نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 03 اسفند 1400 - 15:28
دکتر جواد لقمان زاده مدیرکل سیاسی ، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر :

نوای جنوب:ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در سفری دو روزه به دوحه قطر که در پاسخ به دعوت رسمی "تمیم بن حمد آل ثانی"، امیر قطر صورت گرفت، مذاکرات مهمی داشت که به امضای 14 سند همکاری میان دو کشور انجامید.





نوای جنوب:ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در سفری دو روزه به دوحه قطر که در پاسخ به دعوت رسمی "تمیم بن حمد آل ثانی"، امیر قطر صورت گرفت، مذاکرات مهمی داشت که به امضای 14 سند همکاری میان دو کشور انجامید.

اهمیت این سفر در مقطع کنونی:

- قطر در بین کشوررهای عرب حوزه خلیج فارس بیشترین نزدیکی مواضع سیاسی را با ایران دارد. این کشور به پیمان ابراهیم میان امریکا، اسرائیل، امارات و بحرین در خصوص عادی سازی روابط جهان عرب با دولت یهود نپیوسته است.

- در دوران محاصره قطر از سوی عربستان و کشورهای همسایه قطر، ایران اولین کشوری بود که به کمک غذایی و دارویی به دوحه اقدام کرد و این یادگاری ارزشمند در روابط دو تهران و دوحه است که می توان بهره های زیادی از آن در سیاست خارجی ایران بویژه در حوزه خلیج فارس برد.

- قطر میزان جام جهانی فوتبال 2022 است و این فرصت های طلایی برای توسعه زیرساخت های منطقه ای میان ایران و قطر در زمینه انتقال توریست، فراهم ساخته است و در همین زمینه وزیر گردشگری ایران هم در دیدار با مقامات قطری، به مذاکره پرداخت. 

- قطر با ایران در میدان گازی پارس جنوبی مشترک است؛ فاز یازدهم این میدان که مرزی‌ترین فاز ما با قطر است، حدود ده سال است که توسعه مطلوب پیدا نکرده و به گفته کارشناسان، عدم‌النفع توسعه آن در این سال‌ها، بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. مذاکرات رئیس جمهور ایران با امیر قطر، زمینه بهره برداری مشترک از این فاز را برای هر دو کشور فراهم می سازد.

- قطر از متحدان نزدیک ایالات متحده در منطقه خلیج فارس است اما همزمان از مذاکرات هسته‌ای جاری در وین، حمایت کرده است. پتانسیل دوحه برای انتقال پیام میان تهران و واشنگتن بسیار بالاست.

- قطر بزرگترین صادرکننده ال ان جی در جهان است و در تاخیرهای ایران در سایه تحریم های اقتصادی، برای توسعه زیرساخت های تولید ال ان جی، توانسته پیشتاز این حوزه باشد. مذاکره و همکاری دو کشور می تواند، زمینه را برای آغاز دوباره ایران برای تولید با حجم بالای ال ان جی با هدف صادرات به کشورهای نیازمند همسایه، فراهم سازد.

- وجود ارتباطات تاریخی کشتیرانی و گردشگری میان دو کشور، چشم انداز روشنی را پیش روی برنامه مشترک تهران و دوحه برای راه اندازی یک پروژه بزرگ ساخت بزرگراه زیر آبی در خلیج فارس که قطر را مستقیماً به ایران متصل می کند، خواهد گشود.

- شبکه خبری الجزیره با برد خبری بسیار بالا در جهان عرب و اعتبار در میان رسانه های جهانی، پتانسیل زیادی برای تشریح و توجیه سیاست خارجی ایران در منطقه دارد البته از این ظرفیت هنوز استفاده نشده است.

 

با این ظرفیت های قابل توجه، سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر، ابعاد مهمی در مقطع کنونی دارد و نتیجه مذاکرات دو روزه توافق بر سر 14 سند همکاری در حوزه‌های سیاست خارجی، رادیو و تلویزیون، ورزش، حمل و نقل، برق، استاندارد، فرهنگی و آموزشی بوده است.

با توجه به توئیت وزیر خارجه کشورمان همزمان با انجام این سفر که گفته است:"  تحکیم مناسبات با همسایگان به ویژه کشورهای عرب اولویت اساسی در سیاست ایران است. دست ما به سمت همسایگان گشوده است" می توان دریافت که دولت سیزدهم در تلاش است فرصت های مغفول مانده روابط خود با کشورهای جنوبی بویژه قطر را بازیافته و احیا سازد.

در همین راستا سفر بعدی رئیس جمهور کشورمان به عمان است.

(دکتر جواد لقمان زاده مدیرکل سیاسی ،انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر )



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
جواد لقمانزاده

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار