نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 22 فروردين 1402 - 12:21

نوای جنوب:درحالی مقامات اقتصادی دولت سیزدهم و البته خود رییس جمهور از پایش تا تشکیل کارگروهی برای مهار تورم صحبت می کنند که طبق نظر گروهی از کارشناسان که آمار و ارقام بودجه 1402 را تجزیه و تحلیل کرده اند، عملا برنامه خاصی برای مهار تورم وجود ندارد و حتی بسیاری از سیاست های پولی در دولت در مسیر افزایش تورم است.





نوای جنوب:درحالی مقامات اقتصادی دولت سیزدهم و البته خود رییس جمهور از پایش تا تشکیل کارگروهی برای مهار تورم صحبت می کنند که طبق نظر گروهی از کارشناسان که آمار و ارقام بودجه 1402 را تجزیه و تحلیل کرده اند، عملا برنامه خاصی برای مهار تورم وجود ندارد و حتی بسیاری از سیاست های پولی در دولت در مسیر افزایش تورم است.اقتصاد ایران سال 1401 را با نرخ تورمی بالای 50 درصد پشت سر گذاشت و مردم به شدت از وضعیت اسفبار تورم آسیب دیدند. شدت تورم و افزایش قیمت ها در سال گذشته به قدری بود که بسیاری از مسئولان از جمله رییس جمهور هم به این موضوع انتقاد داشتند!کارشناسان اقتصادی تورم را به عنوان درد مزمن اقتصاد کشور می دانند و نسبت به ادامه روند صعودی تورم در سالجاری هم هشدارهای فراوانی به خصوص برای روزهای آینده و در اردیبهشت ماه داده اند.

هرچند علیرغم هشدارها، پیش بینی ها از این حکایت دارد که دولت برنامه مشخصی برای حل این بحران ندارد و تنها حرف هایی از جانب مسئولان گفته می شود که در حد همان حرف باقی می ماند.

اخیرا محمدرضا فرزین، رییس بانک مرکزی برای چندمین بار اعلام کرد که هدف این نهاد مهار تورم است. البته فرزین تورم را یک موضوع حاکمیتی دانسته و در این باره اعلام کرده که مهار تورم نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاههای مختلف است، اما نقش بانک مرکزی در این زمینه، محوری خواهد بود.

درحالی مقامات اقتصادی دولت سیزدهم و البته خود رییس جمهور از پایش تا تشکیل کارگروهی برای مهار تورم صحبت می کنند که طبق نظر گروهی از کارشناسان که آمار و ارقام بودجه 1402 را تجزیه و تحلیل کرده اند، عملا برنامه خاصی برای مهار تورم وجود ندارد و حتی بسیاری از سیاست های پولی در دولت در مسیر افزایش تورم است.

به اعتقاد کارشناسان اگر قرار باشد سیاست ها و استراتژی ها به همان شکل سابق ادامه یابد، نتیجه آن تورم فزاینده است. شاهد آن نیز بودجه سالجاری است، بودجه ای که دیرهنگام و پرحاشیه به مجلس رفت و با افزایش 40 درصدی هزینه ها همراه بود. یعنی اگر قرار باشد بودجه امسال حدود 40 درصد رشد کند، رقم کف تورم هم همین خواهد بود.

با این پیش بینی ها و سناریوهایی که مطرح شده، مهار تورم به امر سختی بدل شده که تنها با تغییر در سیاست ها و استراتژی های سابق امکانپذیر خواهد بود. 

به نظر می رسد حالا وقت آن رسیده که مقامات اقتصادی به جای کلی گویی، برنامه های سنجیده ای در این زمینه ارائه کنند تا درمان تدریجی باشد برای درد مزمن اقتصاد ایران.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
تورم

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار