نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 02 مرداد 1401 - 16:16
سارا طاهری:

نوای جنوب:اگرچه پول یکی از مهمترین فاکتور‌ها برای شروع زندگی مشترک است اما معیارهایی همچون عشق و علاقه، تحصیلات، سطح فرهنگی و اجتماعی از مواردی هستند که باعث می‌شوند تا حدودی نقش پول در ازدواج کمرنگ شود

نوای جنوب: 

هزینه یک ازدواج معمولی چقدر آب می‌خورد؟+جدول

سارا طاهری: پس از شغل و مسکن، ازدواج مهمترین دغدغه نسل جوان است این روزها با افزایش قیمت برخی کالاها ازدواج برای جوانان امری غیر ممکن تصور می‌شود. 

اگرچه پول یکی از مهمترین فاکتور‌ها برای شروع زندگی مشترک است اما معیارهایی همچون عشق و علاقه، تحصیلات، سطح فرهنگی و اجتماعی از مواردی هستند که باعث می‌شوند تا حدودی نقش پول در ازدواج کمرنگ شود، اما اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم به طور معمول یک پسر در شرایط عادی باید توانایی اجاره یک خانه در منطقه متوسط شهر و تامین مخارج یک زندگی متوسط و برگزاری یک جشن معقولانه را داشته باشد. 

یک ازدواج معقولانه در بوشهر برای یک زوج جوان چقدر آب می‌خورد؟

اگر یک پسر تصمیمش را بگیرد و برای خواستگاری پیشقدم شود باید بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان و بلکه بیشتر یک دسته گل و ۱۶۰ هزار تومان یک جعبه شیرینی تهیه کند، اگر همه چیز خوب پیش برود و دو خانواده به توافق برسند باید برای خرید حلقه اقدام کنند. 

خرید حلقه ازدواج

حلقه، عضو جدا نشدنی مراسم ازدواج است. اگر قیمت طلا را گرمی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، برای خرید یک حلقه رینگی ساده بسته به وزن، حداقل چهار تا هفت میلیون تومان باید هزینه کرد؛ البته برخی جوانان به دلیل قیمت بالای طلا به خرید حلقه‌های نقره روی آورده‌اند که در جای خود تحسین برانگیز است. 

هزینه مسکن

با همه ساده گرفتن‌ها در مخارج ازدواج، مهمترین مسئله برای همه زوج‌های جوان تهیه مسکن برای شروع یک زندگی ساده است. اجاره خانه‌ها با توجه به متراژ و منطقه متفاوت است، در جدول زیر اجاره خانه‌هایی با شرایط تقریباً مشابه در مناطق مختلف قرار گرفته است که می‌تواند تا حدودی وضعیت مسکن این روزها را مشخص کند. 

هزینه مراسم عروسی

این قسمت از ازدواج هزینه‌های بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد، برگزاری مراسم‌ها می‌تواند هم ساده و کم خرج باشد و هم تجملاتی و پرهزینه. این خود جوانان هستند که انتخاب می‌کنند مراسم‌شان را به چه صورت برگزار کنند اما با این حال برای برگزاری جشن عروسی ساده به غیر از تالار و غذا هزینه‌های لباس عروس، لباس داماد، دسته گل عروس، تزیین ماشین عروس، آرایشگاه و آتلیه وجود دارند که اگر یک زوج بخواهند هزینه‌های ازدواج خود را کم کنند باید از این قسمت باشد. 

با گشتی در بازار و پرس و جو از اوضاع قیمت‌های تالار به آقا جواد برخورد کردیم که آبان ماه امسال مراسم عروسی دارد. او می‌گوید برای تالار پنج میلیون ورودی و برای هر پرس غذای ساده ۱۳۰ هزار تومان پرداخت کرده است. 

وی در خصوص هزینه آتلیه می‌گوید: اکثر عکاسی‌ها برای ساخت یک کلیپ ساده مبلغی بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌گیرند و این بستگی به زوج دارد که چه بودجه‌ای را برای مراسم‌شان در نظر گرفته باشند. خرید لباس عروس هم هزینه بسیار بالایی دارد و زوج‌ها اغلب لباس را کرایه می‌کنند. کرایه لباس عروس نیز بین ۶ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد. 

دسته گل عروس و تزیین ماشین عروس تنها و تنها به سلیقه برمی‌گردد و زوج‌ها می‌توانند با انتخاب مدل‌هایی با حجم گل کمتر و گل‌های ارزان‌تر به نفع خود کار کند. 

تهیه لوازم منزل

یکی از فروشندگان صنف لوازم خانگی می‌گوید: تنوع در بازار لوازم خانگی بسیار زیاد است و یک زوج خودش تصمیم می‌گیرد از کدام برند و با چه قیمتی خرید کند. 

یخچال، اجاق گاز، تلویزیون و ماشین لباسشویی، وسایل ضروری برای شروع زندگی هستند که در جدول زیر قیمت آن‌ها را در بازار بررسی کرده‌ایم: 

همچنین برای خرید سرویس خواب ۱۴ میلیون تومان، مبلمان ساده ۲۱ میلیون تومان، دو تخته فرش پنج میلیون تومان، جارو برقی ایرانی ۳ میلیون تومان، ظروف غذاخوری ۳ میلیون تومان، سرویس معمولی قاشق و چنگال ۵۸۰ هزار تومان، سرویس قابلمه ایرانی هفت پارچه ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد. 

در این گزارش از برخی لوازم غیر ضروری مانند مایکروویو و ماشین ظرفشویی صرف نظر شده، همانطور که گفته شد تمام این هزینه‌ها کاملاً بستگی به نظر زوجین دارد که آیا دوست دارند زندگی‌شان را شروع کنند و یا آنکه می‌خواهند به خاطر برخی چشم هم چشمی‌ها شروع زندگی عاشقانه خود را به تاخیر بیندازند اگر چه شرایط اقتصادی همیشه بر وفق مراد نیست اما خوب است کمی در این زمینه تجدید نظر کنیم و از موارد اضافه در امر ازدواج اجتناب کنیم. همانطور که پدرها و مادرهای ما زندگی ساده‌ای را شروع کردند ما نیز تا جایی که امکان دارد سادگی پیشه کنیم. 

در حال حاضر نیز برخی خیریه‌ها با حرکتی زیبا اقدام به برگزاری مراسم ازدواج با نام ازدواج آسان کرده‌اند که این خود باعث فرهنگ‌سازی ازدواج‌های ساده خواهد بود. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامت خداوند به آنان نظر کند. 



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
ازدواج

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار