نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 27 شهريور 1402 - 21:26

نوای جنوب: از هفته گذشته چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان آغاز شد که یکی از پرونده های آن، کاروانسراهای ایران بود که نهایتا به‌عنوان 27 امین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

نوای جنوب: از هفته گذشته چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان آغاز شد که یکی از پرونده های آن، کاروانسراهای ایران بود که نهایتا به‌عنوان 27 امین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست میراث جهخلیج فارس: شورای جهانی یونسکو با ثبت جهانی کاروانسرای «مشیرالملک» برازجان موافقت کرد.

 از هفته گذشته چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان آغاز شد که یکی از پرونده های آن، کاروانسراهای ایران بود که نهایتا به‌عنوان 27 امین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

این طرح شامل 54 کاروانسرای تاریخی ایران از جمله کاروانسرای مشیرالملک برازجان بود.

«کاروانسرای مشیر الملک» برازجان به عنوان اولین اثر جهانی استان بوشهر در فهرست یونسکو می باشد.

این بنای ارزشمند که به دژ برازجان یا کاروانسرای مشیرالملک برازجان شناخته می‌شود، از سازه‌های باشکوه دورهٔ قاجار به‌شمار می‌رود که در سال ۱۲۵۰ خورشیدی بنا به دستور یکی از نیکوکاران شیراز به نام حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی با هزینه‌ای برابر چهل هزار تومان به پول آن زمان ساخته شده‌است.

این کاروانسرا که تا قبل از انقلاب اسلامی به عنوان زندان کاربری داشت، در سال ۱۳۶۲ به شماره ۱۶۳۸ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده‌است.

گفتنی است سالهاست پرونده ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف هم مطرح می باشد که انتظار می رود این مهم نیز در آینده پیگیری شود.

پیش از این 23 اثر ایران در فهرست یونسکو ثبت شده که شامل: چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان؛ اصفهان، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، سنگ‌نوشته بیستون، مجموعه کلیساهای ارامنه، سازه‌های آبی شوشتر، مجموعه بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مجموعه باغ‌های ایرانی، برج گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، روستای میمند، محوطه باستانی شوش، قنات ایرانی، دشت لوت، نمای تاریخی شهر یزد، چشم‌انداز باستانی ساسانی، جنگل‌های هیرکانی، راه‌آهن سراسری ایران و همچنین منظر فرهنگی اورامانات و کرمانشاه است.انی یونسکو ثبت شد.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار