- عکس/ از این خودرو فقط یک دستگاه در جهان وجود دارد
- دو مرسدس بنز جدید در آستانه ورود به ایران + عکس
- عکس/ چهره خاص و متفاوت مهلقا باقری در سلفی جدیدش
- عکس/ لامین یامال در این قصر لاکچری زندگی میکند
- تصاویر/ درون آرامگاه کوروش این شکلی است
- فولوین تی11؛ چری شاسی بلند خود را روانه بازار کرد+تصاویر
- سورن پلاس ضدگلوله رونمایی شد+عکس
- عکس زیر خاکی از عمو پورنگ با یک شیر!
- عکس/الناز شاکردوست و نیما شعباننژاد در یک پشت صحنه
- امروز در نقطهای از تهران همه به یاد او سفید پوشیدهاند
نوای جنوب:هیات تطبیق مقررات برای دومینبار تعرفه پلکانی دولت را مغایر قانون بودجه دانسته و شکایتهای پیاپی در دیوان عدالت اداری نیز بنبست حقوقی واردات را کامل کرده است؛ بنبستی که بیش از آنکه رنگ و بوی حقوقی داشته باشد، بازتاب منافع مخالفان سرسخت واردات است.
نوای جنوب:هیات تطبیق مقررات برای دومینبار تعرفه پلکانی دولت را مغایر قانون بودجه دانسته و شکایتهای پیاپی در دیوان عدالت اداری نیز بنبست حقوقی واردات را کامل کرده است؛ بنبستی که بیش از آنکه رنگ و بوی حقوقی داشته باشد، بازتاب منافع مخالفان سرسخت واردات است.
به نقل از دنیای اقتصاد؛در حالی دولت از خرداد ماه حقوق ورودی خودروهای وارداتی را به شکل پلکانی اعمال کرده که هیات تطبیق مقررات مجلس برای بار دوم این مصوبه را مغایر قانون بودجه ۱۴۰۴ خواند.
هیات دولت در آییننامه اجرایی واردات خودرو که خردادماه مصوبه کرد میانگین حقوق ورودی محصولات وارداتی را ۱۰۷ درصد و بهصورت پلکانی تعیین کرد این در شرایطی است که با مخالفت هیات تطبیق مقررات مجلس با مصوبه دولت و تاکید این هیات بر حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی، در نهایت میانگین حقوق ورودی به ۱۰۰ درصد و با همان شیوه پلکانی تغییر کرد.
حالا مجلس با مخالفت آییننامه دوم هیات دولت رای مقدماتی خود را بار دیگر به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ابلاغ کرده و در این نامه به صراحت آمده است که «مصوبه دولت از حیث تعیین پلکانی حقوق ورودی خودروها، مغایر با بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ است.» در متن رای تاکید شده که مجلس میزان تعرفه را ۱۰۰ درصد تعیین کرده و دولت نمیتواند این حکم را با سازوکار دیگری جایگزین کند.
بدین ترتیب، با مخالفت مجدد هیات تطبیق مقررات، اعمال حقوق ورودی خودروهای وارداتی برای بار دوم متوقف شد؛ توقفی که دیگر نمیتوان آن را صرفا یک اختلاف حقوقی دانست و رد پای مخالفان واردات در این ماجرا آشکار است؛ گروههایی که با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری و بهرهگیری از هر ابزار قانونی، مسیر ورود خودرو را به بنبست کشاندهاند. نمونه روشن آن، شکایت فردی از تعرفه واردات در دیوان عدالت است که هنوز بلاتکلیف مانده و خود به عاملی برای تعویق بیشتر تبدیل شده است.
آنچه مشخص است شکایتها، مصوبات متعارض و فشارهای نهادی، واردات خودرو را در نیمه نخست ۱۴۰۴ عملا متوقف کرده و مخالفان واردات با اتکا به ابزارهای حقوقی از مجلس تا دیوان عدالت، موفق شدند که حتی یک خودرو هم به ثبتسفارش نرسد.
به اعتقاد برخی از کارشناسان مخالفت هیات تطبیق مقررات در ظاهر به نظر میرسد که یک چالش حقوقی و اختلافنظر میان دو قوه بر سر تفسیر قانون است اما در باطن، بخشی از سناریوی گستردهتر مخالفان واردات خودرو است که از هر مسیر ممکن چه مجلس، چه دیوان عدالت اداری و چه نهادهای نظارتی، برای به تاخیر انداختن ورود خودروهای خارجی به کشور استفاده میکنند.
اما مخالفت هیات تطبیق مقررات مجلس با حقوق ورودی خودرو از تعرفههای پلکانی مدنظر دولت شروع شد. به استثنای سالهایی که واردات خودروهای خارجی متوقف بود در یک دهه گذشته واردات خودرو بر اساس حجم موتور تعیین میشد این در شرایطی است که دولت در سال جاری به همین شیوه عمل کرده و تعرفه محصولات خودرویی بر اساس حجم موتور ابلاغ شده است.
به عنوان مثال تعرفه خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی ۴۰ درصد تعیین شده و تعرفه خودروهای بیش از ۳۰۰۰ سی سی نیز ۱۶۵ درصد است. با این حال اما بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۴ تصریح کرده که حقوق ورودی خودروهای وارداتی برای سال جاری ۱۰۰ درصد است. این حکم روشن به گمرک و دستگاههای اجرایی تکلیف میکرد تا تعرفه واحد و ثابت را ملاک عمل قرار دهند. با این حال، هیات وزیران در ۲۵ خرداد و در اصلاحیه بعدی نیز یعنی ۲۸ مرداد ماه مصوبهای تصویب کرد که حقوق ورودی (تعرفه)را به شکل پلکانی از ۲۰ درصد آغاز و در بازههای بالاتر افزایش میداد.
دولت استدلال میکند که شرایط اقتصادی و نیاز به انعطافپذیری در سیاستگذاری، چنین تصمیمی را ضروری کرده است. اما مجلس، بهویژه هیات تطبیق مقررات، این تصمیم را صراحتا مغایر قانون خوانده و بر اجرای بودجه تاکید میکند. این اختلاف از همان ابتدا با واکنشهایی همراه شد بهطوریکه موافقان تعرفه پلکانی تاکید بر این نکته داشتند که مجلس بهخصوص در حین تصویب قانون بودجه، خود از طرفداران و حامیان واردات خودرو به کشور بوده بنابراین این سنگ اندازیها در اصل با موافقت اولیه همخوانی ندارد.
حالا اما مخالفتها با دیگر سرگردانی واردکنندگان و متقاضیان این خودروها را رقم زده است.درحالیکه از ابتدای سال تاکنون فعالان بازار انتظار گشایش در روند واردات را داشتند، در عمل هیچ ثبتسفارش جدیدی انجام نشد. آمار رسمی نشان میدهد که در ششماه نخست سال ۱۴۰۴ حتی یک خودرو وارداتی نیز ثبتسفارش یا ترخیص نشده است.به بیان دیگر، اختلافات حقوقی و تعارض میان دولت و مجلس، به دستاویزی برای مخالفان واردات تبدیل شده است؛ مخالفانی که از هر مجرا برای به تعویق انداختن واردات استفاده میکنند.
مخالفان واردات چه کسانی هستند؟
تحلیلها نشان میدهد که اصلیترین ذینفعان توقف یا تعویق واردات، برخی مونتاژکاران و تولیدکنندگان داخلی هستند. مونتاژکارانی که با استفاده از قطعات منفصله (CKD) خودروهای چینی را در کشور عرضه میکنند، به خوبی میدانند ورود خودروهای کامل خارجی میتواند بازار آنها را تهدید کند بهطوریکه عرضه مستقیم خودروهای وارداتی میتواند حاشیه سود مونتاژکاران را کاهش دهد.از سوی دیگر، بخشی از تولیدکنندگان قطعه و حتی خودروسازان بزرگ نیز از مخالفان همیشگی واردات خودرو هستند. هرچند قطعه سازان به طور علنی مخالفت خود با تسریع واردات را اعلام میکنند اما خودروسازان و مونتاژکاران در عمل با فشارهای غیرمستقیم و بهرهگیری از ابزارهای حقوقی و نظارتی، روند واردات را پرهزینه و زمانبر کردهاند.
بر این اساس مسیرهایی که مخالفان واردات طی شش ماه گذشته پیمودهاند، نشان میدهد که هر نهاد حقوقی و نظارتی میتواند به پایگاهی برای اعمال فشار تبدیل شود.به عنوان مثال شکایت از مصوبات دولت به دیوان عدالت اداری و درخواست ابطال یا توقف موقت، یکی از ابزارهای پرکاربرد در این زمینه است.
همچنین هیات تطبیق مقررات مجلس نیز با بررسی مصوبات دولت و اعلام مغایرت با قوانین بالادستی میتواند مسیر اجرای مصوبه را سد کند.
نهادهای نظارتی خارج از مجلس نیز بارها در این زمینه ایفای نقش کردند، از جمله سازمان بازرسی کل کشور که بارها نسبت به اجرای ناقص یا خلاف قانون مصوبات دولت هشدار داده است. حالا به نظر میرسد که مخالفان واردات از همه این ابزارها برای تحقق هدف مشترک خود استفاده میکنند تا ورود خودروهای خارجی را به تعویق اندازند.
در نتیجه این کشمکشها، بازار خودرو همچنان با عدم قطعیت جدی روبهرو است. واردکنندگان که طبق آخرین آمار تعداد آنها به ۱۳۰ شرکت میرسد به دلیل نبود ثبات در مقررات، از عقد قراردادهای جدید یا پیشخرید خودرو در خارج از کشور خودداری میکنند. بر این اساس آنچه از تحولات شش ماه نخست سال برمی آید این است که واردات خودرو در ایران بیش از آنکه تابع نیاز بازار یا سیاستهای تجاری باشد، تحت تاثیر کشمکشهای حقوقی و منافع گروههای ذینفوذ قرار دارد. درحالیکه مصرفکنندگان چشمانتظار ورود خودروهای جدید هستند، پرونده واردات بیش از هر زمان دیگری درگیر شکایتها، مصوبات متعارض و اختلافنظرهای نهادی است.
در نهایت، حتی اگر دولت و مجلس بر سر نرخ حقوق ورودی به توافق برسند، باز هم تضمینی برای تداوم واردات وجود ندارد. مخالفان نشان دادهاند که میتوانند از مسیرهای مختلف روند را کند کنند. بنابراین چشمانداز بازار خودرو در نیمه دوم سال نیز همچنان درهالهای از ابهام قرار دارد.
فراز و نشیبهای تعرفهای خودرو
سال ۱۴۰۴ از همان ابتدا با سردرگمی تعرفهای روبهرو بود. ماجرا از تعرفه اعلام شده در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آغاز شد. بند «ر» این قانون که کشمکشهای وارداتی را پررنگ ساخت مقرر کرد که حقوق ورودی خودروهای وارداتی از محل ارز تخصیصی این بند باید به میزان ۱۰۰ درصد تعیین شود. اما وقتی بودجه به دست بهارستاننشینان رسید، رقم اعلامی با مخالفت نمایندگان مواجه شد و آنها دست رد به این خواسته دولت زدند.
مجلسیها و در راس آن کمیسیون صنایع با تعرفه ۱۰۰ درصدی مخالفت کردند و درخواست تعرفه ۶۰ درصدی برای واردات خودرو مطرح شد. در نهایت نیز هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که تعرفه ۱۰۰ درصدی را که از سوی دولت در بودجه اعلام شده بود، تایید کرد و بدین ترتیب بالاخره این رقم در جای خود در سند سالانه کشور نشست.
اما داستان به همین جا ختم نمیشود، در ۲۵ خردادماه امسال وقتی آییننامه اجرایی واردات خودروی سواری از سوی محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد، هیات وزیران بند «ر» تبصره یک ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۴ کل کشور را تصویب کرد که به موجب آن حقوق ورودی خودروهای وارداتی بنزینی از ۲۰ تا ۱۹۰ درصد یعنی با میانگین ۱۰۷درصد و چهار تا ۱۶ درصد برای خودروهای هیبریدی و برقی تعیین شد. این یعنی دولت تمایل به تعرفه پلکانی داشت. هرچند به نظر میرسید هدف دولت کاهش تعرفه و تشویق ورود خودروهای پاکتر به منظور تسهیل واردات بود اما منتقدان اصلی تعرفه با انتقاد از رویه دولت، رقم تعرفه را مغایر با قانون بودجه سال جاری دانستند.
در ادامه، در پی شکایت فردی به نام اسماعیل آقایی به دیوان عدالت اداری، این دیوان در ۱۱ مردادماه امسال حکمی را صادر کرد که مطابق با آن، اجرای آییننامه واردات خودرو از دور اجرا خارج و متوقف شد.
دیوان عدالت اداری در دستور موقت خود تاکید کرده بود که تا زمان تعیین تکلیف موضوع، تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد بازگردد. به دنبال آن، هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس شورای اسلامی به ماجرا ورود کرد و تعرفههای اعلامی دولت در آییننامه اجرایی واردات خودروهای سواری سال ۱۴۰۴ را مغایر قانون دانست. دبیر این هیات هم در روز ۲۲ مرداد ماه با ارسال نامهای به مجید انصاری معاون حقوقی رئیسجمهوری تاکید کرد که با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۴ که در آن تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده، آییننامه اجرایی واردات خودرو که این تعرفه را به صورت پلکانی ۲۰ تا ۱۹۰ درصد قرار داده، مغایر قانون بودجه است. کشمکش بر سر تعرفه واردات با واکنش گمرک ایران نیز همراه شد.
در همین باره، فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، با اعلام این خبر که منتظر تصمیم جدید است، در این زمینه اعلام کرد: «مجمع تشخیص مصلحت نظام تعرفه ۱۰۰ درصد برای کالاها وضع کرد و دولت هم مصوبه دیگری داد که توسط دیوان عدالت اداری متوقف شد. در حال حاضر تعرفهها بین ۲۰ تا ۱۹۰ درصد است اما منتظر هستیم ببینیم چه تصمیمی در نهایت اتخاذ میشود تا طبق آن در گمرکات عمل کنیم. تا قبل از آن باید بر اساس دستور موقت دیوان عمل کنیم، اگر دستور دائم ارائه شود باید بر مبنای جدول، تعرفه واردات گمرک را محاسبه کنیم.»
بعد از فرازونشیبهای بسیار بالاخره دولت در ۲۸ مردادماه اقدام به تصویب اصلاحاتی در آییننامه اجرایی واردات خودرو کرد که حالا در تیررس انتقادات دیوان عدالت اداری قرار گرفته بود. بر اساس تغییراتی که دولت در آییننامه اعمال کرد، تعرفه واردات با کاهش مواجه شد و ارز تخصیصی هم به سمت خودروهایی با حجم موتور بیشتر حرکت کرد. جزئیات تصمیم جدید تعرفهای دولت نشان میدهد که نرخ میانگین واردات خودرو از ۱۰۷ درصد به ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.
در این بین، تعرفه خودروهای اقتصادی همچنان در محدوده ۲۰ تا ۴۰ درصد باقی ماند اما در بخش خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی، کاهش قابلتوجهی در تعرفهها رخ داد که بدین ترتیب، تعرفه خودروهای با حجم موتور بالای سه هزار سیسی از ۱۹۰ درصد به ۱۶۵ درصد رسید و تعرفه خودروهای بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی نیز از ۱۸۰ درصد به ۱۴۵ درصد کاهش یافت. البته تغییراتی نیز در میزان ارز تخصیصی به هر گروه خودروها با حجم موتورهای مختلف در اصلاحیه آییننامه دیده میشود. بدین ترتیب، ارز خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی از ۷۷۰میلیون یورو به ۵۵۰میلیون یورو، خودروهای از ۱۵۰۰ سیسی تا ۲۰۰۰ سیسی از ۳۰۰ به ۲۶۰میلیون یورو و محصولات ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سیسی از ۳۶۰ به ۲۳۰میلیون یورو کاهش یافت. ارز تخصیصی خودروهای ۲۵۰۰ سیسی تا ۳۰۰۰ سیسی و بیش از این مقدار که به ترتیب ۳۶۰ و ۲۷۵میلیون یورو بود حالا به ۴۸۰میلیون یورو افزایش یافت.
حالا این بار بعد از ورود دیوان عدالت اداری، با رای مقدماتی که هیات تطبیق مقررات مجلس درباره تعرفه واردات داده، این ماجرا به نقطهی حساسی رسیده است.
اخبار استان بوشهر
- معاون عمرانی استاندار از دو مدرسه در حال ساخت بیدخون بازدید کرد
- پیام دکتر موسی احمدی نماینده جنوب استان به مناسبت روز نوجوان
- اطلاعیه روابطعمومی شهرداری بندر دیر
- دکتر موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس،بیان و مطالبه خواسته های مردم استان بوشهر در دیدار با رئیس جمهور +تصاویر
- به مناسبت روز پرستار و با حضور مجموعه مدیریتی شهر وحدتیه صورت گرفت: تجلیل و تکریم پرستاران و پزشکان مرکز جامع سلامت شهر وحدتیه +تصویر
- با پیگیریهای دکتر موسی احمدی؛ آزادراه شیراز – بوشهر جان تازه گرفت/ تفاهمنامه تامین مالی پروژه بهزودی امضا میشود
- اجرا، تکمیل و آغاز به کار حدود ۲۷۰ پروژه عمران شهری خدماتی در طول ۴ سال خدمت در وحدتیه+تصاویر
- تکریم و تجلیل از خانم زهرا جمهوری نخبه علمی شهر وحدتیه +تصاویر
- قدردانی از مسئولان شهرستان عسلویه در نشستهای هماندیشی همکاری با شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر+تصویر
- نشست معاون برنامه ریزی وزارت نیرو با استاندار بوشهر +تصویر
- بازدید معاون برنامه ریزی وزارت نیرو از روند اجرای عملیات احداث ایستگاه ۱۳۲ کیلوولت شهر کلمه +تصویر
- بازدید دو ساعته فرماندار عسلویه از پروژههای عمرانی شهر بیدخون+تصاویر
- شهرداری بندر دیر،کارو تلاش توقف ندارد+تصاویر
- برگزاری اردوی فرهنگی و زیارتی و سیاحتی پایگاه مقاومت شهدای بسیج و شهیده زینب کمایی و مسجد امام هادی (ع)برازجان در خان زنیان+تصاویر
- تلاش و سازندگی همه جانبه توسط شهرداری بندر دیر+تصویر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- با اهتمام دکتر موسی احمدی،بازدید کمیسیون انرژی مجلس از پارس جنوبی+تصاویر+جزئیات
- ریزش سقف پانسیون پزشکان در کنگان، یک ماه پس از افتتاح!
- قدردانی فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان از آحاد مردم و مسئولین به مناسبت هفته انتظامی
- :آیین رونمایی از کتاب ارزشمند «تاریخ نجیرم» که به عنوان یکی از ۱۴ اثر برتر تاریخی کشوردر بندر دیر
- در سومین روز نمایشگاه شیراز اکسپو؛ بازدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس از غرفه اویک+تصویر
- نشست هماهنگی و هم اندیشی شهرداران شهرهای وحدتیه، سعدآباد و آبپخش در شهر وحدتیه +تصویر
- به ریاست دکتر احمدی،در سفر نظارتی کمیسیون انرژی به فارس؛ نشست تخصصی بررسی چالشها و ظرفیتهای تولید برق حرارتی استانهای فارس و بوشهر برگزار شد
- شهرداری بیدخون،تلاش و کوشش و سازندگی توقف ندارد+تصاویر
- نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی با مجموعه شهرداری وحدتیه +تصاویر
- با حضور دانش آموزان و کودکان شهر برگزار گردید؛ آئین نکوداشت و جشن روز جهانی کودک در شهر وحدتیه +تصاویر
- نشست تخصصی در استانداری بوشهر با محوریت تسریع در راهاندازی سایت مکانیزه مدیریت پسماند شهرداری دیر برگزار شد.+تصاویر
- با اهتمام دکتر موسی احمدی ،برنامه کمیسیون انرژی در هفته جاری
- بازدید میدانی مهندس ارشدی شهردار از سطح شهر وحدتیه +تصاویر
- اطلاعیه فرهنگی شهرداری بندر دیر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- نلاش ،کوشش و عمران در شهرداری بندر دیر+تصاویر
- تلاش و فعالیت بی وقفه در شهرداری بندر دیر+تصاویر
- تصاویر/ جشن بادبادک ها در ساحل بندر بوشهر
- چرا قیمت ها از شب تا صبح 2 برابر میشود؟
- کار وتلاش و سازندگی در بندر دیر+تصاویر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- زنگ اغاز ایین هفته ملی کودک در بیدخون+تصویر
- دکتر احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس خبر داد: نشست ویژهی فعالسازی خط ریلی بوشهر - عسلویه در پایتخت+تصویر
- توسط شهرداری وحدتیه،لایروبی و پاکسازی دره های فصلی +تصاویر
- حضور شهردار و رئیس شورای شهر بیدخون در جمع و.رزشکاران+تصویر
- آتش نشان شهر بیدخون تجلیل شدند+تصویر
- پارس شمالی وارد مرحله اجرایی شد
- بمناسبت هفته فراجا،دیدار شهردار و رئیس شورای شهر بیدخون با فرمانده انتظامی عسلویه+تصویر
- انجام عملیات کوهستان و نجات جان همشهری مصدوم توسط اتش نشانی شهرداری وحدتیه+تصاویر
- دیدار شهردار و مدیران شهرداری با فرماندهی و کارکنان کلانتری وحدتیه +تصویر
- پیام شهرداری وحدتیه بمناسبت هغته نیروی انتظامی
- حضور نیروهای عملیاتی آتش نشانی شهرداری بیدخون در مدارس ابتدایی بیدخون جهت آشنایی دانش آموزان با نکات ایمنی
- تلاش و سازندگی با همت شهرداری بیدخون+تصویر
- با رایزنی و همت دکتر شیخ موسی احمدی ،اختصاص ۳۰۹ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز مدارس جنوب استان بوشهر
اخبار استان فارس
- آخرین وضعیت پرونده دختری که در شیراز ناپدید شد
- امامجمعه شیراز: زمان شاه، مردم در فقر و فلاکت بودند
- ماجرای اختلاس نجومی یک کارمند بانک در فارس
- خرس قهوهای سیوند فارس تلف شد + عکس
- عکس/ حرکت یک کافه در شیراز جلب توجه کرد
- خواستگار قلابی در شیراز دستگیر شد
- اجرای دقیق برنامههای مدیریت بار در شیراز برای حفظ پایداری شبکه برق
- موکب احمد بن موسی (ع) شیراز عازم مرز شلمچه شد
- جزئیات جدید از پرونده دختری که در شیراز گم شد
- واژگونی اتوبوس مشهد به شیراز در تفت+تصاویر
- عکس جالب از شمایل متفاوت یک بانک در شیراز
- تصویر متفاوت از بازیگر سریال مختار در شیراز
- تصاویر/ شیراز، سرشار از عطر شکوفههای بهار نارنج
- رفتار زشت یک گردشگر در تخت جمشید، صدای مردم را در آورد!
- ترافیک شدید پس از انسداد مسیر کمربندی و شهرک صنعتی شیراز
- خودکشی قاتل سریالی پس از ۶ قتل در شیراز و اصفهان
- انبارهای احتکار سیبزمینی در شیراز کشف شد!
- تصاویر/ پخت ۲۰ تن شله زرد نذری در شیراز
- امام جمعه شیراز: اگر دوست ترامپ باشیم خجالت دارد
- تصاویر/ زیباییهای رنگارنگ مسجد نصیرالملک شیراز
- گنگستر کازرون، انتقام پدرش را پس از ۲۰ سال گرفت!
- اهالی هنر قطعهبندیهای سیاسی را دنبال نمیکنند
- شیراز؛ حادثه عجیب در کارگاه ساختمانی ۲ کشته برجاگذاشت
- انتصاب نخستین فرماندار زن در استان فارس + عکس
- هلاکت مردی که به مردم تیراندازی و نارنجک پرتاب کرد
اخبار ورزشی
- دستمزد سرمربی جدید پرسپولیس؛ ماهی ۲۳ میلیارد تومان!
- صدر جدول آبی شد| پیروزی شیرین استقلال برابر فجر سپاسی
- درخشش تیم هندبال دیان برازجان در مسابقات+تصویر
- خیبر ۲ - پرسپولیس ۱/ پایان شکستناپذیری پرسپولیس
- آفتاب در آسمان استقلال طلوع کرد
- مرد سال فوتبال آسیا معرفی شد+عکس
- تراکتور ۰ - استقلال ۱/ انتقام فوری استقلال از قهرمان سوپرجام
- رقبای استقلال و سپاهان در آسیا مشخص شدند
- مدافع سپاهان بدون معاوضه استقلالی شد
- استقلال با یک مهاجم خارجی قرارداد بست+عکس
- عکسی که برای مدیرعامل پرسپولیس شَر شد
- با آلکثیر، دل استقلالیها را خون کردند
- ورزشگاه خانگی استقلال و پرسپولیس مشخص شد
- «بازی» پرهزینه مدیران استقلال با یک نام؛ کجایی آقای «سیدروف»؟
- مربیان استقلال مشخص شدند
- شوک به پرسپولیس با محرومیت سنگین وینگر جدید؟
- متلک سنگین مشاور فرهنگی تراکتور به پرسپولیسی ها با تبریک قهرمانی استقلال +تصویر
پربازدیدترین اخبار
- برگزاری نشست کارگروه متانول ایران به میزبانی شرکت پتروشیمی زاگرس +تصویر
- گرامیداشت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار در مجتمع پتروشیمی مروارید+تصویر
- اهداء مدال افتخار سازمان شیلات کشور به شرکت پلیمر آریاساسول+تصویر
- دیدار مدیرعامل پتروشیمی هنگام با فرماندار عسلویه؛ تأکید بر توسعه پایدار و تعامل سازنده با مدیریت ارشد شهرستان+تصویر
- تکریم و تجلیل از خانم زهرا جمهوری نخبه علمی شهر وحدتیه +تصاویر
- مادر شاکیِ پژمان جمشیدی: ادعا کرد صیغه خوانده است
- بازدید دو ساعته فرماندار عسلویه از پروژههای عمرانی شهر بیدخون+تصاویر





چاپ خبر



