نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 15 آبان 1402 - 08:44

نوای جنوب:معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتستان گفت: کشاورزانی که خرما را در انبارها و مراکز نگهداری مستقر در محل مسکونی نگهداری می کنند، به‌هیچ‌ عنوان اجازه ضدعفونی خرما با قرص برنج را ندارند.

نوای جنوب:معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتستان گفت: کشاورزانی که خرما را در انبارها و مراکز نگهداری مستقر در محل مسکونی نگهداری می کنند، به‌هیچ‌ عنوان اجازه ضدعفونی خرما با قرص برنج را ندارند.مصطفی بارگاهی در کارگروه پدافند غیرعامل با محوریت محدودیت استفاده از قرص فسفید آلومینیم «قرص برنج» اظهارکرد: با توجه به مسمومیت‌های چند سال اخیر در شهرستان به علت استفاده ناصحیح از قرص فسفید آلومینیوم، سازمان های ذیربط در پیشگیری از اتفاقات مشابه عزم جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه انبارهای متخلفان توسط نیروی انتظامی پلمب می‌شوند افزود: برای جلوگیری از وقوع حوادث ناخوشایند سالهای گذشته باید از طریق آموزش و آگاهی‌ بخشی به همه اقشار به‌ویژه کارگاه‌های کوچک بسته‌بندی خرما در خصوص تبعات استفاده از قرص برنج اطلاع‌رسانی عمومی انجام شود.

بارگاهی یادآورشد: تمامی کارگاه های خرما و فروشگاه‌های سموم توسط ماموران بازدید و با متخلفان به جد برخورد خواهد شد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان نیز ضمن بیان آمار مسمومیت‌های سال‌های اخیر گفت: گشت مشترک با اداره جهاد کشاورزی و صمت جهت پایش وضعیت سم فروشی‌ها در عرضه این محصول در شهرستان دشتستان در حال اجراست.

«ماریا خویشدوست» بیان کرد: قرص برنج یکی از سموم دفع آفات است که برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاز حاصل از این قرص سمیت بالایی دارد که بر سیستم گوارشی و اعصاب اثر می‌گذارد.

وی بیان کرد: این ماده سمی به راحتی جذب گوارش و بعد از حل شدن در مایعات بدن، به صورت ماده سمی فسفین درمی‌آید که بسیار کشنده است.

خویشدوست در خصوص خطر تماس انسان با قرص برنج گفت: تماس انسان با قرص برنج می‌تواند عوارض شدید و کشنده‌ای در برداشته باشد و بر اساس گزارش‌ها، فسفیدها (فسفید آلومینیوم…) باعث تحریک شدید دستگاه گوارش، اختلالات قلبی عروقی، هیپوتاسیون، شوک، آرتیمی، نارسایی قلبی، آدم ریوی، اسیدوز متابولیک، آسیب کبدی و کلیوی، تشنج و نهایتاً کما و مرگ تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف می‌ شود.

وی یادآورشد: دستگاه‌هایی مانند مغز، قلب کبد و کلیه که به مقدار اکسیژن بیشتری نیاز دارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر باشند.

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان در خصوص اقدامات اولیه برای فرد مسموم شده با فسفید آلومینیم (قرص برنج) اظهار کرد: بعد از مشاهده علائم، بیمار را به هوای آزاد برده و در صورت داشتن هوشیاری و استفاده از مواد خوراکی، با ایجاد تهوع سعی در خارج کردن ماده سمی از معده کرده و بیمار را به مراکز درمانی انتقال دهید.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان نیز بیان کرد: آفت زدایی محصولات کشاورزی توسط هر نوع سمی از جمله سم فسفید آلومینیوم (قرص برنج) می‌بایست توسط شرکت‌های مجاز انجام شود.

علی رحیمی اضافه کرد: برخورد قانونی با کسانی که خارج از ضوابط، اقدام به عرضه قرص برنج کنند از اقدامات موثر در کنترل مسمومیت‌های استفاده از این سم است.

وی با بیان اینکه بهترین گزینه برای نگهداری بلندمدت خرما استفاده از ظرفیت سردخانه‌ها است، گفت: ضدعفونی به‌وسیله قرص فستوکسین تنها با همکاری شرکت‌های ضدعفونی مجوز دار باید انجام شود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
خرما

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار