نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 15 خرداد 1401 - 09:45

نوای جنوب:بررسی‌ها از بازار شیلات حاکی از آن است که به دلیل افزایش قیمت میگو، این آبزی دریایی دیگر جایی در سفره مردم ندارد.

نوای جنوب:بدین ترتیب میگوها به دلیل عدم تقاضای داخلی، روی دست تولیدکنندگان مانده‌اند. بازارهای صادراتی نیز اوضاع چندان مساعدی ندارند و بسیاری از مشتریان در این مدت به میگوی ایرانی پشت کرده‌اند. اما چرا قیمت یک کیلو میگو از یارانه ۳۰۰ هزارتومانی هم افراد پیشی گرفت؟

قیمت میگو در بازار ایران 3برابر قیمت جهانی

مهرداد بازرگان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان بر این موضوع صحه گذاشت و گفت: به‌رغم اینکه میگو در بازارهای جهانی روند نزولی داشت، اما قیمت میگو در ایران به دلیل افزایش هزینه‌ها بالا رفت.

آن‌طور که تولیدکنندگان میگو عنوان می‌کنند در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه تولید، از جمله هزینه‌های بسته‌بندی، هر کیلوگرم میگو ۳۰۰ هزار الی ۳۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که قیمت میگو در بازارهای جهانی در گران‌ترین بخش‌ها کیلویی چهار دلار است. یعنی ۱۲۰ هزار تومان به واحد پول ایران.

از این رو روسیه هم که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده میگوی ایران بود حالا از سایر کشورها نیاز خود را برطرف می‌کند.

یک کارشناس شیلات در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه در گذشته بخش عظیمی از صادرات میگو به کشور چین، آلمان، انگلیس و برخی از کشورهای اروپایی بود، گفت: اما در چند سال اخیر صادرات میگو به روسیه افزایش چشمگیری پیدا کرد و ما از این طریق توانستیم ارزآوری خوبی داشته باشیم.

امین محمودیان در ادامه به تحریم اقتصادی روسیه در پی جنگ با اوکراین اشاره و عنوان کرد: روسیه در پی این تحریم‌ها، مبادلات دلاری خود را کاهش داد و اقدام به مبادرت تجاری با «روبل» کرد. به همین جهت صادرات میگو به روسیه دیگر به‌صرفه نبود.

تولید میگو به‌صرفه نیست

محمودیان در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش هزینه تولید میگو اشاره کرد و توضیح داد: هزینه‌های تولید از زمان رهاسازی تخم تا فصل برداشت، بشدت افزایش پیدا کرد. در برخی از مناطق کشور زمان برداشت در فصل گرما انجام می‌شود که این موضوع در بالا رفتن هزینه تولید بسیار تاثیر می‌گذارد.

قیمت میگو بالاتر از مرغ و ماهی

او افزود: بسیاری معتقد بودند که با افزایش قیمت مرغ و ماهی، میگو می‌تواند جایگزین مناسبی باشد، اما اکنون شاهد این هستیم مصرف سالانه میگو در کشور رو به کاهش است.

محمودیان از احتمال افزایش قیمت میگو به بالای ۳۵۰ هزار تومان خبر داد و اضافه کرد: به‌طور کلی میگو یک کالای لوکس محسوب می‌شود که تنها یک قشر خاص در کشور توانایی خرید و مصرف آن را دارند. در شرایط فعلی، مردم عادی حتی برای تهیه مرغ و تخم مرغ خود با مشکل مواجه‌اند و سعی می‌کنند که سایر محصولات مانند قارچ و حبوبات را جایگزین محصولات پروتینی کنند. اکنون حتی سیب‌زمینی هم کالایی گران است. دیگر نمی‌توان انتظار داشت مردم میگویی بخرند که قیمت آن از نرخ یارانه ۳۰۰ هزار تومانی بالاتر است.

منبع: تجارت‌نیوز



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
میگو

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار