نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 20 خرداد 1401 - 13:16

نوای جنوب:معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون صنعتگران و هنرمندان بوشهری با تولیدات خلاقانه خود در حوزه صنایع‌دستی موفق به دریافت ۱۸ نشان ملی مرغوبیت شدند.

نوای جنوب:به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر؛ لیلا رحیمی اعلام کرد: در این بازه زمانی استان بوشهر ۲۳ پرونده را برای دریافت نشان مهر اصالت ملی تکمیل کرد که از این میان ۱۸ مورد موفق به اخذ این عنوان شدند.

۱۸ اثر صنایع دستی بوشهر نشان ملی مرغوبیت گرفتند

وی افزود: رشته‌های شرکت کننده در این رویداد شامل حصیربافی، کپوبافی، سازسازی، نازک کاری، گلیم بافی، ابریشم دوزی، عبابافی، ساخت لنج سنتی(لنج تزیینی)، زیورآلات سنتی و خوس دوزی است.

رحیمی گفت: صدیقه شادکام یکی از دارندگان نشان مهر اصالت استان موفق به دریافت نشان فاخر در این رشته شد.

وی اضافه کرد: همچنین محصولات صنایع‌دستی دارای مهر اصالت ملی شامل محصولاتی در رشته لنج سنتی(تزیینی)، حصیربافی، کپوبافی، گلیم بافی، زیورآلات سنتی، نازک کاری، نی جفتی، پارچه عبا، ابریشم دوزی و خوس دوزی مستندسازی شدند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر ادامه داد: با هدف آموزش و ترویج صنایع‌دستی با همکاری یکی از مدارس استان، چهار فیلم آموزشی در زمینه صنایع‌دستی تولید شد که این فیلم‌های آموزشی در کلاس های آموزش هنر مورد استفاده قرار گرفته است.

 وی اعلام کرد: در این مدت رشته خوس دوزی با نوار نقره ای باز زنده سازی شد، این رشته  از رشته‌های بومی جنوب بوشهر و یکی از انواع رودوزی‌ها و مرکز فعالیت این رشته در شهرستان های عسلویه و جم است.

رحیمی توضیح داد: نقش‌های مورد استفاده در خوس دوزی به شکل ذهنی و هندسی بوده و نشان از هنر و فرهنگ این منطقه دارد که از این هنر بیشتر برای تزیین شال‌های توری استفاده و در آیین عروسی و جشن و اعیاد مذهبی به‌عنوان پوشش رسمی خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۸ اثر صنایع دستی بوشهر نشان ملی مرغوبیت گرفتند

وی گفت:  در این بازه زمانی ۱۲۸ نفر در رشته‌های حصیربافی، گلیم بافی، صنایع‌دستی دریایی، سراجی سنتی و گلیم بافی گنخک آموزش دیدند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: این آموزش‌ها با همراهی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و با هدف اشتغال زایی، توسعه و ترویج صنایع‌دستی بومی، تداوم فرهنگ و هویت منطقه برگزار شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این دوره آموزشی ویژه شاغلان صنایع‌دستی با عنوان کسب و کار در اینستاگرام، با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و با هدف ارتقای دانش صنعتگران روستای دروگاه دشتستان برگزار شد.

رحیمی گفت: شرکت کنندگان در این دوره از فعالان رشته حصیر بافی بودند که بخشی از سرفصل‌های آموزشی در این دوره شامل آموزش اصول اینستاگرام، راه اندازی پیج و بیزینس کردن آن، آموزش بخش آمار اینستاگرام، آشنایی با روش تولید محتوا، آشنایی با اینشات، آشنایی با الگوریتم و هوش مصنوعی اینستاگرام، فروش در اینستاگرام، روش های تبلیغات در اینستاگرام، اینفلوئنسر مارکتینگ، برگزاری مسابقه و قرعه کشی، روش‌های تبادل در اینستاگرام، جریمه‌ها و روش‌های غلط فعالیت در اینستاگرام، آشنایی با ربات‌های اینستاگرام و امنیت پیج بود.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری دوره کسب و کار در اینستاگرام، وصل شدن فعالان این حوزه به بازارهای ملی و بین‌المللی برای معرفی و فروش تولیدات خود بوده است.

رحیمی افزود: دوره آموزشی بازاریابی و فروش در کسب و کار تعاونی‌ها، با هدف ارتقای دانش صنعتگران در فضای مجازی برگزار شد که شرکت کنندگان در این دوره از سراسر استان و فعال در رشته های مختلف بودند و بیش از ۱۰۰ نفر در این دوره آموزشی شرکت کردند.

وی اظهار کرد: صنایع‌دستی در کنار تولید هنری، دکوری و زیبا بودن، با استفاده از طرح‌های خلاقانه و تلفیق با دیگر هنرها کاربردی شده و به تدریج جای خود را در زندگی مردم پیدا کرده است و این موضوع نوید بخش رونق تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین صنعتگران خواهد بود.

۱۸ اثر صنایع دستی بوشهر نشان ملی مرغوبیت گرفتند

 معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر ادامه داد:  به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان، صنعتگران و افزایش فروش محصولات کارگاه‌های تولیدی و ایجاد بازارهای جدید برای تولیدکننده های کوچک و خانگی، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، نمایشگاه‌ صنایع دستی در جشنواره خرما، شب یلدا، هفته پژوهش، دهه فجر، روز جهانی صنایع‌دستی، هفته تعاون، مشارکت در برگزاری نمایشگاه حمایت از شرکت‌های توانمندساز در شهرک پردیس جم، نمایشگاه گالری معاونت صنایع‌دستی با عنوان عیدانه، نمایشگاه خانه حصیر آبپخش، سرای صنایع دستی، نمایشگاه صنایع دستی جزیره خارگ، نمایشگاه مرکز علم و رشد فناوری، نمایشگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانشگاه خلیج‌فارس برگزار شد. 

 وی یادآور شد: با ثبت رشته جدید لنج سازی سنتی، به عنوان رشته‌های مصوب صنایع‌دستی کشور با تنظیم پرونده اختصاصی، رشته های بومی بوشهر افزایش یافت.

رحیمی ادامه داد: در سال‌های اخیر صنایع‌دستی در بوشهر سبب رشد و رونق اشتغال خانگی شده است و در همین راستا از فروردین سال گذشته تاکنون با پرداخت ۱۰۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان، زمینه اشتغال مستقیم ۲۹۴ نفر فراهم و به توسعه کارگاه‌های صنایع‌دستی نیز کمک شده است.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار