نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 22 اسفند 1398 - 17:49
در پی نگرانی هم‎استانی‎ها درباره ورود مناطق آلوده

نوای جنوب:قطعا تاخیر در تصمیماتی که منجر به کاهش جابجایی از استان های آلوده تر به بوشهر و بالعکس می شود، روزها و هفته های بسیار سختی را پیش روی استان رقم خواهد زد

نوای جنوب:

  هرچند از روز گذشته با حضور نیروهای انتظامی، هلال احمر و مرکز بهداشت در ورودی های استان از جمله شهر بوشهر، کنترل خودروهای ورودی به منظور شناسایی بیماران مشکوک کرونا شروع شده، اما به نظر می رسد راهکار واقعی برای پیشگیری از فراگیر شدن کرونا در استان، تعطیلی پایانه های مسافری و محدود کردن پروازهای استان تا اطلاع ثانوی باشد.

  با توجه به سرعت بالای شیوع ویروس کرونا، طی هفته های اخیر تردد خودروهای مسافرین سایر استان ها به بوشهر و شهرهای تابعه، نگرانی های زیادی را در میان مردم به وجود آورده و نهایتا با افزایش شمار بیماران مثبت کرونا در بوشهر، ستاد استانی کنترل این بیماری وعده کنترل ورودی های استان و قرنطینه مسافران مشکوک با هزینه خودشان را داد.

هرچند از روز گذشته کنترل جدی تر ورودی های زمینی استان آغاز شده، ولی شنیده های «خلیج فارس» حاکیست در شهرستان های استان آمادگی کاملی برای قرنظینه بیماران مشکوک فراهم نیست و گویا هدف از بیان اینکه مسافران مشکوک به کرونا با هزینه خودشان قرنطینه می شوند، اعلام محترمانه خودداری از سفر به بوشهر بوده است؛ چرا که دولت در یک سردرگمی عجیب، هنوز حاضر به قرنطینه شهرها و بستن ورودی استان ها نشده و تصمیم گیری استانی در این خصوص را نیز منع کرده است!

افزون بر آن، تمرکز بر ورودی های اصلی استان (جم، دالکی و دیلم)، عملا ورودی های فرعی را رها نگاه داشته و به مسیر پرتردد شوتی ها و خودروهای شخصی مسافران مبدل کرده است. گویا برای مسیرهای فرعی، نیروی انسانی و امکانات موردنیاز پیش بینی نشده است.

مضافا اینکه طبق اطلاعات دریافتی «خلیج فارس»، در همان ورودی های اصلی استان نیز دارندگان پلاک های بوشهر از تست تب سنجی معافند! و اولویت با خودروهای مسافران است؛ شیوه ای که دلیل آن سرعت عمل برای شناسایی بیماران و جلوگیری از ترافیک در ایست بازرسی ها عنوان گردیده است.

اما باید پرسید چه ضمانتی است که مسافران بوشهری برگشته از سفر آلوده نباشند. همچنان که طبق اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی، قریب 80 درصد مبتلایان قطعی کرونا در استان، بوشهری هایی بوده که از سفر به نقاط آلوده برگشته و کرونا را سوغات آورده اند. از این رو وی خواستار خودداری هم استانی ها از سفر به سایر نقاط و همچنین نپذیرفتن مهمان شد.

همچنین تنها ابراز موجود برای شناسایی بیماران مشکوک به کرونا، تست های تب سنجی می باشد که به دلیل دوره پنهان بیماری (یک هفته تا 14 روز) امکان شناسایی به موقع مبتلایان احتمالیرا دشوار کرده است، به عبارتی در ورودی های استان،  افرادی که تست دمای بدن آنها بالاتر از 35 درجه نشان داده شود مشمول برگشت به مبدا یا قرنطینه می باشند؛ درحالی که امکان دارد آن زمان چنین نشانه ای را نداشته باشند و ساعتی بعد یا روزهای آینده علائم بیماری در فرد نمایان شود؛ آن هم وقتی که وی ارتباطات بیشتری در استان داشته است.

از این رو، کنترل هایی که برای ورودی های بوشهر پیش بینی شده کافی و راهگشا نیست و بیشتر جنبه روانی و آرام کردن هم استانی های نگران دارد، اما نمی تواند مانع درگیری جدی تر استان با شیوع گسترده تر ویروس شود.

به نظر می رسد راهکار مناسب تر این است که ضمن جدی تر شدن کنترل ها در  همه ورودی های اصلی و فرعی استان (حداقل تا پایان تعطیلات نوروز)، همزمان پایانه های مسافری بوشهر و سایر شهرهای استان نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام گردد تا تردد مسافر از سایر استان های آلوده به بوشهر دشوارتر شود. (مشابه تصمیم شورای شهر و شهرداری برای تعطیلی پایانه های شیراز یا برخی شهرهای درگیر)

حتی می توان درخصوص پروازهای استان خصوصا به شهرهای آلوده هم محدودیت های موقتی را پیش بینی کرد تا شاهد سودجویی برخی شرکت های هواپیمایی از این اوضاع نباشیم که با بلیط های 200 هزارتومانی، مسافران را به مشهد به عنوان یکی از کانون های آلودگی می برند و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، اغلب این مسافران نیز آلوده برمی گردند.

قطعا با توجه به تاکیدات مکرر مسئولان بهداشتی درخصوص عدم سفر و ماندن در خانه، محدودیت در ابزارهای سفر زمینی و هوایی تا زمان کنترل بحران توجیه پذیر است؛ هرچند اگر واقعا موارد استثنایی و خارج از اختیار افراد برای سفر وجود داشته باشد نیز قابل بررسی است (اگرچه در آستانه تعطیلات دو هفته ای نوروز و تعطیلی بازارهای استان یا تعویق پرونده های اداری به سال آینده، باید برای سفر ضروری و خارج از اراده دلایل بسیار محکم و خاصی وجود داشته باشد)

مشابه همین سختگیری ها را باید برای دیگر مبادی زمینی و هوایی استان درنظر گرفت و تا اطلاع ثانوی برگشت نیروهای انسانی سایر استان ها به بوشهر را ملغی اعلام نمود. (اختیاراتی در این خصوص به مجموعه های نفتی جهت مرخصی کارمندان ساکن استان های دیگر داده شده و برای ادارات نیز استاندار در قامت رییس شورای اداری استان می تواند از اختیاراتش به این منظور بهره ببرد.)

با توجه به اینکه کرونا وحشتی تر شده و با شرایط فعلی روز به روز بر میزان مبتلایان و قربانیانش در ایران اضافه می شود، تا بوشهر بیش از این آلوده و درگیر نشده، باید تدابیر سختگیرانه در خصوص سفرها را اعمال کرد.

پیش بینی کارشناسان نیز همین می باشد که با توجه به بی عملی دولت برای قرنطینه شهرها، حجم بیماری گسترده تر خواهد شد و با حاد شدن شرایط، احتمالا دولت ناگزیر به تصمیماتی در سال جدید مثل تمدید تعطیلات نوروزی و سختگیری های جدی تری برای سفر و ترددهای بین شهری منجر می شود.

از این رو بوشهر می تواند زودتر در این خصوص وارد عمل شده و برای تصمیمات موثر و به موقع، منتظر ابلاغ از تهران نماند.

قطعا تاخیر در تصمیماتی که منجر به کاهش جابجایی از استان های آلوده تر به بوشهر و بالعکس می شود، روزها و هفته های بسیار سختی را پیش روی استان رقم خواهد زد که کنترل شرایط از توان امکانات بیمارستانی بوشهر خارج است و مردم نیز سهل انگاری های امروز مسئولان در این زمینه را نه می بخشند، نه فراموش می کنند.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
درود.بسیار عالی بود.من بعنوان یک شهروند از مسوولین خواهشمندم این مسئلهرا دست کم نگیرند وتصمیمات سخت تری در خصوص رفت وآمد لحاظ نمایند.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار