نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 18 مرداد 1400 - 09:25
به دلیل عدم شروع بکار شورای جدید شهر

نوای جنوب: استاندار و نماینده مجلس رسما این رویه هیات مرکزی نظارت برای ردصلاحیت منتخبان شورا را فراقانونی می دانند، از طرفی بلاتکلیفی محض در شهرداری مرکز استان، ضمن نارضایتی ارباب رجوع، فرصتی برای برخی تخلفات احتمالی پیش آورده است.

 

نوای جنوب: استاندار و نماینده مجلس رسما این رویه هیات مرکزی نظارت برای ردصلاحیت منتخبان شورا را فراقانونی می دانند، از طرفی بلاتکلیفی محض در شهرداری مرکز استان، ضمن نارضایتی ارباب عدم شروع بکار رسمی شورای جدید شهر بوشهر، شهرداری مرکز استان را نیز در بلاتکلیفی محض قرار داده، طوری که شهردار پیشین عملا اختیار امضای اسناد اداری و مالی را ندارد، سرپرستی هم برای رتق و فتق امور تعیین نشده است.

 در شرایطی که ششمین دوره شوراهای شهر از پنجشنبه گذشته رسما در سطح کشور شروع بکار کرده اند، اما به دلیل وضعیت بلاتکلیف دو منتخب شورای جدید بوشهر، آئین تحلیف و انتخاب هیات رییسه شورای جدید برگزار نشده و به دنبال آن سرپرستی هم برای شهرداری تعیین نگردیده است.

براساس قانون، از تاریخ شروع بکار شوراهای جدید که 14 مرداد بوده، شهردار پیشین حتی اگر در نیمه راه و کمتر از چهارسال منصوب شده باشد، عملا دیگر اختیاری برای امضای مکاتبات و اسناد مالی ندارد، مگر آنکه به عنوان سرپرست تعیین شده باشد.

از طرفی حسین صالحیان که حدود 10 ماه پیش از یزد به سکانداری شهرداری بوشهر رسید، در هفته های گذشته تاکید کرد: «استخاره کرده و تمایل به ماندن در شهرداری بوشهر ندارد». قطعا وی انتظار داشت با شروع بکار شورای جدید به زادگاهش بازگردد، طوری که در اواسط هفته قبل با کارکنان شهرداری نیز خداحافظی کرد و خانه ای که برای وی رهن شده بود تحویل داد.

اما اقدام عجیب هیات مرکزی نظارت انتخابات شوراها با میدان داری “مصطفی میرسلیم” نماینده تهران برای ردصلاحیت 80 منتخب شوراهای ششم کشور، دامن مهرزاد آسایش و حیدر رفاهی دو عضو شورای پنجم و منتخبان شورای جدید بوشهر را هم گرفت و به 3 منتخب شوراهای دیگر استان هم سرایت کرد.(غلامرضا برقی نژاد در اهرم، علی پریشان در جم و محمد نوروزی در انارستان جم)

موضوعی که منجر به لغو مراسم تحلیف شورای جدید بوشهر و 3 شهر مورد اشاره در روز پنجشنبه گذشته شد، اما بغرنج ترین شرایط در این بلاتکلیفی محض را شهرداری مرکز استان تجربه می کند که ضمن نارضایتی ارباب رجوع، خلاء پیش آمده نیز فرصتی برای برخی تخلفات خواهد بود.

بلاخره شورای جدید کی شروع می کند؟

اختلاف هیات مرکزی نظارت انتخابات شوراها و وزارت کشور برای ردصلاحیت داوطلبانی که از استان و شهرستان تاییدیه گرفته بودند به روزهای انتخابات برمی گردد که نهایتا وزارت کشور این رویه را فراقانونی دانست و برای 120 داوطلبی که از سوی آن هیات ردصلاحیت شدند، با تاخیر کد نامزدی صادر کرد و به انتخابات برگرداند که 80 نفرشان برای شوراهای ششم انتخاب شدند.

اما طی هفته گذشته و در خلا پیش آمده بین تغییر و تحول دو دولت، هیات مرکزی نظارت همچنان پیگیر به کرسی نشاندن تصمیمش بود و وزارت کشور نیز تا حدودی عقب نشینی کرد و به فرمانداران مربوطه برای جایگزینی علی البدل ها چراغ سبز داد، اما نهایتا اعلام کرد فعلا مراسم تحلیف شوراهایی که منتخبان آنها دچار این مشکل هستند برگزار نشود، موضوعی که مشخص نیست تا کی تعیین تکلیف می شود.

«خلیج فارس» کسب اطلاع کرد؛ قرار بوده دیروز نشست شورای امنیت کشور پیرامون اختلاف رخ داده بین وزارت کشور و هیات مرکزی نظارت برگزار این مشکل تعیین تکلیف شود، اما طبق پیگیری خبرنگار ما تا صبح امروز تصمیمی به استان ابلاغ نگردیده است!

یک منبع آگاه به «خلیج فارس» گفت: اگر تا پایان امروز وضعیت منتخبانی که هیات مرکزی نظارت روی صلاحیت شان دست گذاشته مشخص نشود، به احتمال زیاد روز سه شنبه تحلیف شورای شهر بوشهر با حضور 7 منتخب و در غیاب آسایش و رفاهی برگزار می شود تا مدیریت شهری مرکز استان از این خلا تصمیم گیری و بلاتکلیفی درآید. اضافه شدن دو نفر دیگر به ترکیب شورای جدید هم به تعیین تکلیف موضوع در روزها و شاید هفته های بعد موکول می شود.

مخالفت نماینده مجلس و استاندار بوشهر

شایان ذکر است به تازگی نماینده بوشهر در مجلس و استاندار بوشهر به تصمیم هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها انتقاد کرده اند.

جمیری به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان بوشهر با بیان اینکه در بررسی صلاحیت های این دوره کاندیداهای شورا بررسی های دقیقی در استان صورت گرفت، تاکید کرد: ردصلاحیت افراد پس از انتخابات را به مصلحت نمی داند و مخالف این شیوه ورود هیات مرکزی نظارت می باشد.

همچنین استاندار بوشهر در گفتگوی اینستاگرامی شنبه شب با «خلیج فارس» گفت: اینکه پس از برگزاری انتخابات، نمایندگان مردم ردصلاحیت شوند را یک رویه خطرناک برای کشور می دانم، چون این افراد براساس استعلام مراجع چهارگانه از هیات اجرایی، نظارت شهرستان و استان تاییدیه گرفته و نهایتا رای مردم را کسب کرده اند.

وی همچنین گفته: برای تشکیل شورای شهر بوشهر منتظر ابلاغ تصمیم وزارت کشور هستیم.

رجوع، فرصتی برای برخی تخلفات احتمالی پیش آورده است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شهرداری بوشهر

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار