- عکس/ از این خودرو فقط یک دستگاه در جهان وجود دارد
- دو مرسدس بنز جدید در آستانه ورود به ایران + عکس
- عکس/ چهره خاص و متفاوت مهلقا باقری در سلفی جدیدش
- عکس/ لامین یامال در این قصر لاکچری زندگی میکند
- تصاویر/ درون آرامگاه کوروش این شکلی است
- فولوین تی11؛ چری شاسی بلند خود را روانه بازار کرد+تصاویر
- سورن پلاس ضدگلوله رونمایی شد+عکس
- عکس زیر خاکی از عمو پورنگ با یک شیر!
- عکس/الناز شاکردوست و نیما شعباننژاد در یک پشت صحنه
- امروز در نقطهای از تهران همه به یاد او سفید پوشیدهاند
نوای جنوب:طراحی آثار اینفوگرافیک دارای 4 گام کلی و اساسی تبیین، اطلاعات، طرح ریزی و اجراست که عده ای مرحله توزیع و اشتراک گذاری را نیز به عنوان گام پنجم آن برمی شمارند.
نوای جنوب:
طراحی آثار اینفوگرافیک دارای 4 گام کلی و اساسی تبیین، اطلاعات، طرح ریزی و اجراست که عده ای مرحله توزیع و اشتراک گذاری را نیز به عنوان گام پنجم آن برمی شمارند.
در طراحی آثار اینفوگرافیک، پس از طی دو مرحله تبیین (مشخص کردن هدف، موضوع، نوع مخاطب، نوع رسانه و پلتفرم، ابعاد، شیوه نمایش، زمان در اختیار و...) و اطلاعات (جمع آوری، دسته بندی و طراحی اطلاعات، پالایش و خلاصه سازی اطلاعات)، نوبت به ایده پردازی و طرح ریزی می رسد که در این مرحله لازم است تا ماکت و طرح اولیه ای برای اثر اینفوگرافیک تهیه کرد. در این مرحله، باید تصمیم گرفت که اثر ما باید دارای چه ایده کلی، ساختار گرافیکی، لی اوت و اولویت محتوایی باشد. لی اوت در واقع همان چیدمان و عرضه مجموعه ای از انواع محتوا اعم از نوشتاری و تصویری و... در یک سطح یا فضا با محدوده ای از پیش معلوم است و تلاش می شود تا با انتخاب لی اوت مناسب بسته به موضوع، هدف، نوع اطلاعات و محتواهای در اختیار و... اطلاعات به بهترین و ساده ترین شکل به مخاطب منتقل شود، در عین اینکه محتوای ارائه شده از جذابیت لازم برای توجه مخاطب به آن برخوردار باشد.
باید به یاد داشت که داشتن اطلاعات و عناصر بصری مناسب، تنها نیمی از راه ساخت یک اثر اینفوگرافیک است. در حالی که باید بتوان همه عناصر را در کنار یکدیگر قرار داد و برای انجام این کار نیاز به ترکیبی هماهنگ و منسجم از عناصر بصری، متن و رنگ است.
یکی از نکات مهم در بحث چیدمان محتوا، توجه به سفیدخوانی و مدیریت فضاهای مثبت و منفی، تعادل و توازن عناصر موجود در کل اثر است. ایجاد نقطه کانونی و اولویت گذاری در چیدمان نیز می تواند روند خوانش را سهولت بخشد.
در کنار نکات مذکور، از یک اثر اینفوگرافیک با هر لی اوتی باید که دارای این ارکان اصلی باشد: تیتر، لید، بدنه، نام تولیدکننده و منابع مورد کاربرد در اثر.
همچنین از یک اثر اینفوگرافیک انتظار می رود دارای رویکرد تصویری (به ویژه منحصر به فرد) بوده و اطلاعات را به شکلی جذاب و پویا به زبانی روشن و ساده به مخاطبانشان ارائه کنند. بهره گیری از یک طراحی خلاقانه، نظام مند بودن و هماهنگی بین طراحی، رنگ و فونت و... در اثر، طراحی اطلاعات و اولویت بخشی به آنها متناسب با هدف، درست و دقیق بودن اطلاعات (Lasquite,n.d.)
گفته می شود که یک اثر اینفوگرافیک خوب باید دارای این چهار ویژگی باشد: اطلاعات، داستان/ روایت، طراحی مناسب و قابلیت اشتراک گذاری. (Lasquite,n.d.)
انواع لی اوت رایج در اینفوگرافیک
انواع لی اوت های رایج از اینفوگرافیک وجود دارد که بسته به موضوع، هدف، نوع اطلاعات و محتواهای در اختیار می توان از آنها کمک گرفت ولی واقعیت این است که با توجه به تنوع محتوا و تبیینی که برای یک اثر صورت می گیرد، گاه نمی توان صرفاً از این چیدمانها بهره گرفت و به نوعی هر اثر، چیدمان خاص خود را با ملاحظات مذکور طلب می کند ولی به هر تقدیر آشنایی با انواع لی اوت می توان یاری گر بوده و تصمیم گیری را در انتخاب چیدمان مناسب و سازگار با اثر، آسانتر کند.
پیش از اشاره به انواع لی اوت رایج، باید گفت ممکن است طراحی انواع اینفوگرافیک از سبکهای خاصی نیز پیروی کند که از این جمله سبک هدر، بدنه و فوتر (The Header-Body-Footer Style) است. در این سبک، اینفوگرافیک دارای سه بخش اصلی است: تیتر و لید یا ورودی در بخش هدر، بدنه، نام تولید کننده و منابع مورد کاربرد در فوتر یا پاورقی یا همان پانویس (تصویر شماره 1)
در سبک مذکور، در بخش بدنه، محتوا به قسمتهای مختلف تقسیم شده و هر قسمت عنوان خاص را طلب می کند. جداسازی محتوا در این روش، با روشهای مختلفی صورت می گیرد که از این جمله استفاده از خطوط یا بلوک های رنگی و... است. هر بخش با توجه به نوع محتوای نوشتاری و بصری اعم از نقشه، نمودار و... نیازمند تنظیمات خاص خود است. (Yang 1,2019)


تصویر شماره 1، سبک هدر، بدنه و فوتر. تصویر شماره 2، نمونه های سبک هدر، بدنه و فوتر
در منابع مختلف توصیه های مختلفی برای موثرتر و جذابتر شدن اینفوگرافیکها شده است ولی باز باید به خاطر سپرد هر اثر اینفوگرافیک، تصمیمات خاص خود را طلب می کند. به عنوان مثال به این نمونه توجه کنید.
در روند تهیه اینفوگرافیک 7 نکته می تواند اثر را موثرتر و جذابتر نماید: 1. تولید هدفمند 2. ایجاد نقطه کانونی 3. داشتن روایت تصویری 4. ساده سازی اثر و عدم بهره گیری از عناصرمازاد بصری که سبب پرت شدن حواس مخاطب می شوند 5. استفاده از کنتراست رنگی 6. استفاده از نمودارهای مناسب 7. توجه به پلتفرم و تولیدی اثری سازگار با آن (Yang 2 ,2019)
با این مقدمات، حال با انواع لی اوت های رایج اینفوگرافیک آشنا می شویم.


مفید طعمه دهنده مقایسه ای


پرعدد تایم لاین
مفید طمعه دهنده یا اینفوگرافیکهای مفید طعمه گذار (Useful Bait)
این نوع لی اوت در اینفوگرافیک برای بیشتر انواع داده ها مناسب است. در آن بیشتر باید بر جنبه علمی و کاربردی تمرکز کرد و باید خوانش آن ساده و آسان باشد. می توان ان را پرینت گرفت و بارها به آن رجوع کرد. (Mei Chow,2015)
این اینفوگرافیکها باید ساده و کاربردی و مرتبط با موضوع مورد نظر باشند. آنها در شبکه های اجتماعی همچون پینترست به خوبی به اشتراک گذاشته می شوند. (Ashton, 2013)
این نوع اینفوگرافیک راهی است، برای پاسخ دادن به سوالی به شکل بصری و نشان دادن اینکه چگونه می توان آن را انجام داد.( Wiesenfeld,2017)
در مجموع باید گفت، اینفوگرافیکهای مفید طمعه دهنده یا اینفوگرافیکهای مفید طعمه گذار ، در واقع گروههایی از اینفوگرافیکها هستند که با توجه به کاربردی بودن و سادگی شان مخاطب را جذب (قلاب) خود می کنند.
مقایسه ای (Versus/Comparison)
در این نوع از لی اوت اینفوگرافیک که به طور معمول به تقسیم بندی در آن به صورت عمودی صورت می گیرد، امکان مقایسه را به روشنی و در کنار یکدیگر فراهم می کند. زمانی که لازم است تا مخاطب تفاوتها و شباهتها را درک کند بهتر از است از این روش چیدمان محتوا استفاده شود. مقایسه ای است. (Mei Chow,2015)
در این نوع لی اوت، می توان دو موضوع مشابه یا جدید را در برابر یکدیگر قرار داد و به برجسته کردن شباهتها و تفاوتها برای درک بهتر آنها پرداخت. تطابق محتوا در این نوع اینفوگرافیکها برای درک و تجسم بهتر توسط مخاطب بسیار حائز اهمیت است. مناطقی از اثر که برای مخاطب مهم هستند باید از توجه دهی لازم برخوردار باشند. محتوا باید به صورت تفکیک شده ارائه شود تا مخاطب پس از مقایسه یک سوی اطلاعات بتواند، در بخش مقابل و مخالف آن، اطلاعات مقایسه ای را دریافت کند. (yin & Others, 2014)
اینفوگرافیکهای پُرداده یا پُر عدد (Heavy Data یا Statistical infographics)
این نوع لی اوت زمانی به کار می رود که بنا باشد بخواهیم آمار و نمودارهای زیادی را در اثر خود استفاده کنیم. (Mei Chow,2015)
در این نوع اینفوگرافیکها ، محتوای زیادی کارشده و از نمودادها و اعداد بسیاری تشکیل شده است و نیازمند طراحی خوب برای ارائه بهتر داده ها و اطلاعات است. ( Wiesenfeld,2017)
همچنین توصیه می شود در اینفوگرافیکهایی که مبتنی بر اعداد تولید می شوند، باید تلاش کرد تا در طراحی آنها ، از حد متوسطی از بصری سازی محتوا و متن برای کمک به درک مطلب بهره گرفت. در طراحی اینفوگرافیکهایی که با اعداد و داده ها و آمار بسیار سروکار دارند، باید بسیار محتاط بود تا اثر ما پر از اطلاعات (اضافه بار اطلاعاتی) زیاد نشود. (yin & Others, 2014)
تایم لاین (Timeline)
برای ارائه تاریخچه یا بیان وقایع به ترتیب تاریخی از تایم لاین استفاده می شود. سازمانها معمولاً از این نوع لی اوت برای بیان گزارشهای سالانه یا عملکردهای خود استفاده می کنند. (Mei Chow,2015)
تایم لاینها رویدادهای زمانی را به شکلی بصری و جالب تشریح کرده و در عمل مخاطب را به یک سفر می برند. اطلاعات تاریخی ارائه شده در تایم لاینها باید جالب یا به اندازه کافی برای مخاطبان حائز اهمیت باشد. ( Wiesenfeld,2017)


نقشه راه مقالات بصری شده
نقشه راه (Road Map یا Process infographics )
چنانچه بنا باشد تا فرآیند یا داستانی به روایت بصری درآید، از این نوع اینفوگرافیک استفاده می شود. این نوع لی اوت، به خوبی به ارائه داستان و روند مورد نظر می پردازد. بهتر است برای درک بهتر اطلاعات، آنها را با عکسها و تصاویر کوچکی همراه کنید.
مقالات بصری شده (Visualized Article)
زمانی که داده ها و اطلاعات پیچیده بوده و یا روایتمان طولانی است، می توان از این روش استفاده کرد. در این روش، بیش از متن، تمرکز بر بصری سازی محتوا است. در این روش می توان اطلاعات را به بخشهای کوچک و جداگانه ای تقسیم کرد و سپس به تعیین عنوان برای هر بخش اقدام کرد و در نهایت نیز اثر را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت. (Mei Chow,2015)
فلوچارت (Flowchart)
فلوچارتها می توانند با قراردادن گزینه هایی پیش روی مخاطب مرتبط با سوالی خاص، آنها را به جواب مناسب برساند. طراحی این نوع اینفوگرافیکها باید ساده باشد و عمدتاً در رسانه های اجتماعی به خوبی اشتراک گذاری می شوند. (Wiesenfeld,2017)
نکته:
در برخی منابع از عمده مواردی که اشاره شد و می شود در قالب انواع لی اوت رایج در اینفوگرافیک یاد می شود و در بعضی منابع نیز از آنها با عنوان «انواع اینفوگرافیک» نام برده می شود. نکته اصلی در این میان اینکه هر اینفوگرافیکی در هر گروه و قالب و سبکی و نوعی دسته بندی شود، مهم این است حاوی چه محتوایی است و ساختار و چیدمان مناسب آن چگونه باید باشد؟ یا به زبان دیگر چه چیدمان با آن سازگارتر است؟
اینفوگرافیکهای جغرافیایی (Geographic infographic)
چنانچه بنا به بصری سازی داده هایی مبتنی بر مکان، داده های جمعیتی و... باشد، از این نوع اینفوگرافیک استفاده می شود. تمرکز تصویری در این آثار بر نقشه و نمودارهای مربوطه است. مکانهایی روی نقشه مشخص شده و از نمادها و برچسبهای مختصر برای توضیحات مربوطه بهره گرفته می شود. (MCGUIRE,2019)
اینفوگرافیکهای اطلاعاتی (Informational infographic)
در شرایطی که اطلاعات مبتنی بر متن بوده و سعی بر آموزش مخاطبان یا آگاهی آنها از تعریف یا مفهومی خاص است، در این شرایط از اینفوگرافیکهای اطلاعاتی استفاده می شود. این اینفوگرافیکها، معمولاً به طور بلوک بندی به همراه اطلاعات و عنوان مربوط به هر بلوک قالب بندی می شوند. معمولاً از آیکونها یا تصاویر استفاده می شود تا به درک بهتر مخاطبان از آنچه مشاهده می کند، کمک کند. (Khoja,n.d.)
در این نوع اینفوگرافیکها معمولاَ از شماره گذاری هر بخش برای کمک به جریان طراحی اینفوگرافیک استفاده می شود. در این میان، عناوین توصیفی و آیکونها و نمادهای تصویری به ارتباط واضح و شفاف هر بخش کمک می کند. در این نوع از اینفوگرافیک چنانچه ارتباط زمانی یا نظم خاصی در ترتیب اطلاعات باشد، به طور مدور نیز چیدمان می شوند. در این روش توصیه می شود علاوه بر تعیین عنوان برای هر بخش و تا حد ممکن شماره گذاری اطلاعات، از تنوع رنگ و تصاویر و آیکونها توصیف گر مفاهیم و نیز خلاصه سازی محتوا و هرچه بصری سازی آنها استفاده شود. (MCGUIRE,2019)
اینفوگرافیک لیستی (List infographic)
در مواردی که بناست تا مجموعه ای از نکات یا لیستی از منابع یا نمونه ها به اشتراک گذاشته شود از روش لیستی استفاده می شود. در این روش توصیه می شود تا نقاط موجود در لیست شماره گذاری شود تا به گردش اطلاعات و جریان ارتباطی اثر کمک کند. از آیکونها برای توجه بخشی استفاده شده و رنگ فونت و پس زمینه هر بخش تغییر داده شود تا جذابیت بیشتری به اثر دهد. همچنین چیدمان «اس» شکل و دایره ای برای این نوع محتوا توصیه می شود. (MCGUIRE,2019)
اینفوگرافیکهای سلسله مراتبی (Hierarchical infographic)
در نوع این گروه از اینفوگرافیک ها می توان اطلاعات را از حداکثر تا حداقل سازمان دهی کرد که نمونه بارز در این خصوص، هرم سلسله نیازهای مازلوست. در هیچ یک از آثار از این چیدمان استفاده نشده بود.
رزومه (Infographic resume)
از دیگر انواع لی اوت، اینفوگرافیکهای رزومه (Infographic resume) است که ویژه تهیه رزومه است.
اینفوگرافیک مبتنی بر عکس ( Photo Infographic)
این نوع اینفوگرافیکها نیز لی اوت خاص خود را نیازدارند. باید در آنها بتوان به یاری عکسها به بصری سازی محتوا یا روایت آنها پرداخت. عکسهای ویژه این کار عکاسی شده و لذا این آثار طراحی منحصر به فرد خود را نیز دارا هستند. متنها برای توصیف بهتر تصاویر به کمک می آیند و عمدتاً نیز این آثار از طراحی ساده ای برخوردارند.
جمع بندی
یک اثر اینفوگرافیک باید با توجه به هدف، موضوع، نوع مخاطب، نوع رسانه و پلتفرم، ابعاد کار، شیوه نمایش و... طراحی شود و با پایبندی به اصول و قوانین مربوطه، این نکات تا حد ممکن در آنها رعایت شود: ساختار مناسب، اصالت و منحصر به فرد بودن، مستند بودن، روزآمد بودن آمار و اطلاعات، درستی و دقت، ایجاز (جامع و مانع بودن)، سهولت در انتقال اطلاعات، ابتکار و خلاقیت در ایده و اجرا، استفاده از ابزارها و روشهای مناسب بصری سازی داده ها و اطلاعات، استفاده از عناصر و نشانه های ملی و بومی، بهره مندی از یک روایت مناسب.
باید تلاش کرد تا در یک اینفوگرافیک، اطلاعات پیچیده را به صورت قابل فهم و شفاف به مخاطبان ارائه کرد و در این مسیر از اصول و قوانین موجود در طراحی و چیدمان مناسب آثار اینفوگرافیک نیز بهره گرفت. آثار اینفوگرافیک باید از رنگ مناسب برخوردار بوده و به اندازه کافی جذاب و منتقل کننده اطلاعات لازم به مخاطبان هدف خود باشند. اینفوگرافیکی که بسیار زیبا و جذاب باشد ولی نتواند به درستی به انتقال اطلاعات بپردازد، در واقع محکوم به شکست است. باید فونت و رنگ و تصویر در خدمت موضوع و کمک به درک بهتر مفهوم باشند.
همچنین در طراحی آن به سفیدخوانی توجه شده تا اثر شلوغ به نظر نرسد. برای درک و فهم بهتر مخاطب، به یاری عنوان، خطوط، بلوکهای رنگی و... محتوا به درستی تقسیم و تفکیک شوند. (Yang,2019)
در کنار همه این نکات، انتخاب لی اوت و چیدمان مناسب برای اثر با توجه به موضوع، هدف و محتوای در اختیار و نوع اطلاعات ضروری است. گرچه در این مقاله با انواع لی اوت رایج در اینفوگرافیک آشنا شدیم ولی تأکید می شود که هر اثر اینفوگرافیک ویژگی خاص خود را دارند و نیازمند طراحی و لی اوت مخصوص به خود است هرچه آشنایی با روشهای رایج نیز می تواند یاری گر در این تصمیم گیری از سوی طراح اینفوگرافیک باشد.
اخبار استان بوشهر
- معاون عمرانی استاندار از دو مدرسه در حال ساخت بیدخون بازدید کرد
- پیام دکتر موسی احمدی نماینده جنوب استان به مناسبت روز نوجوان
- اطلاعیه روابطعمومی شهرداری بندر دیر
- دکتر موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس،بیان و مطالبه خواسته های مردم استان بوشهر در دیدار با رئیس جمهور +تصاویر
- به مناسبت روز پرستار و با حضور مجموعه مدیریتی شهر وحدتیه صورت گرفت: تجلیل و تکریم پرستاران و پزشکان مرکز جامع سلامت شهر وحدتیه +تصویر
- با پیگیریهای دکتر موسی احمدی؛ آزادراه شیراز – بوشهر جان تازه گرفت/ تفاهمنامه تامین مالی پروژه بهزودی امضا میشود
- اجرا، تکمیل و آغاز به کار حدود ۲۷۰ پروژه عمران شهری خدماتی در طول ۴ سال خدمت در وحدتیه+تصاویر
- تکریم و تجلیل از خانم زهرا جمهوری نخبه علمی شهر وحدتیه +تصاویر
- قدردانی از مسئولان شهرستان عسلویه در نشستهای هماندیشی همکاری با شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر+تصویر
- نشست معاون برنامه ریزی وزارت نیرو با استاندار بوشهر +تصویر
- بازدید معاون برنامه ریزی وزارت نیرو از روند اجرای عملیات احداث ایستگاه ۱۳۲ کیلوولت شهر کلمه +تصویر
- بازدید دو ساعته فرماندار عسلویه از پروژههای عمرانی شهر بیدخون+تصاویر
- شهرداری بندر دیر،کارو تلاش توقف ندارد+تصاویر
- برگزاری اردوی فرهنگی و زیارتی و سیاحتی پایگاه مقاومت شهدای بسیج و شهیده زینب کمایی و مسجد امام هادی (ع)برازجان در خان زنیان+تصاویر
- تلاش و سازندگی همه جانبه توسط شهرداری بندر دیر+تصویر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- با اهتمام دکتر موسی احمدی،بازدید کمیسیون انرژی مجلس از پارس جنوبی+تصاویر+جزئیات
- ریزش سقف پانسیون پزشکان در کنگان، یک ماه پس از افتتاح!
- قدردانی فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان از آحاد مردم و مسئولین به مناسبت هفته انتظامی
- :آیین رونمایی از کتاب ارزشمند «تاریخ نجیرم» که به عنوان یکی از ۱۴ اثر برتر تاریخی کشوردر بندر دیر
- در سومین روز نمایشگاه شیراز اکسپو؛ بازدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس از غرفه اویک+تصویر
- نشست هماهنگی و هم اندیشی شهرداران شهرهای وحدتیه، سعدآباد و آبپخش در شهر وحدتیه +تصویر
- به ریاست دکتر احمدی،در سفر نظارتی کمیسیون انرژی به فارس؛ نشست تخصصی بررسی چالشها و ظرفیتهای تولید برق حرارتی استانهای فارس و بوشهر برگزار شد
- شهرداری بیدخون،تلاش و کوشش و سازندگی توقف ندارد+تصاویر
- نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی با مجموعه شهرداری وحدتیه +تصاویر
- با حضور دانش آموزان و کودکان شهر برگزار گردید؛ آئین نکوداشت و جشن روز جهانی کودک در شهر وحدتیه +تصاویر
- نشست تخصصی در استانداری بوشهر با محوریت تسریع در راهاندازی سایت مکانیزه مدیریت پسماند شهرداری دیر برگزار شد.+تصاویر
- با اهتمام دکتر موسی احمدی ،برنامه کمیسیون انرژی در هفته جاری
- بازدید میدانی مهندس ارشدی شهردار از سطح شهر وحدتیه +تصاویر
- اطلاعیه فرهنگی شهرداری بندر دیر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- نلاش ،کوشش و عمران در شهرداری بندر دیر+تصاویر
- تلاش و فعالیت بی وقفه در شهرداری بندر دیر+تصاویر
- تصاویر/ جشن بادبادک ها در ساحل بندر بوشهر
- چرا قیمت ها از شب تا صبح 2 برابر میشود؟
- کار وتلاش و سازندگی در بندر دیر+تصاویر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- زنگ اغاز ایین هفته ملی کودک در بیدخون+تصویر
- دکتر احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس خبر داد: نشست ویژهی فعالسازی خط ریلی بوشهر - عسلویه در پایتخت+تصویر
- توسط شهرداری وحدتیه،لایروبی و پاکسازی دره های فصلی +تصاویر
- حضور شهردار و رئیس شورای شهر بیدخون در جمع و.رزشکاران+تصویر
- آتش نشان شهر بیدخون تجلیل شدند+تصویر
- پارس شمالی وارد مرحله اجرایی شد
- بمناسبت هفته فراجا،دیدار شهردار و رئیس شورای شهر بیدخون با فرمانده انتظامی عسلویه+تصویر
- انجام عملیات کوهستان و نجات جان همشهری مصدوم توسط اتش نشانی شهرداری وحدتیه+تصاویر
- دیدار شهردار و مدیران شهرداری با فرماندهی و کارکنان کلانتری وحدتیه +تصویر
- پیام شهرداری وحدتیه بمناسبت هغته نیروی انتظامی
- حضور نیروهای عملیاتی آتش نشانی شهرداری بیدخون در مدارس ابتدایی بیدخون جهت آشنایی دانش آموزان با نکات ایمنی
- تلاش و سازندگی با همت شهرداری بیدخون+تصویر
- با رایزنی و همت دکتر شیخ موسی احمدی ،اختصاص ۳۰۹ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز مدارس جنوب استان بوشهر
اخبار استان فارس
- آخرین وضعیت پرونده دختری که در شیراز ناپدید شد
- امامجمعه شیراز: زمان شاه، مردم در فقر و فلاکت بودند
- ماجرای اختلاس نجومی یک کارمند بانک در فارس
- خرس قهوهای سیوند فارس تلف شد + عکس
- عکس/ حرکت یک کافه در شیراز جلب توجه کرد
- خواستگار قلابی در شیراز دستگیر شد
- اجرای دقیق برنامههای مدیریت بار در شیراز برای حفظ پایداری شبکه برق
- موکب احمد بن موسی (ع) شیراز عازم مرز شلمچه شد
- جزئیات جدید از پرونده دختری که در شیراز گم شد
- واژگونی اتوبوس مشهد به شیراز در تفت+تصاویر
- عکس جالب از شمایل متفاوت یک بانک در شیراز
- تصویر متفاوت از بازیگر سریال مختار در شیراز
- تصاویر/ شیراز، سرشار از عطر شکوفههای بهار نارنج
- رفتار زشت یک گردشگر در تخت جمشید، صدای مردم را در آورد!
- ترافیک شدید پس از انسداد مسیر کمربندی و شهرک صنعتی شیراز
- خودکشی قاتل سریالی پس از ۶ قتل در شیراز و اصفهان
- انبارهای احتکار سیبزمینی در شیراز کشف شد!
- تصاویر/ پخت ۲۰ تن شله زرد نذری در شیراز
- امام جمعه شیراز: اگر دوست ترامپ باشیم خجالت دارد
- تصاویر/ زیباییهای رنگارنگ مسجد نصیرالملک شیراز
- گنگستر کازرون، انتقام پدرش را پس از ۲۰ سال گرفت!
- اهالی هنر قطعهبندیهای سیاسی را دنبال نمیکنند
- شیراز؛ حادثه عجیب در کارگاه ساختمانی ۲ کشته برجاگذاشت
- انتصاب نخستین فرماندار زن در استان فارس + عکس
- هلاکت مردی که به مردم تیراندازی و نارنجک پرتاب کرد
اخبار ورزشی
- دستمزد سرمربی جدید پرسپولیس؛ ماهی ۲۳ میلیارد تومان!
- صدر جدول آبی شد| پیروزی شیرین استقلال برابر فجر سپاسی
- درخشش تیم هندبال دیان برازجان در مسابقات+تصویر
- خیبر ۲ - پرسپولیس ۱/ پایان شکستناپذیری پرسپولیس
- آفتاب در آسمان استقلال طلوع کرد
- مرد سال فوتبال آسیا معرفی شد+عکس
- تراکتور ۰ - استقلال ۱/ انتقام فوری استقلال از قهرمان سوپرجام
- رقبای استقلال و سپاهان در آسیا مشخص شدند
- مدافع سپاهان بدون معاوضه استقلالی شد
- استقلال با یک مهاجم خارجی قرارداد بست+عکس
- عکسی که برای مدیرعامل پرسپولیس شَر شد
- با آلکثیر، دل استقلالیها را خون کردند
- ورزشگاه خانگی استقلال و پرسپولیس مشخص شد
- «بازی» پرهزینه مدیران استقلال با یک نام؛ کجایی آقای «سیدروف»؟
- مربیان استقلال مشخص شدند
- شوک به پرسپولیس با محرومیت سنگین وینگر جدید؟
- متلک سنگین مشاور فرهنگی تراکتور به پرسپولیسی ها با تبریک قهرمانی استقلال +تصویر
پربازدیدترین اخبار
- برگزاری نشست کارگروه متانول ایران به میزبانی شرکت پتروشیمی زاگرس +تصویر
- گرامیداشت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار در مجتمع پتروشیمی مروارید+تصویر
- اهداء مدال افتخار سازمان شیلات کشور به شرکت پلیمر آریاساسول+تصویر
- دیدار مدیرعامل پتروشیمی هنگام با فرماندار عسلویه؛ تأکید بر توسعه پایدار و تعامل سازنده با مدیریت ارشد شهرستان+تصویر
- تکریم و تجلیل از خانم زهرا جمهوری نخبه علمی شهر وحدتیه +تصاویر
- مادر شاکیِ پژمان جمشیدی: ادعا کرد صیغه خوانده است
- بازدید دو ساعته فرماندار عسلویه از پروژههای عمرانی شهر بیدخون+تصاویر





چاپ خبر



