نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 07 بهمن 1399 - 21:03

نوای جنوب:رشد قیمت مصالح ساختمانی خیال توقف ندارد؛ آنگونه که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، میانگین قیمت در این حوزه طی فصل پاییز امسال بالاتر از 20 درصد نسبت به تابستان رشد را تجربه کرد و در این بین آهن‌آلات پیشتاز بوده اند.

نوای جنوب:رشد قیمت مصالح ساختمانی خیال توقف ندارد؛ آنگونه که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، میانگین قیمت در این حوزه طی فصل پاییز امسال بالاتر از 20 درصد نسبت به تابستان رشد را تجربه کرد و در این بین آهن‌آلات پیشتاز بوده اند.رشد قیمت مصالح ساختمانی خیال توقف ندارد؛ آنگونه که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، میانگین قیمت در این حوزه طی فصل پاییز امسال بالاتر از 20 درصد نسبت به تابستان رشد را تجربه کرد و در این بین آهن‌آلات پیشتاز بوده اند.

طی هفته های اخیر رکورد زنی افزایش قیمت به سیمان، بتن، شن و ماسه رسیده و هزینه ساخت و ساخت را طی این مدت چند برابر کرده است.

همزمان با کمبود و گرانی خصوصا در زمینه سیمان، رییس سازمان صمت استان بوشهر از نظارت بر این بازار خبر داده و گفته: عرضه پاکت سیمان بالاتر از 20 تا 22 هزارتومان تخلف است.

حسینی اظهار داشت: نظارت بر بازار نیز با اولویت تمرکز بر واحدهای تولیدکننده سیمان، تشدید شده و گشت‌های مشترک نیز برای جلوگیری از ذخیره سازی این محصول و عرضه آن در بازار کار خود را آغاز کردند.

به گفته وی، به کمبود سیمان در بازار استان بوشهر در چند روز اخیر افزود: با تامین گاز، مازوت و برق به عنوان سوخت موردنیاز کارخانه‌های سیمان، بزودی مشکل کمبود این مصالح ساختمانی در استان برطرف می‎شود.

سیمان 22 هزارتومانی کجاست آقای رییس؟

پیگیری میدانی خبرنگار «خلیج فارس» از عرضه کنندگان مصالح ساختمانی در سطح شهر بوشهر حاکی از آن بود کهنبود سیمان بود.

برخی از مغازه داران دلیل این اتفاق را اعلام نرخ مصوب از سوی سازمان صمت دانسته و می گفتند که با احتساب هزینه حمل، امکان فروش سیمان با چنین قیمتی وجود ندارد.

بررسی های خبرنگار ما حاکیست که برخی دیگر نیز مشروط به آنکه سیمان وارد مغازه نشده که مشمول نظارت بر قیمت باشد، حاضرند آن را از محل کارخانه به مشتریان عمده ساخت و ساز با قیمت توافقی برسانند.

کاش رییس سازمان صمت استان بوشهر از پشت میز خود بلند شده و چند خیابان آن طرف تر از سازمان تحت مدیریتش، به مغازه های مصالح ساختمانی سرکشی می کرد تا به صورت دقیق تر در جریان کمبود و گرانی سیمان قرار بگیرد.

به هرحال در اینکه گرانی مصالح ساختمانی محصول ضعف مدیریتی در کلان کشور است شکی نیست، اما اینکه با وجود سه کارخانه سیمان بزرگ در بوشهر، مردم و پروژه های عمرانی لنگ سیمان باشند حکایت نبود مدیریت کارآمد در استان است که نمی تواند کارخانه ها را ملزم کند که تامین نیاز استان را بر صادرات مقدم بدارند.

پروژه های عمرانی یا مردمی لنگ سیمان

سیمان یکی از اصلی ترین ارکان در صنعت احداث و ساختمان سازی است که پس از بخش خدمات و آهن آلات، بیشترین نقش را در تعیین قیمت تمام شده ساختمان ایفا می کند، اما گرانی ماهانه قیمت ها، عملا مدیریت هزینه را از پیمانکاران و مردم گرفته است.

یک پیمانکار ساخت مسکن ملی در شهر جدید عالیشهر به «خلیج فارس» می گوید: در تیرماه شاهد افزایش 30 درصدی قیمت سیمان بودیم، ولی مجددا در نیمه دوم سال هم جهش قیمت سیمان در کنار کمبود آن تکرار شده است.

به گفته وی، صادرات کلینکر به عنوان ماده اولیه سیمان توسط کارخانجات استان باعث شده تا پیمانکارانی مثل او در نوبت های دو هفته ای دریافت سیمان باشند و عملا برنامه زمان بندی پروژه ها و هزینه تمام شده آن از چارچوب معقول خود خارج شده است.

گرانی هایی که خانه دار شدن را سخت تر می کند

بررسی ها نشان می دهد درحالی که تا سه سال پیش قیمت هر متر مسکن در شهر بوشهر به طور میانگین 4 میلیون تومان بوده، اکنون در پتایین ترین سطح بالاتر از 20 میلیون تومان رسیده است.

حالا تداوم رشد تورم نهاده‌های ساختمانی، فشار بیشتر را به طبقه مستأجر خواهد آورد که به دلیل کاهش تولید مسکن، هم در قراردادهای جدید باید منتظر هزینه های بیشتر باشند، هم خانه دار شدن برای آنها رویایی تر از همیشه خواهد بود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
سیمان

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار