نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 09 دي 1399 - 08:28
گرانی فزاینده مسکن

نوای جنوب: بازار مسکن هیچ فریادرسی ندارد تا عملا 40 درصد جمعیت شهر بوشهر که اجاره نشین هستند، با قیمت های فعلی فاتحه خانه دار شدن را خوانده باشند.

نوای جنوب:کافیست به اپلیکشن های موبایلی یا بنگاههای املاک سطح شهر سرکشی کنید تا با دیدن قیمت های نجومی مسکن سرتان سوت بکشد، خانه هایی که تا چند ماه پیش سیصد تا چهارصد میلیون بوده و حالا به نرخ های میلیاردی تنه می زنند.

البته خرید‌‌ار هم نیست و مرد‌‌م چنین پول هایی برای خانه د‌‌ار شد‌‌ن ند‌‌ارند‌‌، اما اینکه د‌‌قیقا چه اتفاقی افتاد‌‌ه که قیمت یک ملک، روزانه چند ده میلیون روی آن می رود و هفتگی به 100 میلیون تومان می رسد، معمایی است که پاسخ آن را در دلالی و البته گره زدن ملک به نوسانات دلار و طلا جستجو کرد.

در این بین، دولت نیز پای خود را آشفته بازار قیمت مسکن بیرون کشیده و حتی از اقدام کوچک اما تا حدودی تاثیرگذار مثل "اعلام نرخ کارشناسی بابت هر متر مربع واحد مسکونی" بابت هر مرکز استان (و نه فقط به پایتخت) خودداری کرده تا شاید گامی برای ساماندهی این وضعیت باشد.

این وضعیت باعث شده در بوشهر تا دو واحد مسکونی با وجود آیتم‌های مشابه از حیث سال ساخت، مصالح ساختمانی بکارگیری شده و محل احداث آن با تفاوت قیمت‌های چند ده و حتی ۱۰۰ میلیون تومانی برای فروش به بنگاهها سپرده شود.

از طرفی، با وجود کاهشی شدن قیمت مسکن طی هفته های اخیر در سایه کاهشی شدن نرخ دلار، اما در بوشهر همچنان دلالان در برابر ریزش قیمت ها مقاومت می کنند، طوری که برخی معتقدند گروهی از مشاوران املاک بر تنور این سوداگری آتش می ریزند تا سود بیشتری از معاملات نصیب خود کنند.

برخی مشاوران املاک، عامل هرج و مرج در قیمت ها

موضوعی که "احسان آستانه" رییس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر آن را تایید می کند و می گوید: امروزه هزینه راه‎اندازی یک بنگاه املاک از خرید تاکسی هم کمتر است و همین باعث شده تا جوانان با هدف اشتغال زایی تنها با ۵۰ میلیون تومان اقدام به راه‌اندازی بنگاه املاک کنند. همین آسان گرفتن و نبود ضابطه، باعث شده تا بسیاری از افراد بدون تجربه وارد این کار شده و با پیشنهادات بالاتر از نرخی که مالک مطرح کرده، یکی از عوامل هرج و مرج در قیمت خرید و اجاره در بوشهر شوند.

وی با اشاره به اینکه 550 مشاوران املاک در بوشهر وجود دارد که سه برابر نیاز موجود است، می گوید: به شهروندان توصیه می‌شود برای خرید مسکن در هر کدام از محله‌های شهر بوشهر می‌توانند پس از تعیین نرخ از سوی مالک آن را با کارشناسان اتحادیه در میان بگذارند.

آستانه اظهار کرد: شهروندان با حضور در اتحادیه و ارائه درخواست کتبی همراه با اطلاعاتی مانند سال ساخت، متراژ و شناسه می‌توانند از اطلاعات مشاوره‌ای بنگاه املاک معتمد مستقر در محل برای خرید و فروش کمک بگیرند.

بازار بی صاحب مسکن در بوشهر

قطعا در این بازار بی حساب و کتاب که ملک بجای نیاز مصرفی، به کالای سرمایه ای مبدل شده، انتظار پایین آمدن قیمت ها رویاست.

از طرفی دولت هم برای تامین مسکن ارزان قیمت ضعیف ظاهر شده و سرانجام در سال پایانی دولت، طرح مسکن ملی را بنیان گذاشته که هرچند معایب مسکن مهر در آن رفع شده، ولی آورده بالایی از متقاضی طلب می کند که از عهده بسیاری از خانه به دوشان برنمی آید.

د‌‌ر هر حال این روزها هزاران خانواد‌‌ه د‌‌ر استان د‌‌ر حسرت خانه د‌‌ار شد‌‌ن هستند‌‌ و با این قیمت های نجومی اگر سالیان سال، همه د‌‌رآمد‌‌ خود‌‌ را پس اند‌‌از هم کنند‌‌، هیچ گاه صاحبخانه نخواهند‌‌ شد‌‌.

شوربختانه مسکن در بوشهر یک بازار بی صاحب است که کسی برای کنترل و نظارت بر قیمت ها برنامه ای ندارد.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
گرانی مسکن

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار