نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 02 تير 1402 - 12:10

نوای جنوب:وقتی روی نقشه ایران به اسامی استان‌ها نگاه می کنیم شاید یکی از محروم‌ترین استان‌ها کهگیلویه و بویراحمد باشد. این استان جاذبه‌های طبیعی بی شماری را در خود جای داده است و جزو یکی از زیباترین استان‌های کشور قلمداد می شود به طوری که برخی از گردشگران و طبیعت گردان لقب بهشت زیبایی‌های ناشناخته ایران را به این استان داده‌اند. آبشار کمر دوغ نیز یکی از جاذبه‌های طبیعی جذاب این استان است.

نوای جنوب:وقتی روی نقشه ایران به اسامی استان‌ها نگاه می کنیم شاید یکی از محروم‌ترین استان‌ها کهگیلویه و بویراحمد باشد. این استان جاذبه‌های طبیعی بی شماری را در خود جای داده است و جزو یکی از زیباترین استان‌های کشور قلمداد می شود به طوری که برخی از گردشگران و طبیعت گردان لقب بهشت زیبایی‌های ناشناخته ایران را به این استان داده‌اند. آبشار کمر دوغ نیز یکی از جاذبه‌های طبیعی جذاب این استان است.؛آبشار کمر دوغ معروف به عروس آبشارهای ایران در ۱۵ کیلومتری قلعه رئیسی، مرکز بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه قرار دارد.هرچند این آبشار نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۶۰ متر عرض دارد و در ۱۰ کیلومتری قلعه رئیسی مرکز این بخش واقع شده‌ اما هنوز هم برای بسیاری از گردشگران ناشناخته باقی مانده است.

آبشار کمردوغ لقب هفتمین آبشار مرتفع کشور را به خود اختصاص داده و در تمام فصول سال دارای آب است. این آبشار یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می آید که نام آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چشمه‌های کوه‌های اطراف قلعه رئیسی آب آبشار را تامین می کنند و طعم این آب شور و نمکی است در حالی که در مناطق کوهستانی کمتر شاهد آب های شور هستیم به همین دلیل یکی از ویژگی های خاص این آبشار طعم نمکی آب است. جالب است بدانید زمانی که آب آبشار در حال ریزش از ارتفاع است همزمان با اکسیژن هوا ترکیب شده و رنگ آب شبیه دوغ سفید می شود به همین خاطر به آن را آبشار کمردوغ نامگذاری کرده اند زیرا در زبان بومی مردم این منطقه کمر به معنی دیوار سخت و صاف است که دقیقا شبیه دیوار همین آبشار است.

عروس آبشارهای ایران کجاست؟

مسیر دسترسی به آبشار

برای رسیدن آبشار باید ابتدا جاده های پر پیچ‌وخم کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد را طی کنید تا به چاروسا و سپس به قلعه رئیسی برسید. در طی مسیر نیز از میان جنگل‌های معروف بلوط استان در شمال دهدشت نیز عبور خواهید کرد که دیدن زیبایی های این مسیر نیز بر جذابیت سفر به آبشار می افزاید. مبدا حرکت ما از دهدشت آغاز می شود که از دهدشت تا چاروسا حدود ۶۳ کیلومتر مسیر پیش رو خواهید داشت. برای پیمودن این مسیر ابتدا باید قدم در جاده بگذارید و به سمت دیشموک حرکت کنید.

در طول مسیر از قلعه دختر، سرخون و چند روستای دیگر گذر خواهید کرد و با رسیدن به چاروسا و شهر قلعه رئیسی باید به سمت شرق جاده امامزاده محمود به مسیر خود ادامه دهید ؛در طول مسیر به یک دوراهی خواهید رسید که با کمک تابلوهای راهنما می‌توانید راه دسترسی به روستای کمر دوغ را پیدا کنید. بعد از رسیدن به روستا باید حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت پیاده‌روی کنید تا خودتان را به آبشار برسانید.

دیدنی‌های آبشار کمر دوغ

در پایین بخش آبشار کمر دوغ حوضچه های کوچک و بزرگی وجود دارد که می توانید دقایقی در آن شنا و آب تنی کنید البته در صورتی که نسبت به آب شور آبشار حساسیت و آلرژی نداشته باشید. علاوه بر این اخیرا در بخش جنوبی آبشار کمردوغ یک آبشار مصنوعی هم ایجاد شده که دیدن آن نیز خالی از لطف نیست.

یادتان باشد طعم خوش ماهی کبابی را در اطراف آبشار از دست ندهید زیرا در چند سال اخیر حوضچه های پرورش ماهی قزل آلا در این منطقه راه اندازی شده است که نه تنها منجر به زیباتر شدن اطراف آبشار شده بلکه می توانید یک وعده ماهی تازه کبابی را هم تجربه کنید.

پیشنهاد می کنیم حتما دوربین عکاسی با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید زیبایی های صخره و آبشار کمردوغ را برای همیشه ثبت کنید و همچنین اگر علاقمند به کوهنوردی هستید و با مهارت های اولیه کوهنوردی و صخره نوردی آشنایی دارید حتما لوازم و تجهیزات کوهنوردی را با خود بیاورید تا کوهنوردی در این منطقه بکر و جذاب را تجربه کنید.

عروس آبشارهای ایران کجاست؟

وسایل موردنیاز و توصیه‌های ضروری پیش از سفر

آبشار کمر دوغ یک آبشار چهارفصل است به همین خاطر شما می توانید در همه فصول سال به کهگیلویه و بویراحمد سفر کنید و از تماشای این آبشار زیبا لذت ببرید البته که بهترین زمان حضور در این منطقه بهار و تابستان است زیرا در فصل در بهار و تابستان آب‌وهوای منطقه معتدل است و زیبایی و سرسبزی این منطقه بسیار چشم نواز خواهد بود.

با توجه به این که هنوز امکانات اقامتی و رفاهی و زیرساخت های گردشگری در این منطقه توسعه نیافته باید لوازم و تجهیزات کمپینگ همانند زیرانداز، چادر، کیسه‌خواب، وعده غذایی به مقدار لازم، آب آشامیدنی، لباس اضافه، کیسه‌زباله و … به همراه داشته باشید و حتی مواد غذایی و مایحتاج خود را از شهرهای اطراف تهیه کنید البته اگر قصد کمپینگ ندارید می تواین در اماکن اقامتی و هتل های مناطق همجوار مستقر شوید.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
ابشار

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار