نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 08 آبان 1400 - 22:23

نوای جنوب: منطق صحیح آن است که نمایندگان در پایان دوره نمایندگی به همان سازمان و اداره‌ای که قبلاً در آن استخدام بودند برگردند و مجلس به‌عنوان محلی برای کسب امتیازات ویژه نشود.

نوای جنوب: منطق صحیح آن است که نمایندگان در پایان دوره نمایندگی به همان سازمان و اداره‌ای که قبلاً در آن استخدام بودند برگردند و مجلس به‌عنوان محلی برای کسب امتیازات ویژه نشود. اخیرا امیرآبادی‌فراهانی نایب‌رئیس مجلس و نماینده قم در یک برنامه تلویزیونی از استخدام رانتی ۶۰ نماینده مجلس در وزارت نفت خبر داد و گفت: زنگنه در دو دوره مسئولیتش در دولت‌های آقایان خاتمی و روحانی، ۶۰ نفر از نمایندگان را در وزارت نفت استخدام کرد.

او گفته بود: یکی از نمایندگان در قرارداد نفتی با خارجی‌ها از این قرارداد ایراد گرفت و با من شروع به دعوا کرد و پس از اینکه در دوره بعدی مجلس رأی نیاورد، بلافاصله هیئت‌مدیره یکی از شرکت‌های نفتی شد؛ بنابراین دعوای او به خاطر آن مسئله بود. 

پس از این اظهارات، لیست مورد اشاره این نماینده مجلس از همکاران سابقش که به استخدام نفت درآمده اند منتشر شد که نام محمدمهدی پورفاطمی نماینده اسبق دشتی و تنگستان هم در آن دیده می شود.

براساس این لیست، پورفاطمی که از دوره ششم تا نهم نماینده مجلس بوده، پس از اینکه پشت سد شورای نگهبان باقی ماند و نتوانست وارد صحنه رقابت مجلس دهم شود، از سوی زنگنه در قالب "مشاور ساعتی" در ستاد این وزارتخانه و خاص شرکت ملی پتروشیمی بکارگیری شده است. همچنین اعلام شده که قرارداد وی مدت معین بوده که خاتمه یافته است.

شوق خدمت نمایندگان در وزارت نفت!

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید در آبان ماه 1398 (زمانی که عضو هیئت‌رئیسه مجلس بود) در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «بالاخره وقتی تعدادی همکاران نماینده ما که حقوق آن‌ها ۱۰ میلیون تومان است اصرار دارند بروند کارمند وزارت نفت شوند با پیگیری‌های زیاد که اخبار آن‌هم آمد، حتماً حقوقشان آنجا بیشتر است که چنین اصراری دارند. چه حقوق‌هایی آنجا ذکر می‌شود؟ ۴۰ میلیون تومان، ۳۰ تومان، ۲۵ تومان، ۲۳ تومان است. این اعداد بیان می‌شود و هیچ‌کسی هم تکذیب نکرد».

قاضی‌زاده هاشمی گفت «اگر آنجا یک خدمات ویژه و ممتازی دریافت نکنند که کسی اصرار ندارد برود. چرا کسی اصرار ندارد کارمند آموزش‌وپرورش شود؟ ... چرا کسی اصرار ندارد کارمند ارشاد شود؟ همه می‌خواهند نفتی شوند!».

تایید زنگنه از استخدام نمایندگان سابق

بیژن زنگنه، وزیر نفت سابق نیز در مردادماه 1396 برای اولین بار رسماً به استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت اذعان و این موضوع را باعث افتخار خود دانست.

زنگنه دراین‌باره گفته بود: «می‌گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید. خب هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیئت‌رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می‌گذارد تا این نمایندگانی که کاری ندارند را به‌کارگیرند. خب نماینده‌ای که کار ندارد چه شود آیا باید در جامعه رها شود؟ اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود. لذا من هم افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست».

ضرورت منع بکارگیری نمایندگان در وزارت نفت

به نظر می رسد ضرورت دارد مجلس قانونی برای پایان یافتن این چرخه معیوب تصویب كند تا نمایندگانی كه بنا به هر دلیلی (عدم راه‌یابی به مجلس، عدم تائید صلاحیت یا عدم حضور در انتخابات) در دوره بعدی نتوانند به مجلس راه پیدا كنند نتوانند در وزارتخانه‌ای مانند نفت مشغول بكار شوند.

منطق صحیح آن است که نمایندگان مجلس بر اساس تخصص‌های خود در کمیسیون‌های مجلس عضو شوند و در پایان دوره نمایندگی نیز به همان سازمان و اداره‌ای که قبلاً در آن استخدام بودند برگردند. ازاین‌رو سمت و جایگاه نمایندگی نباید به‌عنوان محلی برای کسب امتیازات ویژه برای خود و اطرافیان نماینده باشد. 

علاوه بر لیست بالا، اسامی دیگر نمایندگان استخدامی در دوره زنگنه را در ادامه می بینید:



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
وزارت نفت

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار