نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 20 بهمن 1399 - 17:12
آمار اقدامات نمایندگان

نوای جنوب:هرچند نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و وظیفه‌اش نظارتی است، اما همه می دانیم که تنها بخش کوچکی از مجلس نشینان به این وظیفه توجه می کنند و اکثریت نمایندگان به امور اجرایی و دخالت در عزل و نصب ها تمایل دارند.

نوای جنوب:اینکه نمایندگان استان بوشهر در مجلس یازدهم طی 6 ماه نخست کاری چه کرده اند، با یک بررسی اجمالی از سوی سامانه شفافیت مجلس، میزان فعالیت و نحوه کارکرد آئنها قابل رصد است.

نگاهی به این گزارش منتشر شده طی 6 ماهه ابتدای این دوره مجلس نشان می دهد نمایندگان بوشهر و دشتی و تنگستان عملکرد ضعیف تری نسبت به دو همکار خود از دشتستان و جنوب استان داشته اند.

عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم 177 مورد مشارکت در رای گیری های صحن علنی مجلس داشته، همچنین طی شش ماهه ابتدای این مجلس 1 مورد سوال و 3 تذکر توسط وی ثبت شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در زمینه مواد 45 و 234 که مربوط به تذکر درباره وظایف هیات رییسه و کمیسیون های تخصصی بوده نیز یک مورد ثبت شده است.

غلامحسین کرمی نماینده دشتی و تنگستان از نظر فعالیت قانونگذاری و نظارتی طی 6 ماهه ابتدای کار مجلس فعلی ضعیف ترین عملکرد را در بین نمایندگان استان ثبت کرده است. وی از نظر مشارکت در رای گیری با 173 مورد، ضعیف ترین عملکرد را داشته است.

همچنین طی 6 ماهه اخیر فقط یک مورد تذکر از سوی وی ثبت شده و درخصوص سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و مواد 45 و 234 فعالیتی نداشته است.

فعال ترین عملکرد در میان نمایندگان استان طی این مدت مربوط به ابراهیم رضایی بوده است. نماینده دشتستان با 234 مورد، بالاترین مشارکت در رای گیری های صحن علنی را در میان همکاران بوشهری خود داشته است. وی تنها در 30 مورد از رای گیری های مجلس یازدهم مشارکت نکرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین 119 مورد سوال، 112 مورد تذکر و 14 مورد درخواست ماده 45 و 234 آئین نامه داخلی مجلس را داشته است. رضایی تنها در زمینه استیضاح و تحقیق و تفحص عملکردی ثبت نکرده است.

موسی احمدی نماینده جنوب استان بوشهر هم در زمینه عملکردش در مجلس یازدهم پس از همکار دشتستانی خود قرار دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس 208 مورد مشارکت در رای گیری صحن علنی مجلس داشته، همچنین 14 مورد سوال و 39 مورد تذکر توسط وی ثبت شده است. در زمینه آئین نامه داخلی مجلس هم 13 مورد طی این مدت انجام شده است.

به هرحال وظیفه اصلی نمایندگان مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین می باشد و گزارش دوره ای درباره مشارکت مجلس نشینان در حوزه وظایف شان، می تواند میزان فعالیت آنها را نمایان کند.

هرچند این واقعیت هم پیش روی همگان قرار دارد که توزیع اعتبارات و تصمیم سازی های موثر برای حوزه انتخابیه، براساس شاخص های توسعه و آمایش سرزمینی صورت نمی گیرد، بلکه بیشتر به میزان ارتباطات و لابی ها بستگی دارد که یکی از بسترهای آن هم نمایندگان مجلس می باشند. از این رو برقراری تعادل میان وظایف نظارتی و جلب توجه دولت به حوزه انتخابیه به نحوی که مداخله ای در امور اجرایی رخ ندهد، توانایی نماینده را نشان می دهد که در پایان چهارسال حضور در بهارستان قابل ارزیابی می باشد.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار