نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 06 خرداد 1400 - 08:02
یک کارشناس انرژی مطرح کرد؛

نوای جنوب:یکی از راه‌هایی که برای جبران کمبود تولید برق مطرح می شود، استفاده از انرژی هسته‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار در مورد آن صحبت شده، ولی آیا این انرژی می‌تواند برای آینده کشور مثبت باشد یا خیر؟

نوای جنوب:

یکی از راه‌هایی که برای جبران کمبود تولید برق مطرح می شود، استفاده از انرژی هسته‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار در مورد آن صحبت شده، ولی آیا این انرژی می‌تواند برای آینده کشور مثبت باشد یا خیر؟

غلامحسین حسنتاش، عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی می‌گوید: باید هزینه- فایده انرژی هسته ای و تولید برق از این مسیر مورد کارشناسی جدی قرار بگیرد. به عنوان نمونه، نیروگاه هزار مگاواتی هسته‌ای بوشهر معادل  10 هزار مگاوات «نیروگاه سیکل» ترکیبی یا «نیروگاه‌های خورشیدی» هزینه داشته است، درحالی که سهم آن در تولید برق کشور فقط یک درصد است.

 حسنتاش که با فراز گفتگو کرده، ادامه می‌دهد: متاسفانه بعد از انقلاب، سازنده اصلی نیروگاه بوشهر از ایران خارج شد و روس‌ها جایگزین شدند که پول چندین نیروگاه را ظرف سی‌سال از ما گرفته‌اند و ظاهرا مولد مطلوبی هم تحویل نداده‌اند و بازهم با آن‌ها قرارداد دو فاز دیگر نیروگاه جدید بسته شده است.

او با تاکید بر استفاده از انرژی برق خورشیدی ادامه می‌دهد: ما در ایران پتانسیل عظیمی برای برق خورشیدی داریم و در مطالعات جامع باید مشخص شود که به لحاظ فنی و اقتصادی کدام گزینه‌های تولید برق برای ما منطقی‌تر و بهینه‌تر و کم هزینه‌تر است و اگر این مقایسه‌ها صورت نگیرد منابع کشور هدر خواهد رفت.

این کارشناس در همین خصوص اضافه می‌کند: علاوه بر این راندمان فعلی نیروگاهی ما بسیار پائین است و بر مبنای سند تراز گاز کشور مصوبه شورای‌عالی انرژی، باید متوسط راندمان نیروگاهی کشور ۳۷ درصد برسد. تلفات شبکه انتقال هم بسیار زیاد است. قبل از هر چیز باید بهره‌وری را سر لوحه کار‌هایمان قرار دهیم.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
انرژی اتمی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار