نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 18 خرداد 1400 - 12:28

نوای جنوب: می بایست این موضوع مهم نیز مورد دقت نظر قرار گیرد که مسائل و مشکلات شهری موجود در هر منطقه، خاص همان منطقه و متناسب با بافت اجتماعی، بومی، فرهنگی، جغرافیایی و اقلیم همان منطقه می‌باشد، ولی در هر حال تفاوتی در اجرای وظایف شوراها ایجاد نمی‌کند.

















نوای جنوب:
به قلم زیبا رسته
مدرس دانشگاه
و پژوهشگر دکترای حقوق عمومی

 بدون شک هدف از شکل گیری نهادی به عنوان شورای اسلامی شهر و روستا، که برگرفته از مردم است و در خدمت اجرای اهداف تعیین شده و حل مشکلات عدیده ی شهری می باشد، این بوده است که بتواند با تکیه بر آراء مردمی، به عنوان یک بازوی قوی نظارتی و اجرایی (که البته بعد اجرایی آن محل بحث دارد) برای پیگیری، رفع، حل و فصل مشکلات شهری از نهایت ظرفیت‌های خود استفاده نماید وقابل توجه است، همین موضوع محل ایراد و بحث می باشد.
با توجه به شرح وظایف و اختیارات حاصل از قانون مدون شوراهای اسلامی شهر و روستا، آیا در این ۵ دوره ی گذشته شوراهای اسلامی شهر و و روستا، به صورت پویا و کارآمد از تمام توان و ظرفیت خود برای رفع موانع و مشکلات شهری، اقدامات لازم را انجام داده‌اند؟ و آیا نتیجه حاصل همان نتیجه بوده است که منظور نظر تشکیل چنین نهادی با چنین قدرت اجرایی می باشد؟
 می بایست این موضوع مهم نیز مورد دقت نظر قرار گیرد که مسائل و مشکلات شهری موجود در هر منطقه، خاص همان منطقه و متناسب با بافت اجتماعی، بومی، فرهنگی، جغرافیایی و اقلیم همان منطقه می‌باشد، ولی در هر حال تفاوتی در اجرای وظایف شوراها ایجاد نمی‌کند.
با نگاهی دقیق به شوراها متوجه خواهیم شد که توقع مردم از شورا و انجام وظایف اعضای شورای شهر ها نباید منحصر به جمع چند نفره اعضای این نهاد ملی واگذار گردد.
 قطعاً با به کارگیری گزینه هایی همچون هسته های مردمی متفکر و متخصص به عنوان اتاق فکر و مشورت در راستای اجرای وظایف شورا و همچنین استفاده از اندیشه‌های سایر افراد دلسوز پیشرفت و آبادانی شهر،بکارگیری نیروهای جوان و متخصص و پویا، استفاده از اندیشه ی افراد با تجربه، استفاده از برنامه‌های رقبای انتخاباتی در زمان انتخابات، و........... مفهوم واقعی شوراها را در معنای کلمه و آیه شریفه ی
" و امرهم شورا بینهم".  را متجلی خواهد کرد.
بی شک رفع مشکلات عدیده ی شهری، همچون بافت فرسوده، آب های سطحی فصلی، دفع زباله، توجه به آلودگی هوا و آلاینده ها، زیباسازی فضای شهر در قالب مبلمان شهری، مدیریت های لازم در زمان بحران های موجود، هماهنگی با دستگاه ها و سازمان ها، ایجاد بستر لازم برای درآمدهای پایدار شهری، ایجاد ساز و کارهایی برای ارتقای سلامت و بهداشت عمومی، زمینه‌سازی فرهنگی، توجه به کلیه اقشار جامعه اعم از جوانان بانوان و کودکان و سالخوردگان،  توان یابان و معلولان، توجه به اصناف و مشاغل، توجه به استفاده از کلیه ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی اعم از درون شهری و برون شهری، نظارت بر درآمدها و هزینه ها، جذب سرمایه‌گذار خصوصی و عمومی و سایر مسائلی از این دست، می‌تواند برای شوراها راهکاری روشن در جهت اجرای واقعی قانون و اختیارات حاصله از این قانون برای اعضای شورا باشد.
شوراهای اسلامی شهرها علاوه بر اینکه متولی امور شهری می باشند متولی نظارت بر حسن اجرای این امور نیز هستند. این انتظار قانونی بر اساس نص صریح قانون از شوراهای اسلامی شهر بسیار به جا و درست میباشد که این نهاد مردمی امر مهم هماهنگی بین سازمان‌های مختلف را به بهترین شکل ممکن انجام داد و نهایتاً اینکه متاسفانه در طول ادوار گذشته ملاحظه می گردد بیشترین توان شوراهای اسلامی شهرها در بخش اجرایی آن معطوف به عزل و نصب شهرداران گردیده است. که خود این معضل باعت شده گاها از پرداختن به سایر وظایف قانونی، بازمانند.
امید است در دوره جدید، شوراهای اسلامی شهرها بتوانند از تمامی ظرفیت های قانونی خود برای اجرایی کردن تمامی وظایف و اختیارات خود استفاده لازم را برده و منافع حاصل از آن انتظارات به جای شهروندان را اقناع نماید.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
رسته

نظرات کاربران
بسیار عالی و کامل،ممنون از استاد رسته بزرگوار.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار