نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 18 خرداد 1401 - 15:58
در جلسه علنی

نوای جنوب:رییس شورای شهر بوشهر از شهردار خواست بابت اظهاراتش عذرخواهی کند، حیدری هم گفت: اگر تمام دنیا بسیج شوند، از شما عذرخواهی نمی کنم.

نوای جنوب:درگیری لفظی شهردار و رییس شورای شهر بوشهر کار را به جایی رساند که جعفر پورکبگانی خواستار عذرخواهی حیدری شد، اما شهردار مرکز استان گفت اگر تمام دنیا بسیج شوند، از رییس شورا عذرخواهی نمی کند!

  در نشست علنی عصر سه شنبه شورای شهر بوشهر، جعفر پورکبگانی در نطق پیش از دستور خود از تعلل شهرداری در زمینه پروژه های عمرانی و مصوبات شورا انتقاد کرد و خطاب به شهردار گفت: هر جا نیاز بوده، سپر بلای شهرداری شدم،  اما توقع داریم دیگران هم در امور شهر صداقت و همراهی داشته باشند.

انتقادات رییس شورا از شهرداری

پورکبگانی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در مدت ریاست شورای شهر که منجر به برگشت برخی املاک شهرداری نظیر مجتمع فرهنگی هنری بوشهر، پارک مادر، همراه کردن کمیسیون ماده 77 و جذب مطالبات شهرداری از ادارات دیگر، ادامه داد: اما سرعت عملکرد شهرداری مناسب نیست.

وی خطاب به شهردار و معاونانش که در جلسه حضور داشتند، گفت: باید درباره برنامه هایی که مصوب شده پاسخگو باشید. مثلا ارتقاء رتبه شهرداری چه شد؟ خرید اوراق قرضه برای بهبود حمل و نقل شهرداری به کجا رسید؟ خرید تجهیزات و ماشین آلاتی که مصوب شد در چه مرحله ای است؟ چرا عمارت بیلیارد، مشروطه و پروژه قانوس دریایی تعیین تکلیف نشده؟ یا ساخت مسکن کارکنان، رسیدگی به کانون بازنشستگان، تعیین تکلیف سایت پسماند، بسته معیشتی و ایجاد محل حمام کارگران فضای سیز و پسماند، تعیین تکلیف میدان میوه و تره بار، ورودی تنگک ها و پیگیری مشکلات محلاتی که اعضای شورا در مساجد آن جلسه داشتند، گزارشی ارائه نمی شود؟

پورکبگانی ادامه داد: برخی تصمیمات در شهرداری گرفته می شود، اما توپ آن را به زمین شورا می اندازند که باید شفاف سازی شود. مثلا اگر شهرداری ماموریت خانمی را در تهران تمدید می کنید که کارمند رسمی نیست، چرا وقتی بحث نیروهای مامور دیگر می شود، آن را تصمیم شورا می داند؟

دفاع گرشاسبی از شهردار

نخستین واکنش، دفاعیه خدیجه گرشاسبی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بود که خطاب به پورکبگانی گفت: مواردی که اینجا گفتید، مربوط به سنوات قبل بوده است.

پورکبگانی خطاب به گرشاسبی گفت: اتفاقا این موارد جزو وعده های اغلب ما در دوران انتخابات بوده و در همین شورا مصوب شده؛ اگر در سنوات قبل تعلل شده، دلیل ندارد ما هم تعلل کنیم.

شهردار: خیلی کار می کنیم، ولی همکاران نمی توانند انتقال دهند

شهردار بوشهر نیز در واکنش به انتقادات مطرح شده با بیان اینکه قطعا طبق برنامه زمان بندی تا پایان سال به اهداف تعیین شده می رسیم، ادامه داد: برخی موارد نیاز به مطرح شدن در صحن شورا ندارد و با یک تماس با شهردار پیگیری می شود.

حسین حیدری با بیان اینکه خیلی کار می کنیم، ولی همکاران ما نمی توانند این خدمات را خوب انتقال دهند یا درباره آن خوب صحبت کنند، ادامه داد: من از انتقاد ناراحت نمی شوم، ولی این موارد را کتبی بفرستید تا پاسخ دهیم. البته لایه های پایینی شهرداری فربه شده و اگر نهیب های من نبود، هیچ کاری انجام نمی شد.

توضیحاتی که جلسه را جنجالی کرد

در بخش دیگری از این جلسه، قائم قنبرپور معاون اداری، مالی شهرداری به انتقاد پورکبگانی درباره ابهامات پیرامون ادامه ماموریت یک خانم در تهران پرداخت و گفت: وی کارمند شهرداری بوده و در گذشته به سازمان همیاری شهرداری ها در تهران مامور شده بود. طبق قانون، 6 ماه حقوق وی برعهده ما و سایر مزایایش برعهده دستگاه مقصد است. اما وقتی مجددا درخواست ادامه ماموریتش شد، مخالفت کرده و گفتیم که اگر سازمان شهرداری ها خواستار همکاری وی است، خودش حقوق این فرد را بدهد. نهایتا قرار شد به دلیل شناختی که وی به روال کار در تهران پیدا کرده، در پایتخت نیروی ما بماند و لیست مشخصی از کارها برای پیگیری به وی سپرده شده است.

اما پورکبگانی خطاب به معاون شهردار گفت: شما از چیزی دفاع می کنید که از آن اطلاع ندارید. چون این فرد کارمند رسمی شهرداری نیست، ضمن اینکه در شش ماه اول، علاوه بر حقوق، سایر مزایا و حتی وام پست بانک را هم از شهرداری گرفته، ضمن اینکه سه ماه دیگر هم این روند برایش از سوی شهرداری تکرار شده تا بعدا تصمیم گرفته شد در تهران نیروی شهرداری باشد. سوال اینجاست که آیا برای سایر نیروهای مامور در شهرداری هم چنین رویه هایی صورت گرفته است؟

در ادامه شهردار بوشهر گفت: چنین موضوعی از اختیارات شهردار می باشد.

پورکبگانی از شهرداری خواست ظرف یک هفته مستندات درباره تخلف رخ داده پیرامون نیروهای مامور را به کمیسیون حقوقی شورا ارائه کند تا بررسی شود.

شهردار: اگر تمام دنیا بسیج شوند، عذرخواهی نمی کنم

در ادامه این جلسه درگیری لفظی شهردار با پورکبگانی، صحن شورا را جنجالی کرد.

حسین حیدری با بیان اینکه طرح چنین مسائلی در شان شورای شهر نیست و باید موارد کلان را مطرح کنید، ادامه داد: نمی دانم چه کسی در سیستم ما چنین جزییاتی را به بیرون انتقال می دهد که وقت ما را می گیرد و وارد حاشیه می کند. 

شهردار سپس گفت: البته می دانم مشکل چیست، اگر آن مشکل را حل می کردم، این بحث ها در شورا مطرح نمی شد!

پورکبگانی از وی خواست اگر چیزی می داند بگوید. 

حیدری هم گفت: قطعا می گویم، ولی به وقتش. ولی این مسیر و روش شورا صحیح نیست.

رییس شورای شهر هم گفت: مسیر شورا در حیطه اختیارات شما نیست و اعضای شورا تصمیم می گیرند چگونه باشد. سوال هم حق شورا است.

مجددا شهردار گفت: دخالت در اختیارات شهردار و انتصابات حق شورا نیست و قانونش را به شما نشان می دهم.

در ادامه پورکبگانی خطاب به شهردار گفت: لطفا مودبانه جواب دهید. شما قبلا هم سه نوبت به شورا تاخته بودید.

حیدری سخنان پورکبگانی را قطع کرد و گفت: باز هم می تازم! می دانم مشکل شما چیست و یک روز بازگو می کنم!

سپس پورکبگانی خطاب به شهردار گفت: شما در جایگاهی نیستید که برای شورا تعیین تکلیف کنید، اگر موردی هم درباره من دارید، همین جا بگویید تا پاسخ داده شود.

حیدری هم با بیان اینکه به وقتش می گویم، گفت: من آمده ام که کار کنم ولی از من انرژی می گیرید.

در ادامه پورکبگانی با بیان اینکه شهردار باید جایگاه خودش را بداند، اظهار کرد: تا ایشان عذرخواهی نکند، نمی توانم جلسه را ادامه دهم.

حیدری هم پاسخ داد: اگر تمام دنیا هم بسیج شوند، در مقابل شما عذرخواهی نمی کنم.

در ادامه وحید نیک روش دبیر شورا خطاب به پورکبگانی گفت که شهردار اهانتی به شورا نکرده است. 

خدیجه گرشاسبی دیگر عضو شورا هم خطاب به پورکبگانی گفت: جمع کنید و بحث ها را روی میز نریزید. شهردار سکوت کرده، شما هم سکوت کنید.

سپس شهناز پولادی نایب رییس شورا گفت: جلسه ما با این روند راه به جایی نمی برد. به نظرم نباید ادامه جلسه را به عذرخواهی شهردار و عفو رییس شورا منوط کرد.

وحید نیک روش دبیر شورا نیز در خصوص اظهارات شهردار توضیحاتی داد که پورکبگانی گفت شما نمی توانید به جای ایشان توضیح دهید.

سپس عبدالخالق برزگرزاده از پورکبگانی خواهش کرد که جلسه را ادامه داده و لوایح در دستور کار بررسی شود که مورد تایید رییس شورا قرار گرفت.

گزارش خلیج فارس می افزاید: در ادامه این جلسه، لایحه برون سپاری شهربان به سازمان همیاری شهرداری ها و همچنین شیوه بخشودگی جرایم بدهکاران شهرداری مصوب شد.

سپس رییس شورا ادامه جلسه را به بعد از نماز مغرب موکول کرد و صحن شورا را به سمت نمازخانه ترک کرد.

از حاشیه های این جلسه، اعتراض خدیجه گرشاسبی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر به حضور تنها خبرنگار حاضر در جلسه بود که رییس شورا تاکید کرد جلسه علنی است. 

گفنی است در این جلسه مهرزاد آسایش به دلیل مرخصی حضور نداشت. همچنین علاوه بر شهردار، معاونان مالی، شهرسازی، رییس اداره درآمد و سرپرست سازمان پسماند حضور داشتند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شهرداری بوشهر

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار