نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 02 اسفند 1402 - 08:15

نوای جنوب::دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: شعب سیار انتخابات افزایش پیدا کرده است و حتما در پارک‌ها و بوستان‌ها و مراکز عمومی ستاد انتخابات کشور و استان خدمت مردم خواهند بود.

نوای جنوب::دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: شعب سیار انتخابات افزایش پیدا کرده است و حتما در پارک‌ها و بوستان‌ها و مراکز عمومی ستاد انتخابات کشور و استان خدمت مردم خواهند بود.

 به نقل از ایلنا، “محسن اسلامی” دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست دانشگاه تربیت مدرس گفت: امروز روز ابلاغ تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان است و نامزد‌هایی که تایید صلاحیت شدند که مجموعه‌ای بالای ۱۵ هزار نفر را شکل می‌دهد، یک روز وقت دارند تغییر حوزه را به ستاد انتخابات کشور اعلام کنند این فرایند تا ۳ اسفند تمام شده و فرایند تبلیغات انتخابات مجلس را آغاز می‌کنیم.

اسلامی ادامه داد: تا ۸ صبح دهم اسفند این امکان وجود دارد که نامزد‌ها تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات، تبلیغات خود را انجام می‌دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: حدود ۵۹ هزار شعبه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری داریم و از این تعداد، ۳۵ شعبه شهری و ۲۴ شعبه روستایی است. ۴۴ هزار شعبه ثابت خواهد بود و ۱۵ هزار شعبه سیار هستند.

اسلامی ادامه داد: ماده ۱۱ انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره می‌کند که در این دوره رای دهندگان با ارائه یکی از مدارک پنجگانه شناسنامه، کارت ملی، گواهی نامه و گذرنامه پایان خدمت می‌توانند رای بدهند. به همین جهت شعب سیار افزایش پیدا کرده و حتما در پارک‌ها و بوستان‌ها و مراکز عمومی ستاد انتخابات کشور و استان خدمت مردم خواهند بود.

دبیر ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: دستگاه‌های احراز برای شعبه درنظر گرفته شده است. بر اساس قانون امسال دستگاه، احراز می‌کند که فرد امکان رای دادن دارد و باید متولد ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ و قبل آن باشد.

اسلامی بیان کرد: جمع رای دهندگان ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر هستند که در یازدهم اسفند واحد شرایط رای دادن خواهند بود. از بین این جمعیت بالغ بر ۶۱ میلیون واجد شرایط رای دادن، ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر آقا و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر خانم هستند. تعداد رای اولی‌ها نیز بیش از ۳ میلیون است و ۸۰۰ هزار نفر در کل ستاد‌های انتخابات برای امر انتخابات کمک خواهند کرد.

اسلامی گفت: تعرفه‌ای که در شعب اخذ رأی در اختیار رای دهندگان قرار می‌گیرد تعرفه‌ای یکپارچه است تا تسهیل صورت بگیرد و ملت کمتر در صف بمانند. تعرفه انتخابات مجلس و خبرگان را در یک ورقه کنار هم چاپ کردیم که جدا می‌شود و دو رنگ صندوق در هر شعبه وجود دارد؛ صندوق با در قرمز برای مجلس شورای اسلامی و صندوق با در آبی مخصوص مجلس خبرگان است. احیانا اگر فردی رای خود را در صندوق اشتباهی انداخت همکاران در انتهای روز تفکیک انجام می‌دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: چهار حوزه انتخابیه آبادان، قم، رشت و ملایر به صورت الکترونیکی خواهد بود و این چهار شعبه هزار و ۷۰۰ شعبه خواهند داشت و برای هر شعبه ۵ صندوق الکترونیکی در نظر گرفته ایم که در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی خواهیم داشت. اخذ رأی و شمارش آرا در این شعب کاملا الکترونیکی انجام می‌شود. این چهار شعبه آزمایشی است و در آینده امیدواریم همه انتخابات و اخذ رأی را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: سامانه شفافیت مالی هم تاکید قانون است و از همه نامزد‌ها به همین‌منظور شماره حسابی گرفته شده است. این شماره حساب فرایند هزینه‌ها و منابع مالی تبلیغات نمایندگان را به ما اعلام می‌کند و هیأت اجرایی به آن ورود می‌کند. نامزد انتخابات حتما باید تمام هزینه‌های خود برای تبلیغات را وارد سامانه مالی کند. رمز عبور و کلمه عبور در اختیار همه نامزد‌ها قرار گرفته و افراد آن را آزمایش می‌کنند و هزینه تبلیغات مجاز، تجمعات و هزینه عوامل اجرایی و اجاره ستاد انتخابات خود را ثبت می‌کنند.

او افزود: فرایند انتخابات در قانون قبلی ۸۳ روز بود و در این دوره فرایند ۲۰۹ روزه بود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
انتخابات

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار