نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 24 آبان 1401 - 06:31

نوای جنوب:رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: سن ابتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به دهه‌های قبل به طور قابل توجهی در حال کاهش است.

نوای جنوب:رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: سن ابتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به دهه‌های قبل به طور قابل توجهی در حال کاهش است.

دکتر عصمت حیدری روز یکشنبه ۲۲ آبان کرد: دیابت، نوعی اختلال در متابولیسم یا سوخت وساز بدن است که عواملی همچون عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند.

وی بیان کرد: شیوع دیابت نوع ۲ طی سالهای اخیر افزایش بی سابقه‌ای داشته و بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت، به این نوع دیابت دچار هستند، که در شهرستان گناوه نیز همین شرایط حاکم است. از طرف دیگر، سن ابتلا به این نوع دیابت نیز نسبت به دهه‌های قبل به طور قابل توجهی در حال کاهش است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه افزود: شناسایی عوامل خطر دیابت نوع ۲ باعث شناخت زودتر این بیماری و پیشگیری از آن در مراحل اولیه بیماری می‌شود و در نهایت در جلوگیری از بروز عوارض آن بسیار مفید خواهد بود.

دکتر عصمت حیدری خاطر نشان کرد: از آنجا که در دیابت نوع ۲ افزایش میزان قند خون به آهستگی و به مرور زمان رخ می‌دهد، اغلب مبتلایان علامت آشکاری ندارند؛ به همین دلیل شایعترین علامت دیابت نوع ۲، بی علامتی است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه در خصوص کلاس‌های آموزشی دیابت تاکید کرد: شرکت در کلاس‌های آموزشی دیابت بسیار مفید است، چرا که فلسفه دیابت و اصول تغذیه سالم در این بیماری را به شما می‌آموزد و به شما یاد می‌دهدکه چگونه می‌توان با داشتن یک رژیم نسبتا آزاد، قند خون را کنترل کرد. به شما انگیزه می‌دهد که ورزش کنید و شما را توانمند میسازد تا گام بردارید و موفق شوید. پس از شرکت در کلاس، هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی، احساس خوب و خوشایندی خواهید داشت.

هاجر عوض پور افزود: انواع مختلفی از داروها برای بیماران دیابتی تجویز می‌شود (انسولین، قرص‌های پایین آورنده قند خون، آسپرین، داروهای تنظیم کننده فشارخون بالا و چربی‌های خون و ...).

وی تاکید کرد: بهترین نتیجه درمانی از مصرف قرص‌های خوراکی پایین آورنده قند خون تنها هنگام انجام هم زمان فعالیت بدنی منظم، رعایت برنامه غذایی صحیح و در صورت لزوم کاهش وزن به دست می‏آید، استفاده از این قرص‌‏ها به تنهایی کافی نیست.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اضافه کرد: تمام زنان و مردان بالای ۳۰ سال که حداقل یکی از مشخصات زیر را داشته باشند در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند:

*افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند..
*زنانی که سابقه‌ی ۲ بار یا بیش‌تر سقط خودبه خودی (بدون علت مشخص) و یا سابقه‌ی مرده زایی و یا سابقه‌ی به دنیا آوردن نوزاد با وزن بیش از ۴ کیلو دارند.
*افرادی که پدر، مادر، خواهر و یا برادر آن‌ها سابقه‌ی ابتلا به دیابت دارند.
*زنانی که در یکی از بارداری‌های قبلی خود سابقه‌ی دیابت بارداری دارند
*افرادی که فشار خون مساوی یا بیشتر از ۹۰/۱۴۰ داشته باشند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
گناوه

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار