نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 19 شهريور 1402 - 15:16

نوای جنوب:شرجی و رطوبت بالا که از اوایل شهریور در شهرستان گناوه آغاز شده، شدت آن بر این منطقه ساحلی چنان افزایش یافته که طاقت و رمق مردم را بریده است.

نوای جنوب:شرجی و رطوبت بالا که از اوایل شهریور در شهرستان گناوه آغاز شده، شدت آن بر این منطقه ساحلی چنان افزایش یافته که طاقت و رمق مردم را بریده است.

 

  گرما و شرجی بالا در چند روز اخیر حتی در شب در این منطقه به شدت افزایش یافته و اهالی این خطه جنوبی کشور روزهای سختی را تحمل می کنند به طوری که حتی نفس کشیدن برای آنها در بیرون از منزل بسیار دشوار شده است.

تداوم وضعیت شرجی بالا در این منطقه باعث شده تا بر زندگی مردم بویژه افراد سالمند، کودکان و کارگران اثرات نامطلوبی بگذارد و شمار زیادی از شهروندان برای حفظ سلامتی خود خانه را به بیرون رفتن ارجحیت دهند.

این روزها و در حالی که تابستان آخرین نفس‌هایش را طی می کند، شرجی و افزایش دمای هوا در شهرستان گناوه به حدی رسیده است که تحمل آن در بیرون از خانه بسیار سخت و دشوار شده و بمحض اینکه از منزل بیرون می روید بدون اینکه کاری یا حرکتی انجام دهید، هر آن امکان دارد دچار گرمازدگی شوید.

 

گرما و شرجی واژه آشنایی برای مردم دیار جنوب کشور بوده که جان آنها را به ستوه آورده و تحمل آن بسیار سخت و همراه با کلافگی همراه است اما بنا بر اعتقاد و باورهای آنها، با طلوع ستاره سهیل از این وضعیت تا حدود زیادی رهایی می‌یابند.

سهیل نامی عربی بوده و در کاربرد به معنای درخشان که همزمان با طلوع آن مردم شهرستان گناوه می‌گویند: “تک گرما شکسته” (شدت گرما) کاسته می‌شود.

مردم این دیار ساحل نشین در نیمه دوم شهریورماه برای طلوع ستاره سهیل که همراه با تغییرات جوی و تا حدودی به خنک شدن هوا می انجامد لحظه شماری می‌کنند و بر این باورند که پایان گرمای هوا فرا رسیده است.

بنا به اعتقاد مردم این منطقه، ستاره سهیل پانزده شهریور هر سال ابتدا در کشور یمن طلوع می‌کند و سپس در سرتاسر شهرهای ایران با یک فاصله زمانی کم مشاهده خواهد شد، اما تاکنون این اتفاق در شهرستان گناوه رخ نداده است.

اشعار و سروده های محلی برای ستاره سهیل در این مناطق وجود دارد که می‌توان به شعری از مرحوم فایز از بزرگ‌ترین دوبیتی سرایان ایرانی اشاره کرد که چنین بیان می‌کند ” سهیل اندر یمن بلغار سوزد، دل من از فراق یار سوزد، سهیل اندر یمن سالی به یکبار، دل من ساعتی صدبار سوزد”.

مسئول اداره هواشناسی گناوه اظهار کرد: رطوبت هوای این شهرستان بخصوص بندرگناوه که در ساحل قرار دارد، در چندین روز اخیر و حتی شب به ۱۰۰ درصد رسیده است.

عباس زارع افزود: شرجی و رطوبت بالا تا روز دوشنبه هفته جاری در این منطقه حاکم است و از این روز به بعد کمتر خواهد شد اما گرما همچنان تداوم خواهد یافت.

وی عنوان کرد: دمای هوای این شهرستان طی روز گذشته و روز جاری بین ۴۰ تا ۴۱ درجه در نوسان بوده است.

مسئول اداره هواشناسی گناوه یادآور شد: وضعیت گرما در شهریور ماه همچنان پایدار خواهد بود و تغیبرات جوی در مهرماه شروع می شود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شرجی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار