه آن برای دولت، همچنان چالش هایی برای اجرا وجود دارد که مهمترین آن مصوبه اخیر هیات وزیران در تدوین آیین نامه اجرایی حکم فوق الذکر در قانون برنامه هفتم است (مصوبه 111166 مورخ 1404/7/13) که هم سهم گاز مایع را تقریبا صفر و هم قیمت را غیریارانه ای کرده است تا عملا اجرا نشود.
گرچه علت این مخالفتها عمدتا به ملاحظات تاریخ مصرف گذشته و تعارض منافع برخی سودجویان (ازجمله برخی شرکتهای ذینفوذ تولیدکننده کپسول cng ) بازمیگردد، توجه به این گزاره امنیتی نیز بسیار مهم است که در نتیجه این تصمیم عجیب هیات وزیران، برای صدها هزار خودرو متعلق به اقشار متوسط و آسیب پذیر جامعه، قیمت از 1500 تومان در هر لیتر به یکباره 20 برابر خواهد شد و بسیار محتمل است صاحبان این خودروها اعتراضات خیابانی شبیه آنچه در 3سال قبل در کشور قزاقستان به دلیل افزایش نرخ گازمایع رخ داد، رقم بزنند. لذا لازم است نکات مهمی به اختصار بیان شود که عنداللزوم بصورت حضوری نیز قابل تفصیل و تدقیق بیشتر است.
پاسخ به چند شبهه و بیان مزایای استفاده از گازمایع (LPG (در سبد سوخت کشور
الف) استفاده از گاز مایع (LPG (در خودروها (اتوگاز) در ایران، مزایای مهمی منحصربفردی دارد:
1. تولید مازاد بر نیاز داخلی و ظرفیت صادراتی
برخلاف یک دهه گذشته، اکنون در پالایشگاههای نفت و گاز و پتروشیمی های کشور سالانه بالغ بر 14 میلیون تن گازمایع (LPG (تولید میشود که از مجموع ظرفیت صادراتی سالانه کشور و مجموع نیاز مصارف رسمی سالانه داخلی بیشتر است؛ لذا مابقی، یا به خط لوله سراسری گازطبیعی تزریق، یا متاسفانه در خروجی مشعل پالایشگاهها سوزانده میشود، و یا بطور غیرمجاز و خطرناک در خودروهای اقشار ضعیفتر جامعه به مصرف میرسد که عدم ساماندهی قیمت و توزیع LPG در خودروها، باعث ضرر به جایگاه داران CNG نیز شده است.
2.پراکندگی پالایشگاههای نفت و گاز
تقریبا یک سوم استانها شامل دوسوم جمعیت کشور، پالایشگاه نفت یا گاز دارند؛ لذا گازمایع (LPG (بدون نیاز به جابجایی گسترده جاده ای، می تواند نیاز بخش مهمی از خودروها را تامین کند.
3. کیفیت بالا، آلودگی پایین و ایمنی بیشتر گازمایع، سوخت پاک محسوب میشود و در مقدار مساوی، ارزش حرارتی بیشتری از بنزین و گازوئیل و چندین برابری نسبت به CNG دارد؛ یک کپسول آن در خودروی سبک بیش از 600 کیلومتر پیمایش خواهد داشت؛ لذا در صورت دوگانه سوز بودن خودرو با گازمایع، هیچ نگرانی بابت تامین نیاز سوخت در مسافتهای طولانی وجود ندارد. همچنین کپسول آن بسیار کم فشارتر و لذا کم خطرتر از CNG است و مانند CNG نیاز به جایگاه جدا از بنزین و گازوییل (تامین زمین زیاد) ندارد.
4. ایجاد ارزش اقتصادی بیشتر برای کشور
با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه بین هر تن گاز مایع (460 دلار) با بنزین (840 دلار) در متوسط بازارهای جهانی، میتوان با سیاستگذاری درست، گازمایع(LPG (تولید داخل را جایگزین بخشی از بنزین و گازوئیل و کشور را از واردات آنها بی نیاز نمود. جایگزینی هر یک میلیون تن گازمایع (معادل مصرف یک میلیون خودرو) منجر به صادرات یا بی نیازی از واردات روزانه 4 میلیون لیتر بنزین/ گازوییل خواهد شد. لازم به ذکر است که این موضوع مورد توجه دولت شهید رئیسی نیز بوده است.
5. تنوع سبد سوختی (پدافند غیرعامل) ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور، یک ضرورت قطعی برای مقابله با تهدیدات غیرعامل (تحریم بنزین، حملات سایبری به زیرساخت و سامانه سایر سوختها و...) است. کاری که کشورهای اصلی مصرف کننده گازمایع (LPG (در اروپا (ایتالیا و لهستان)، آسیا (چین، کره جنوبی و تایلند)، آمریکا و کانادا و اوراسیا (ترکیه و روسیه) دنبال کرده اند و فقط در %40 ناوگان سبک ترکیه از اتوگاز استفاده می شود.
پاسخ به چند سوال و شبهه درباره افزودن گازمایع (LPG (به سبد سوخت کشور (اتوگاز)
1. آیا سوخت LPG تجربه شکست خورده دهه هفتاد نیست؟ چرا دوباره مطرح شده است؟
در گذشته میزان تولید LPG بسیار کم بود و هرچه تولید میشد باید به منازل مناطق فاقد لوله کشی گاز اختصاص می یافت. اکنون هم میزان گازرسانی به منازل بیشتر شده هم میزان تولید گازمایع (LPG (بسیار افزایش یافته (سالانه 14میلیون تن) و مازاد داریم، بطوریکه از ظرفیت صادراتی هم بیشتر است و طبق اسناد و آمار موجود در شرکتهای تابعه وزارت نفت، در یک سال 3میلیون تن به خط لوله گاز طبیعی تزریق یا هزاران تن در خروجی پالایشگاهها (خلیج فارس، اراک، آبادان و ...) فلر شده است.
2. آیا استفاده از گازمایع، تایید محیط زیست، زیرساخت جدید و استاندارد جدید نمیخواهد؟
اولا LPG مانند CNG لزوما زمین مجزا برای احداث نمیخواهد و با تعبیه مخزن در همان محل پمپ بنزینها و تعبیه نازل کنار نازل بنزین یا گازوئیل، به راحتی قابل انجام است. ثانیا در دهه هفتاد چندین جایگاه محدود احداث شد که همچنان در حال خدمات رسانی است. ثالثا به دلیل فشار گازمایع بسیار کمتر نسبت به گازطبیعی فشرده، گازمایع ملاحظات ایمنی کمتری دارد. رابعا سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از گازمایع را تایید کرده و سازمان استاندارد هم استانداردهای موردنیاز برای خودرو و کارگاهها و جایگاهها را تهیه کرده است. خامسا اتحادیه های فعال بخش خصوصی در زمینه سوختهای جایگزین CNG و LPG و نیز مجمع شهرداریها، برای توسعه این صنعت اعلام آمادگی رسمی کرده اند. -3 آیا کشورهای دیگر دنیا از این سوخت در حمل و نقل استفاده می کنند؟
3.در دنیا کشورهای اصلی مصرف کننده اتوگاز (LPG (در خودروهای سبک شامل اروپا (ایتالیا و لهستان)، آسیا (چین، کره جنوبی و تایلند)، آمریکا و کانادا و اوراسیا (ترکیه و روسیه) میباشند که بعضا برخی از کشورها وارد کننده LPG مانند ترکیه %40 ناوگان سبک خود را به اتوگاز اختصاص دادهاند.
4. آیا افزودن LPG به سبد سوخت کشور، جایگاههای CNG را دچار اختلال و زیان نمی کند؟ سوخت LPG، رقیب CNG نیست و با ساماندهی و قیمتگذاری منطقی انجام شده در قانون بودجه 1404 (هر لیتر گازمایع معادل پایین ترین نرخ بنزین یارانه ای ـ 1500 تومان) جایگزین بنزین می شود و اتفاقا در صورت عدم ساماندهی و استفاده خودسرانه فعلی LPG در خودروها، عملا جای CNG را گرفته و باعث تداوم ضرر به جایگاه داران CNG خواهد شد.
اخبار استان بوشهر
- موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس: اعتراف صریح ترامپ به داشتن مسئولیت مستقیم در تجاوز رژیم صهیونی به ایران، حرف جدیدی نیست
- دانشگاه علوم پزشکی: امواج دکلهای موبایل خطرناک است
- :اطلاعیه رسمی روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر دیر در باره شفافسازی وضعیت پروژه ورودی غربی
- شهرداری بندر دیر در مسیر خدمت+نصاویر
- گردنه حادثه خیز «نارمنج» دشتستان ایمن شد
- استخدام در مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر
- رتبه اول مدرسهسازی کشور برای بوشهر
- صبحانه خوردن در ادارات ممنوع شد/ تلفن ثبت شکایت از کارمندان
- دکتر موسی احمدی از حضور حماسی مردم تقدیر کرد+تصویر
- برگزاری مراسم 13آبان در وحدتیه+تصاویر
- شهرداری بندر دیر،کاروتلاش برای سازندگی+تصاویر
- پمپ گاز cngشهرداری دیر پس از تعمیرات بهزودی در آستانه راه اندازی میباشد.
- حضور شهردار و مدیران شهرداری وحدتیه و شرکت در نشست های آموزشی +تصاویر
- برازجانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه بوشهر:هیچگونه کمبود سوختی در استان نداریم ،مردم از کارت سوخت شخصی خودرو خود استفاده کنند
- آئین معارفه مهندس علی حق رو به سمت ریاست اداره صمت شهرستان دشتستان
- بررسی سئوالات از وزیر نیرو؛ دستور کار کمیسیون انرژی مجلس در هفته جاری
- معاون عمرانی استاندار از دو مدرسه در حال ساخت بیدخون بازدید کرد
- پیام دکتر موسی احمدی نماینده جنوب استان به مناسبت روز نوجوان
- اطلاعیه روابطعمومی شهرداری بندر دیر
- دکتر موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس،بیان و مطالبه خواسته های مردم استان بوشهر در دیدار با رئیس جمهور +تصاویر
- به مناسبت روز پرستار و با حضور مجموعه مدیریتی شهر وحدتیه صورت گرفت: تجلیل و تکریم پرستاران و پزشکان مرکز جامع سلامت شهر وحدتیه +تصویر
- با پیگیریهای دکتر موسی احمدی؛ آزادراه شیراز – بوشهر جان تازه گرفت/ تفاهمنامه تامین مالی پروژه بهزودی امضا میشود
- اجرا، تکمیل و آغاز به کار حدود ۲۷۰ پروژه عمران شهری خدماتی در طول ۴ سال خدمت در وحدتیه+تصاویر
- تکریم و تجلیل از خانم زهرا جمهوری نخبه علمی شهر وحدتیه +تصاویر
- قدردانی از مسئولان شهرستان عسلویه در نشستهای هماندیشی همکاری با شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر+تصویر
- نشست معاون برنامه ریزی وزارت نیرو با استاندار بوشهر +تصویر
- بازدید معاون برنامه ریزی وزارت نیرو از روند اجرای عملیات احداث ایستگاه ۱۳۲ کیلوولت شهر کلمه +تصویر
- بازدید دو ساعته فرماندار عسلویه از پروژههای عمرانی شهر بیدخون+تصاویر
- شهرداری بندر دیر،کارو تلاش توقف ندارد+تصاویر
- برگزاری اردوی فرهنگی و زیارتی و سیاحتی پایگاه مقاومت شهدای بسیج و شهیده زینب کمایی و مسجد امام هادی (ع)برازجان در خان زنیان+تصاویر
- تلاش و سازندگی همه جانبه توسط شهرداری بندر دیر+تصویر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- با اهتمام دکتر موسی احمدی،بازدید کمیسیون انرژی مجلس از پارس جنوبی+تصاویر+جزئیات
- ریزش سقف پانسیون پزشکان در کنگان، یک ماه پس از افتتاح!
- قدردانی فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان از آحاد مردم و مسئولین به مناسبت هفته انتظامی
- :آیین رونمایی از کتاب ارزشمند «تاریخ نجیرم» که به عنوان یکی از ۱۴ اثر برتر تاریخی کشوردر بندر دیر
- در سومین روز نمایشگاه شیراز اکسپو؛ بازدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس از غرفه اویک+تصویر
- نشست هماهنگی و هم اندیشی شهرداران شهرهای وحدتیه، سعدآباد و آبپخش در شهر وحدتیه +تصویر
- به ریاست دکتر احمدی،در سفر نظارتی کمیسیون انرژی به فارس؛ نشست تخصصی بررسی چالشها و ظرفیتهای تولید برق حرارتی استانهای فارس و بوشهر برگزار شد
- شهرداری بیدخون،تلاش و کوشش و سازندگی توقف ندارد+تصاویر
- نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی با مجموعه شهرداری وحدتیه +تصاویر
- با حضور دانش آموزان و کودکان شهر برگزار گردید؛ آئین نکوداشت و جشن روز جهانی کودک در شهر وحدتیه +تصاویر
- نشست تخصصی در استانداری بوشهر با محوریت تسریع در راهاندازی سایت مکانیزه مدیریت پسماند شهرداری دیر برگزار شد.+تصاویر
- با اهتمام دکتر موسی احمدی ،برنامه کمیسیون انرژی در هفته جاری
- بازدید میدانی مهندس ارشدی شهردار از سطح شهر وحدتیه +تصاویر
- اطلاعیه فرهنگی شهرداری بندر دیر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- نلاش ،کوشش و عمران در شهرداری بندر دیر+تصاویر
- تلاش و فعالیت بی وقفه در شهرداری بندر دیر+تصاویر
- تصاویر/ جشن بادبادک ها در ساحل بندر بوشهر
اخبار استان فارس
- آخرین وضعیت پرونده دختری که در شیراز ناپدید شد
- امامجمعه شیراز: زمان شاه، مردم در فقر و فلاکت بودند
- ماجرای اختلاس نجومی یک کارمند بانک در فارس
- خرس قهوهای سیوند فارس تلف شد + عکس
- عکس/ حرکت یک کافه در شیراز جلب توجه کرد
- خواستگار قلابی در شیراز دستگیر شد
- اجرای دقیق برنامههای مدیریت بار در شیراز برای حفظ پایداری شبکه برق
- موکب احمد بن موسی (ع) شیراز عازم مرز شلمچه شد
- جزئیات جدید از پرونده دختری که در شیراز گم شد
- واژگونی اتوبوس مشهد به شیراز در تفت+تصاویر
- عکس جالب از شمایل متفاوت یک بانک در شیراز
- تصویر متفاوت از بازیگر سریال مختار در شیراز
- تصاویر/ شیراز، سرشار از عطر شکوفههای بهار نارنج
- رفتار زشت یک گردشگر در تخت جمشید، صدای مردم را در آورد!
- ترافیک شدید پس از انسداد مسیر کمربندی و شهرک صنعتی شیراز
- خودکشی قاتل سریالی پس از ۶ قتل در شیراز و اصفهان
- انبارهای احتکار سیبزمینی در شیراز کشف شد!
- تصاویر/ پخت ۲۰ تن شله زرد نذری در شیراز
- امام جمعه شیراز: اگر دوست ترامپ باشیم خجالت دارد
- تصاویر/ زیباییهای رنگارنگ مسجد نصیرالملک شیراز
- گنگستر کازرون، انتقام پدرش را پس از ۲۰ سال گرفت!
- اهالی هنر قطعهبندیهای سیاسی را دنبال نمیکنند
- شیراز؛ حادثه عجیب در کارگاه ساختمانی ۲ کشته برجاگذاشت
- انتصاب نخستین فرماندار زن در استان فارس + عکس
- هلاکت مردی که به مردم تیراندازی و نارنجک پرتاب کرد
اخبار ورزشی
- دعوای هواداران استقلال و پرسپولیس بر سر خامس رودریگز!+عکس
- شایعات جنجالی در اطراف افشین پیروانی
- دستمزد سرمربی جدید پرسپولیس؛ ماهی ۲۳ میلیارد تومان!
- صدر جدول آبی شد| پیروزی شیرین استقلال برابر فجر سپاسی
- درخشش تیم هندبال دیان برازجان در مسابقات+تصویر
- خیبر ۲ - پرسپولیس ۱/ پایان شکستناپذیری پرسپولیس
- آفتاب در آسمان استقلال طلوع کرد
- مرد سال فوتبال آسیا معرفی شد+عکس
- تراکتور ۰ - استقلال ۱/ انتقام فوری استقلال از قهرمان سوپرجام
- رقبای استقلال و سپاهان در آسیا مشخص شدند
- مدافع سپاهان بدون معاوضه استقلالی شد
- استقلال با یک مهاجم خارجی قرارداد بست+عکس
- عکسی که برای مدیرعامل پرسپولیس شَر شد
- با آلکثیر، دل استقلالیها را خون کردند
- ورزشگاه خانگی استقلال و پرسپولیس مشخص شد
- «بازی» پرهزینه مدیران استقلال با یک نام؛ کجایی آقای «سیدروف»؟
- مربیان استقلال مشخص شدند
پربازدیدترین اخبار
- بررسی روند اورهال و عملیات لودکاتالیست پتروشیمی مروارید با حضور مدیرعامل پتروفرهنگ+تصویر
- دکتر رحمانی فضلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین از غرفه پتروشیمی زاگرس بازدید کرد+تصویر
- نجابت،تلاش و خدمات مستمر به مردم توسط دکتر موسی احمدی ، تخریب و تهمت منسوخ از طرف حاسدان و چرک نویسان اجاره ای!
- زارع پور مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ: پیشرفت پتروشیمی سبلان ۲ به ۹۵ درصد رسید+گزارش تصویری
- «دکتر خاکسار» در نخستین ماه مدیریتش در هنگام» چه کرد؟/ رکورد تولید آمونیاک شکست/ تولید «مهر» ۲ برابر «شهریور» شد
- شهرداری بندر دیر در مسیر خدمت+نصاویر
- تصاویر/ خانه آجری گیلان؛ زیبایی پنهان در دل شمال





چاپ خبر



