نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 08 تير 1400 - 23:40

نوای جنوب:شوتی‌ها برای آنچه «آوردن نان سر سفره‌های خود عنوان می‌کنند»، باعث ناایمن شدن راه‌ها در جنوب شده و جان بسیاری از مردم را می‌گیرند.

نوای جنوب:شوتی‌ها برای آنچه «آوردن نان سر سفره‌های خود عنوان می‌کنند»، باعث ناایمن شدن راه‌ها در جنوب شده و جان بسیاری از مردم را می‌گیرند.شوتی‌ها برای آنچه «آوردن نان سر سفره‌های خود عنوان می‌کنند»، باعث ناایمن شدن راه‌ها در جنوب شده و جان بسیاری از مردم را می‌گیرند، طوری که در تازه ترین حادثه، 4 نفر در استان بوشهر قربانی این خودروها شدند.

 مسئولان کالاهای این خودروها را قاچاق می دانند و همین موضوع باعث شده رانندگان شوتی برای فرار از چنگ مأموران و توقیف خودرو و کالاهای شان، با سرعت بالا و حرکات خطرآفرین در جاده‌ها تردد کنند.

رانندگانی که پس از بارگیری از شهرهای مرزی بدون استراحت کافی، با سرعت بالا و بعضا پلاک‌های مخدوش به سمت مقاصد خود تردد می‌کنند، موضوعی که این خودروها را به ارابه های مرگ در جاده ها مبدل کرده است.

دست کم طی حدود 15 سال اخیر بارها وعده های ریز و درشت درباره ساماندهی ته لنجی داده شده و انتظار می رفت متعاقب آن فعالیت خودروهای شوتی نیز بهبود یابد، اما همچنان در روی همان پاشنه می چرخد.

مردم از مسئولان توقع دارند با یک تصمیم جامع و قاطع به ماجرای دیرینه کالای همراه ملوان و خودروهای شوتی برای همیشه پایان دهند تا آنان بتوانند با خیال راحت از مزایای ساحل‌نشینی و مرزداری و معافیت‌هایی که دولت طبق قانون برای آنان در نظر گرفته است بهره‌مند شوند.

افزایش برخورد با خودروهای شوتی

فرمانده انتظامی استان بوشهر با اشاره به حادثه تلخ اخیر در جاده های استان ناشی از خودروهای شوتی گفت: برخورد قانونی پلیس با خودروهای شوتی تنها بخاطر حمل کالای قاچاق نیست بلکه در مرحله نخست به دلیل تخلفات عدیده رانندگی و رعب و وحشتی است که برای سایر رانندگان و عابران پیاده ایجاد می‌کنند.

براساس خبر ارسالی روابط عمومی پلیس بوشهر، سرهنگ حیدر سوسنی افزود: بارها پس از توقیف این خودروها به دلیل داشتن مدارک مثبته قانونی کالاهای آنها آزاد ولی به دلیل تخلف‌های رانندگی اعمال قانون شدند.

وی بیان کرد: پلیس در برخورد با رانندگان خودروهایی که با حرکت‌های غیر مسئولانه باعث تضییع حق سایرین و حتی حوادث ناگوار و جبران ناپذیر  نظیر دو حادثه تصادف شب گذشته در سطح استان برای شهروندان می‌شوند، قاطع برخورد و در این زمینه مسئولیت دارد.

سوسنی ادامه داد: پلیس هیچ وقت در مقابل مردم نبوده و با درک واقعی شرایطی نظیر مشکلات اقتصادی و نبود تناسب فرصت‌های شغلی با میزان جوانان جویای کار تلاش کرده تا علاوه بر انعکاس این مشکلات به مسئولان ذیربط، وظایف ذاتی خود را اجرایی کند. با این حال نبود فرصت شغلی یا مشکلات اقتصادی دلیلی منطقی بر رها کردن جاده‌ها  برای جولان دادن رانندگانی که جان مردم را به خطر می اندازند نبوده و از خانواده‌ها نیز انتظار است تا فرزندان خود را از حرکت در راهی که سرشار از خطر برای خود و دیگران هست بر حذر دارند.

وی افزود: برای ساماندهی و حل معضل قاچاق، سازمان‌های متعددی مسئول هستند و پیشنهادهایی نیز در سالیان اخیر از طرف فرماندهی انتظامی استان بوشهر به مسئولان منعکس شده تا در صورت تصویب این راهکارها علاوه بر ساماندهی وضعیت حاضر بستر تردد برای خودروهای شوتی برای همیشه از بین برود.

سوسنی ادامه داد: تا زمان تحقق این موضوع، پلیس بر خود تکلیف می‌داند تا  بر اساس قانون خودروهای حامل کالاهای قاچاق و فاقد اسناد مثبته گمرکی را توقیف کنند.

اظهارنظر رییس جمهور منتخب درباره ته لنجی

در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رییسی در برنامه گفتگوی تلویزیونی با مردم بوشهر گفت: برخی گفته‌اند با انتخاب من ته‌لنجی در استان بوشهر مورد تعرض قرار می‌گیرد، مردم عزیز بوشهر مساله ما قاچاق سازمان یافته است، کسانی‌ که قاچاق می‌کنند در کاخ‌ها و نقاط خوش‌ آب‌و‌هوای تهران نشسته‌اند و از همان‌جا امور را هدایت می‌کنند.

رئیسی عنوان کرد: قاچاق سازمان یافته تولید را در کشور مختل کرده است و از پشت به تولید کشور خنجر می‌زند. روی صحبت ما با کولبرها، کسانی که با گالن در نقاط مرزی سوخت را قاچاق می‌کنند نیست اگرچه اینها هم باید سازمان‌یافته شوند اما مساله ما خرد نیست.

وی درباره برنامه دولت خود شرایط ته لنجی و حواشی آن توضیحی تاکنون ارائه نکرده است.

نیازمند تصمیمات اساسی

قطعا راهکار اساسی برای بهبود این شرایط، از مسیر اشتغال‌زایی و با توسعه فعالیت‌های صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی می گذرد تا شوتی‌ها که درصد بالایی از آنها سرپرست ‌خانوار هستند، در شغلی مناسب و آبرومند فعالیت کنند.

از این رو تشدید برخورد با خودروهای شوتی راهکار مقطعی است که حکم مسکن دارد و مجددا شاهد سوانح رانندگی ناشی از خودروهای شوتی خواهیم بود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شوتی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار